Ett samhÀlle med smÄ ekonomiska skillnader mÄr bÀttre Àn ett samhÀlle med stora. JÀmlikhet bidrar till trygghet och sammanhÄllning, ojÀmlikhet till social oro och ohÀlsa. Det skiljer fem Är i förvÀntad livslÀngd mellan hög- och lÄgutbildade i Sverige, och över tio Är mellan vissa stadsdelar i Stockholm. De flesta Àr överens om att utvecklingen mÄste hejdas, men det finns stora skillnader bÄde i beskrivningen av problemet och i förslagen till lösningar.
Trots att nÀstan hela den ökade skillnaden mellan dem som tjÀnar mest och dem som tjÀnar minst beror pÄ kapitalinkomster, sÀtter Socialdemokraterna och LO allt fokus pÄ skillnader i arbetsinkomster. Man stÀller arbetslösa och sjuka mot dem som jobbar, arbetare mot tjÀnstemÀn eller industriarbetare mot toppdirektörer.
LO:s rapport Makteliten kommer en gĂ„ng om Ă„ret, den senaste nu i onsdags. Den visade att cheferna för de 50 största börsbolagen nu tjĂ€nar 54 gĂ„nger mer Ă€n en industriarbetare. âDetta Ă€r Ă€nnu ett bevis för att klyftorna i samhĂ€llet blir allt större och att det blir en djupare avgrund mellan samhĂ€llets elit och vanliga löntagareâ, sĂ€ger LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson.
Under Ären 2006-2014 ville Socialdemokraterna gÀrna ha en diskussion om ökade klyftor. Det var ocksÄ sant att alliansregeringen avsiktligt stramade Ät a-kassan och sjukförsÀkringen för att det skulle löna sig att arbeta. Men talet om vidgade klyftor pÄ grund av jobbskatteavdraget var inte lika sant dÄ detta gav en undersköterska med 24 000 i lön 1 800 kronor mer i mÄnaden, medan ingenjören som tjÀnade 40 000 fick 2 200 mer i plÄnboken.
Klyftorna har ökat kontinuerligt i Sverige sedan 1980. För att vÀnda utvecklingen vore det mest effektiva att attackera S-reformer som avskaffandet av arvskatten eller att Äterinföra en förmögenhetsskatt utan undantag för aktieförmögenheter. Att beskatta 50 toppdirektörer Ànnu hÄrdare betyder ingenting i sammanhanget, inte heller att höja skatten för ekonomer och ingenjörer. Att exempelvis ta bort maxtaxan pÄ förskolan (införd av S-regeringen 1998) eller att behovspröva barnbidraget skulle utjÀmna inkomsterna i mellanskiktet betydligt mer Àn att fler tvingas betala statlig skatt.
Den vanliga svenska löntagaren har knappast mÀrkt de ökade klyftorna. Det har varit reallöneökningar 23 Är i rad, och sÄ skattesÀnkningen pÄ det. PÄ ett sÀtt har det ÀndÄ mÀrkts. Grannen som Àr specialistlÀkare har fÄtt det Ànnu bÀttre, liksom den andra grannen som gjort karriÀr och fÄtt en chefsbefattning. Detta försöker nu regeringen ÄtgÀrda genom smÀrre skattehöjningar för högre inkomster.
De verkliga klyftorna i Sverige Àr mycket bekymmersamma. För mÄnga stÄr det tidigt klart att de kommer att leva ett liv i utanförskap. De mÄnga nyanlÀnda som nu fÄr uppehÄllstillstÄnd förstÀrker uppdelningen med en majoritet innanför som fÄr det allt bÀttre, och en minoritet som aldrig kommer in i samhÀllet. Skolan förmÄr inte utjÀmna skillnaderna i förutsÀttningar och resultatet Àr vad som nu kan ses i form av ökad social oro. Den som aldrig fÄr chansen att komma in i samhÀllet kan lika gÀrna vÀlja en struktur vid sidan av, inom gÀngkriminaliteten.
HĂ€r finns massor att göra. Regeringen Ă€r inte pĂ„ nĂ„got sĂ€tt overksam men vĂ€ljer alltsĂ„ Ă€ndĂ„ att lĂ€gga kraft pĂ„ att bekĂ€mpa andra klyftor, tillsammans med en intresseorganisation (LO) som per definition företrĂ€der âinnanförskapetâ. Just det, undersköterskan Ă€r inte utanför. Om hen Ă€r sjuk, arbetslös eller jobbar deltid kan det visst vara svĂ„rt att försörja sig. Men det Ă€r ett helt annat problem.
Att bygga en politik pÄ att skapa motsÀttningar mellan grupper pÄ arbetsmarknaden Àr kontraproduktivt. Medianlönen för en chef i Sverige Àr 45 500 kronor, pÄpekade organisationen Ledarna i förra veckan i ett försök att nyansera bilden av höga ersÀttningar. De allra flesta som gÄtt en lÄng utbildning eller fÄtt en ansvarsposition gör nytta för Sverige. Det Àr utanförskapet som Àr fienden, inte de som sticker ut Ät andra hÄllet.