Ändå är det givetvis glädjande att antalet personer som omkom i dödsolyckor i vägtrafiken 2017 var det lägsta sedan andra världskriget. Transportstyrelsen anger siffran 254 – inte något trendbrott, men ändå lägre än någon gång under efterkrigstiden.

Det är svårt att fastslå entydiga och enkla orsakssamband. Men en gissning som kanske kan tillåtas är att det allt större antalet trefiliga vägar med mitträcke och växlande omkörningsfiler verksamt bidrar till att hålla olyckorna nere. Transportstyrelsen påminner också om att det från den 1 februari blir förbjudet att tala i mobiltelefon och hålla den i handen medan man kör.

Också detta borde bidra till att hålla antalet olyckor på en låg nivå. Men det finns förstås de som tycker att det är en olidlig frihetsinskränkning att inte få hålla mobilen i ena handen och ratten i den andra på en trafikerad väg. Ett förbud är förstås också svårt att kontrollera, annat än kanske i efterhand när föraren i värsta fall har avlidit.

Förbudet bör väl ses som en skarp varning. Man kan inte föra ett vettigt telefonsamtal med mobilen i ena handen och samtidigt köra bil med den andra. Håll tassarna borta och använd handsfree om det nu är absolut nödvändigt att tala med någon.

Håkan Holmberg