LĂ€rde vi oss ingenting av Ecce homo?

Tidigare strider för yttrandefriheten bör ge vÀgledning för dagens konflikter om islam.

Elisabeth Olssons utstÀllning Ecce Homo vÀckte starka reaktioner i slutet av 1990-talet.

Elisabeth Olssons utstÀllning Ecce Homo vÀckte starka reaktioner i slutet av 1990-talet.

Foto: Frida Hedberg

Krönika2023-02-12 06:47
Det hĂ€r Ă€r en krönika. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

I tredje Moseboken stÄr det att den som smÀdar herrens namn "skall straffas med döden", att "hela menigheten skall stena honom". Ingen seriös debattör skulle numera hÀnvisa till formuleringarna i en diskussion om yttrandefrihet. Men nÀr Muhammedkarikatyrer eller koranbrÀnningar aktualiseras lyfts gÀrna det religiösa perspektivet. Troende krÀnks, pÄpekas det.

Tidigare JK Göran Lambertz uttryckte nyligen att krĂ€nkningar av religion genom ”koranbrĂ€nningar och liknande” bör förbjudas, och han Ă€r i gott sĂ€llskap. Enligt en ny opinionsmĂ€tning Ă€r de som vill att koranbrĂ€nningar förbjuds ungefĂ€r lika mĂ„nga som de som tycker att det bör tillĂ„tas (TV4, 3/2).

Men skulle inte ett förbud hindra konstnÀrer som skapar debatt? NÀr Elisabeth Ohlsons gamla utstÀllning Ecce homo och konstnÀren Lars Vilks tas upp som exempel i en diskussion pÄ Lambertz öppna Facebooksida svarar han att "Ecce Homo tycker jag inte Àr nÄgot problem, dÀremot Lars Vilks rondellhundar".

Vilks tecknade Ă€ven Jesus som pedofil. Men eftersom det precis som Ecce homo har med kristendomen att göra, brukar opinionsbildare inte se "nĂ„got problem". 

I sjĂ€lva verket borde tidigare strider för yttrandefriheten – som Ecce homo – ge vĂ€gledning i hur dagens konflikter om islam ska hanteras.

Det var minst sagt stökigt nĂ€r Uppsala domkyrka skulle visa fotografierna i Ecce homo 1998. Efter aidsvĂ„gen pĂ„ 1980-talet hade fotografen Elisabeth Ohlson velat skildra hbtq-personer i ett kristet sammanhang, och hennes bilder skulle visa sig vĂ€cka starka reaktioner. Domkyrkan fick bombhot. Det fick Ă€ven stadsmuseet i Norrköping som ville visa utstĂ€llningen, dĂ€r kastade demonstranter till och med sten mot Ohlson och försökte storma byggnaden. 

Men hoten tillĂ€ts inte styra. De ilskna fick acceptera konstens frihet, i det hĂ€r fallet Ohlsons tolkning av Jesus budskap. 

SÄ borde det ha fortsatt. NÀr samma Elisabeth Ohlson 2010 var aktuell med utstÀllningen "Jerusalem", Àven den med hbtq-tema, plockade VÀrldskulturmuseet ner ett av hennes fotografier. PÄ bilden syntes tre mÀn vid en muslimsk bönematta. Fotografierna av kristna och judiska hbtq-personer fick hÀnga kvar, men alltsÄ inte den med muslimska homosexuella mÀn. Det Àr inte det enda exemplet pÄ nÀr konstinstitutioner har plockat bort. Att grupper annars kan bli krÀnkta har varit ett Äterkommande argument.

FrĂ„gan Ă€r bara vem som riskerar att krĂ€nkas. Är det ateistiska bloggare som riskerar piskrapp och dödsstraff i lĂ€nder som Saudiarabien och Pakistan? Feministiska konstnĂ€rer i Iran? Vad Ă€r det om inte "sparka nerĂ„t" att osynliggöra homosexuella muslimska mĂ€n i en konstutstĂ€llning? Vad Ă€r det vidare för "respekt" att se muslimer som oförmögna att klara av yttrandefrihet? 

I veckan nekade Polisen tillstĂ„nd för en ny koranbrĂ€nning utanför Turkiets ambassad i Stockholm. NĂ€r Rasmus Paludan i vĂ„ras – i samband med pĂ„skupploppen – nekades tillstĂ„nd i BorĂ„s fick polismyndigheten baklĂ€xa av förvaltningsrĂ€tten. Det ska mycket till för att fĂ„ neka tillstĂ„nd, om Polisen har haft tillrĂ€ckliga skĂ€l den hĂ€r gĂ„ngen Ă„terstĂ„r att se. 

1970 togs de sista resterna av förnekelsebestÀmmelsen, som kriminaliserade hÀdelse, bort ur grundlagen. Att det i ett fritt samhÀlle uppstÄr stök, och att mÀnniskor med hot försöker tysta andra, Àr ofrÄnkomligt. Men det Àr ingen anledning till att börja rulla tillbaka yttrandefriheten, eller ha specialregler sÄ fort islam kommer pÄ tal.

Det mĂ„ste vara fritt fram för den som vill hĂ€da, hur Koranen – eller för den delen i tredje Moseboken – Ă€n tolkas.