• måndag 2 maj 2016
  • Familjeannonser
  • Grannar
  • Lokusjobb
  • Lokus
  • Grannar
  • Uppsala Vimmel
  • Evenemangsguiden
  • Uppgång.se
Schackdrag Sävehof och vägen tillbaka för ... Handbollsbloggen Handbollsbloggen
Vädersponsor:

Björn Hultén (Bojje)

Träning och hälsa

Vinnare av Uppsala Vimmel Awards som bästa träningsblogg 2014.

Björn gillar att röra på sig, helst utomhus. Paddla, fjällvandra, springa, simma, cykla och åka skidor, både utför och i längdspåret. Målet för 2014 var Ironman Kalmar som nu är genomfört. Målsättningen för 2015 är att testa några swimrun-lopp, göra ännu en Svensk Klassiker, samt att sätta personbästa på Lidingöloppet. När han inte tränar eller skriver om motionsidrott arrangerar han också resor och kollar på innebandy. 


  

TILLBAKA TILL UNT.SE/SPORT

Att göra mil på cykel

Brukar till och från dissa det här med att "enbart cykla långa cykelturer i lugnt tempo". Det jag ofta kallar för fikaturer. Fått lite skäll för det. 

Dags att sätta det i sitt sammanhang. För de långa, lugna passen behövs också. Antalet mil är viktigt utifrån att vänja kroppen-perspektivet. Inte minst om du har en hägrande Vätternrunda i juni. Tumregeln brukar vara att du ska cykla minst 150 mil innan VR.   

För tre år sedan hade jag 70 Uppländska racer-mil i benen innan den 15 april. Det är ganska mycket med tanke på osopade vägar och stormvindar på slätten. I år är scenen en annan. Just nu har träningsklockan loggat sex mil. Inte i fas alltså, för även i år ska jag cykla runt sveriges näst största sjö. Då krävs det mil, även om jag börjar bli en Vättern-räv.

Vad det gäller cykelträning är det som all annan träning på det sättet att den varierade är den bästa. Träna backintervaller, kör sprint och spurt, cykla dina långpass, cykla i motvind, medvind och kantvind. Lär dig tricksen. Stärk kropp och knopp.

Ett smart delmål innan Vätternrundan är att testa kroppen i UNT Bike Weekend den 15 maj. Skandisloppet är på 167 km och brukar ge en bra fingervisning hur man ligger till i sin träning. Vad man bör skruva på månaden innan Vättern.

Mer om Skandisloppen (finns även 85 km) på den här länken. 

 

    

Gundes träningsdagbok

Ja, inte låg Gunde Svan på latsidan direkt. 27 timmar och 45 mil i veckan. Dessutom fick han in löppass mellan all skidträning. Fast faktum är att han vissa perioder tränade hårdare än det här. Det säger åtminstone ryktet om honom.

Han är skön Gunde, och numera en väldigt supportande pappa åt dottern Julia. Som trots tuffa sjukdomsår tagit sig tillbaka till toppskiktet av svenska skidåkare. Precis som pappa tränar Julia extremt hårt. Äpplet och trädet alltså. 

Gunde Svan är utan tvekan en levande legend. Det kryllar inte av dem precis.  

Dammarna i Röbo

På norrsidan av Röboåsen hittar du dammarna som renar Uppsalas dricksvatten. 

I praktiken pumpas vattnet från Fyrisån upp till dammarna. Där det filtreras och renas genom åsens gruslager. Efter 6-8 månader kan det renade vattnet pumpas upp igen och hamna i kranen, så att säga. 

Norr om åsen låg tidigare en sjö som kallades Myrby träsk. Idag återstår endast en fuktäng med ett litet kärr. Utdikningar under 1800-talet är troligen den främsta orsaken till att den försvann. Tråkigt, hade varit kul med en liten fiskesjö i området. 

ICA-klassikern, en bra idé

 

Gillar idén med ICA-klassikern, och inte enbart för att jag själv är med på ett ledarhörn. 

I korthet följer den här klassikern originalet, dvs "En svensk klassiker". Du ska göra Vätternrundan, Vansbrosimmet, Lidingöloppet och Vasaloppet. Fast du får längre tid på dig. För Vätternrundan och Vasaloppet får du nio veckor på dig, för Lidingö och Vansbro sex veckor.

Några som satsat hårt på det här är ICA Kvantum Gränby Centrum, som vanligt ligger de långt fram när det gäller att koppla ihop mat och hälsa. Kaija, Caroline, Rolf mfl är vassa när det gäller att ligga i framkant. 

Läs mer om ICA-klassikern på den här länken. 

 

Att springa höjdmeter

2016-års löptrend är att springa högt, eller åtminstone springa mycket uppför. Att tillgodogöra dig höjdmeter. Står massvis om det i internationell media, och klocktillverkaren Suunto har tagit fram en specifik klocka för att du ska kunna hålla koll på höjdprofil och höjdmeter.   

Att det blivit så här beror på att bergslöpning i kuperad miljö (trailrunning) slagit igenom internationellt. Inom den här disciplinen har vi två svenska världsstjärnor, Jonas Buud från Mora och Emelie Forsberg, bosatt i Norge. De utgör också stommen i det lag Sverige skickar till VM i Ultratrail i oktober. Ett mästerskap som avgörs i Portugal.  

Att springa uppför berg, backar eller som i mitt vardagsfall; Röboåsen är naturligtvis inget nytt. För mig är ett skönt avbrott till de mer vanliga löppassen. De där när man sticker ut och "springer 8k mellan middag och Champions League". Typ.

Har en slinga i Röbo som ger mig 150 höjdmeter varje gång jag springer den. Ganska lagom. Både pump och ben får jobba hårt i ungefär 45 minuter. Generellt i ett lägre tempo, precis i nivå med mjölksyratröskel. 

Som du förstår kan inte alla springa ett VM. Ett bra motionsalternativ är "Stockholms brantaste". Ett lopp som avgörs i Hammarbybacken i södra Stockholm. Där springer du 3,3 km och gör 255 höjdmeter. 

Mer om Stockholms brantaste hittar du här.

Ut och spring nu, fast mer uppför. 

Favoritlopp: Stockholm Triathlon och Tjurruset. Trevligaste utomhusaktivitet: Fjällvandra eller paddla på spegelblankt vatten. Samlar på: Diverse träningsgrejor och outdoorprylar. Bästa egenskap: Envis. Sämsta egenskap: Alldeles för envis Träningsförebild: Medelmotionären. Knäpp kuriosa: Varit på toppen av Kebnekaise 8 gånger. 


Favoritcitat: "Just do it". Gillar det enkla i den frasen. 

redaktionella bloggar

Externa sportbloggar (omfattas ej av UNT:s utgivaransvar)

Header Torget

Externa Kultur & Nöjesbloggar (omfattas inte av UNT:s utgivaransvar)

Fler bloggar (omfattas ej av UNT:s utgivaransvar)

Uppsalavimmel.se - bloggar

Stadsdelsbloggar (omfattas ej av UNT:s utgivaransvar)

senaste nytt unt.se