Vi utvecklar tanken med en äldreombudsman

Äldreombudsmannen inrättades när kommunen hade en helt annorlunda organisation, skriver Monica Östman.

Monica Östman

Monica Östman

Foto: stewen@qimage.se

Debatt - replik2017-11-01 15:30
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Företrädare för alliansen kritiserar beslutet att lägga ner äldreombudsmannen. Men äldreombudsmannen inrättades när Uppsala kommun hade en helt annorlunda organisation.

Äldreombudsmannen inrättades av kommunstyrelsen redan 2001, när Uppsala hade 14 kommundelar. Äldrenämnden skapades 2003 och har sedan dess genomgått två större organisationsförändringar, den senast vid årsskiftet 2017. Från och med den 1 januari har Äldrenämnden ansvar för i princip all verksamhet, både upphandlad och egenregiverksamhet för personer som fyllt 65 år.

Äldrevänlig stad är ett partnerskap mellan världens städer efter initiativ av Världshälsorganisationen som redan 2007 startade det internationella närverket Age friendly cities and communities. Uppsala kommun är tillsammans med Göteborg de enda svenska städerna som är medlemmar i nätverket. Uppsala kommun blev medlem 2016. Välden över är mer än 450 städer medlemmar i partnerskapet. Det primära syftet med medlemskapet är ”att med stöd av WHOs ramverk utveckla en socialt och ekonomiskt hållbar strategi i äldrefrågorna och till en angelägenhet för hela staden”

En utgångspunkt för Världshälsorganisationens bildande av nätverket var att andelen äldre ökar radikalt på världens samtliga kontinenter den närmaste tiden.

2001, när funktionen som äldreombudsman inrättades, fastställde kommunstyrelsen en instruktion som kan sammanfattas i följande:

Äldreombudsmannen ska
-Förträda äldrekollektivet och medvetandegöra kommunen om frågor som är väsentliga för äldre personers välfärd
-Vara en resurs i utvecklingsarbetet
-Besvara frågor från enskilda äldre
-Kunna ta emot och vidareförmedla klagomål på kommunens verksamheter
-Ge allmän information till Uppsalas äldre

Utvecklingen inom äldreområdet går snabbt. Förutom utbyggnad av de särskilda boenden och hemvårdsinsatser har äldrenämnden utvecklat arbetet inom det förebyggande området. Den informativa verksamheten till enskilda äldre har ökat samtidigt som den uppsökande verksamheten blivit än mer omfattande. Utvecklingen, med nya verksamheter och förutsättningar, under den senaste tioårsperioden kan sammanfattas i följande:

-Hälsocoachen, en webbplats som nu finns på www.uppsala.se/halsotips och som ger inspiration och motivation till aktiviteter som är kopplade till äldres hälsa.
-Uppsökande verksamhet. Äldrenämnden erbjuder, genom Seniorguiden, sedan 2006 hembesök till alla som är 80 år och äldre. 2016 hade Seniorguiden kontakt ned 12000 seniorer.
-Sedan 2008, efter införandet av eget val i hemvården, har äldrenämnden en öppen telefon på kontorstid för allmänheten. Lättillgängligheten och att direkt få möta en mänsklig röst, där saklig, objektiv information och vägledande information inom äldreomsorg lämnas, är en viktig service som uppskattas av medborgarna.
-2006 etablerades anhörigcentrum som genom samtal, rådgivning, avlösning, anhöriggrupper och friskvårdsgrupper erbjuder anhöriga och närstående ett individuellt stöd.
-Patientnämnden i landstinget har 2012 tecknat avtal med länets kommuner, ”Överenskommelse om samverkan inom patientnämndsverksamhet”. Av överenskommelsen framgår att landstingets patientnämnd åtar sig att åt kommunerna bedriva patientnämndsverksamhet vilket innebär att patientnämnden ska stödja och hjälpa patienter inom ramen för den hälso- och sjukvård som bedrivs av kommunerna.
-Inspektionen för vård och omsorg (IVO) bildades den 1 juni 2013. IVO ansvarar bland annat för tillsyn över hälso- och sjukvård och socialtjänst. I tillsynsuppdraget ingår handläggning av anmälningar.
-SÄV, samråd äldres vård, är en arbetsgrupp som Uppsala pensionärsföreningars samarbetsråd bildat och svarar för i syfte att följa upp kommunens särskilda boenden.

Äldreombudsmannen inrättades när kommunen hade en helt annorlunda organisation. Flera olika åtgärder har vidtagits för att på olika sätt fylla de funktioner som var avsikten med inrättandet av en äldreombudsman. Nämnden har under det senaste året, inom ramen för äldrevänlig stad, genomfört en av största medborgardialogerna i Uppsalas historia. Totalt cirka 2 000 personer äldre än 60 år har genom dessa dialoger fått göra sin röst hörd.

Vi har nu ett omfattande material om hur våra kommunmedborgare äldre än 60 år ser på att åldras i Uppsala och vilka områden som måste prioriteras i det fortsatta arbetet med att skapa en äldrevänlig stad. En slutrapport kommer att presenteras under november månad i år och den ska sedan var underlag för den handlingsplan som kommunfullmäktige ska fastställa under 2018.

För att stärka det fortsatta arbetet med att skapa en äldrevänlig stad omvandlar vi nu därför tjänsten som äldreombudsman till att bli ombud för äldrevänlig stad. Vi kommer att se till att även i framtiden har en bra dialog med våra äldre.

Monica Östman
Ordförande (S) i äldrenämnden

Läs mer om