Varenda detalj av deras liv är offentlig och alla bjuds in att vara en del i kompisgänget, hänga med till gymmet eller till och med till psykologen. Influencers lever på att sälja sig själva som koncept. De bloggar och når ut till människor via sociala medier, och vissa kan tjäna en rejäl hacka på reklamintäkter. Det har blivit allt mer lukrativt för företag att marknadsföra sig genom dessa kändisar som når stora målgrupper på ett personligare sätt.

Reklamsamarbeten lyder under marknadsföringslagen och måste redovisas, men detta gäller endast produkter. En influencer kan helt lagligt ta betalt för att marknadsföra en politisk åsikt. Tryckfrihets- och yttrandefrihetsförordningen reglerar individens rätt att uttrycka sig, även mot betalning. Så ska det självfallet vara, men med det i åtanke bör vi inför stundande valrörelse vara medvetna om den makt som influencers har.

Framförallt unga och däribland förstagångsväljare får sin information från internet. Bildappen Instagram är den viktigaste politiska plattformen och där finns de flesta influencers. Eftersom denne delar hela sitt liv med följaren skapas förtroende. Om man tar efter livstilsvanor, varför skulle man då inte också ta till sig politiska budskap?

Artikelbild

| Makthavare. Alice Stenlöf (till vänster) och Bianca Ingrosso vinner pris för årets podcast.

P3 Nyheter gjorde en granskning där de utgav sig för att vara en nystartad PR-byrå. De sa sig vilja få hjälp att föra ut politiska budskap för att påverka valet, men ville inte att influencern skulle berätta vilka som låg bakom. Totalt 31 av de 50 tillfrågade svarade, och 15 var intresserade. Tre av dem kunde tänka sig att gå vidare utan information, ytterligare fyra ville försäkra sig om att de stod för åsikten. Den fiktiva byrån erbjöd 15 000 kronor, ett lågt pris för att få en direktlinje till tusentals unga och påverkansbara följare.

Influencers når ut till ofantligt mycket fler människor än partierna. Bianca Ingrosso har mer än sex gånger fler följare på Instagram än alla riksdagspartier tillsammans. Den makten bör inte underskattas. Tillsammans med Alice Stenlöf ägnar hon en stund åt politik i sin poddcast. De erbjuder lyssnarna att prata mer om politik på en lättförståeligt och lättsamt sätt, om det finns intresse. De säger sig även vara sugna på att göra samarbeten med partierna. När avståndet blir stort mellan partierna och folket uppstår en lucka, och där partierna inte finns tar Bianca och Alice vid. Visst är det fantastiskt att dessa inflytelserika människor väljer att engagera sig i folkbildning. Men samtidigt kan budskapet lätt förvanskas och kanske uppfattas som opartisk information när det i själva verket rör sig om en persons åsikter.

När partierna inte är lika aktiva på sociala medier och de platser där de unga väljarna är lämnar de öppet för andra att föra fram deras budskap. Trion Jacques, Thomas och Oscars satiriska valfilm om Socialdemokraterna sorteras framför partiets egna film på YouTube, eftersom de har större räckvidd. Under trions klipp undrar arga människor varför Socialdemokraterna gjort en så märklig film. Vem som står bakom ett politiskt budskap är inte längre like tydligt.

Makten flyttas från folkvalda till internetkändisar. Utvecklingen varken kan eller borde stoppas, i stället måste partiledarna och partierna ta sig in i de nya medierna och finnas i de kanaler där unga finns. Små framsteg sker, alla partiledare deltog i utfrågningen som gjordes av youtubern Margaux Dietz. Men politiken måste öka tempot.

Internetstiftelsen har kallat det stundande valet för ”det första internetvalet” och det borde inte längre finnas något tvivel om sociala mediers makt. Annie Lööf blev nyligen utsedd till ”Årets digitala kommunikatör”, en välförtjänt utmärkelse till en som fattat grejen. Hon har anpassat sig till det nya klimatet och fler måste följa hennes exempel. När förstagångsväljarna fattar sina beslut måste politikerna finnas i deras forum och svara på deras frågor. Berget måste komma till Mohammed.