Isabella Lövin har just begett sig till COP22, klimatmötet i Marrakech i Marocko, där alla länder som lämnade in sina klimatbidrag i Paris ska diskutera hur de ska följas upp på bästa sätt. När en av världens värsta klimatskeptiker, Donald Trump, valts till USAs president kastar det oroande skuggor över mötet, och det är viktigare än någonsin att ansvariga politiker står upp för en effektiv klimatpolitik för att få ner koldioxidutsläppen från fossila bränslen och hindra den globala uppvärmningen.

Vänsterpartiet välkomnar de uttalanden som klimatministern gjorde inför resan om att omställningen till elbilar kan gå snabbt, och att laddstolpar med statliga pengar kan påskynda utvecklingen, men det räcker inte. Vi behöver sätta ett slutdatum för nyförsäljning på EU-nivå, något Vänsterpartiet motionerade om i riksdagen redan år 2014.

Att sätta ett stoppdatum för nyförsäljning av bensin- och dieselbilar kan låta drastiskt, men det har flera fördelar jämfört med att till exempel höja bränsleskatterna eller subventionera miljöbilar. Eftersom en bil sällan används längre än 20 år vet vi att övergången till en fossilfri fordonsflotta skulle gå stabilt och relativt snabbt. Väldigt höga bränsleskatter riskerar att göra bilåkandet till en klassfråga, när målet måste vara att klimatomställningen inte drabbar låginkomsttagare.

Dessutom är förbränningsmotorns energieffektivitet mycket låg och det är inte en resurseffektiv teknik. Visst kostar elbilar en förmögenhet idag, men priserna är på väg att sjunka rejält och spås motsvara nya fossilbilar i början av 2020-talet. Ett förbud blir en skarp signal till biltillverkarna att bredda sitt sortiment, samtidigt som stor efterfrågan bidrar till ytterligare prispress. När volymerna väl ökar kommer snart en begagnatmarknad igång som gör elbilar tillgängliga för breda grupper.

Även biltillverkarna verkar nu äntligen förstå att fossileran är på väg mot sitt slut. Under de närmaste åren introduceras inte bara Tesla Model 3, “folkteslan”, som säljs för cirka 300 000 kronor. Den får dessutom konkurrens av bland annat Nissan Leaf 2.0, en ny Volkswagen e-golf med räckvidd på 300 kilometer och en elektrisk SUV från Hyundai.

Volvo lanserar två helelsmodeller – en större och en mindre – år 2019, och planen är att elbilar för Europamarknaden så småningom ska rulla ut även från NEV i Trollhättan. Den som föredrar bränsleceller framför batterier har redan två modeller att välja på i Sverige, och fler blir det när det finns en utbyggd infrastruktur för vätgas.

Det här innebär att redan inom ett par år kommer nybilsköpare att kunna välja mellan en uppsjö av fossilfria bilar i alla prisklasser. Tillsammans med satsningar på ökad kollektivtrafik, gods på järnväg och stängning av kol- och gaskraftverk blir det ett avgörande steg i klimatomställningen.

Ska vi klara Parisavtalets klimatmål behöver kolkraften fasas ut till 2025 och alla fossilbilar försvinna från gatorna till 2030, enligt Hans Joachim Schnellnhuber, chef för Potsdams klimatinstitut. Ju snarare nyförsäljningen styrs om, desto mindre blir risken för att konsumenter hamnar i kläm. Exempelvis kommer Stockholm snart att anta en strategi för att bli en fossilfri stad 2040. Det innebär i princip att bensin- och dieseldrivna bilar inte kommer att släppas över kommungränsen. För att det inte ska drabba enskilda bilägare brådskar nyförsäljningsförbudet.

Här har Sveriges rödgröna regering möjlighet att göra ett avtryck som är både rött och grönt. Genom att sätta ett slutår så nära i tid som möjligt för försäljning av fossilbilar skulle man ge tydligast möjliga signal till producenter och konsumenter om att tekniken är döende. En ny bensinbil blir då lika smart som att köpa en NMT-telefon eller installera en oljepanna i villan.

Emma Wallrup

riksdagsledamot och trafikpolitisk talesperson (V)

Rikard Warlenius

Humanekolog och ledamot i Stockholms stadsfullmäktige (V)