• fredag 24 oktober 2014
HMSV - Vår Nivå (med Julia Spada) Karolinas dj-blogg Karolinas dj-blogg
Vädersponsor:

Björn Hultén (Bojje)

Träning och hälsa

Björn gillar att röra på sig, helst utomhus. Paddla, fjällvandra, springa, simma, cykla och åka skidor, både utför och i längdspåret. Under 2013 genomförde Björn fjorton motionslopp inklusive "En Svensk Klassiker". Målet för 2014 var Ironman Kalmar som nu är genomfört. Målsättningen för 2015 är att testa några swimrun lopp, göra ännu en Svensk Klassiker, samt att sätta ett personbästa på Cykelvasan. 


  

TILLBAKA TILL UNT.SE/SPORT

Rätt smoothie förbättrar prestationen

Älskar smoothies och rätt komposition kan faktiskt förbättra din prestation och hjälpa dig med att hela kroppen efter träningspasset. En lagom dos antioxidanter har den inverkan. Dessutom får du i dig den mängd protein du behöver.  

Givetvis handlar det om vad du häller i mixern. Mitt paradrecept är:

  • 1 liter naturell yoghurt.
  • Mandlar
  • Valnötter
  • Cashewnötter
  • Pumpafrön
  • Chia 
  • Linfrön
  • Jordgubbar
  • Björnbär
  • Körsbär
Hur du mixar kan påverka mättnadskänslan. Kortare tid i mixern gör att råvarorna inte smulas sönder på samma sätt som längre tid (ganska uppenbart). Större bitar tar längre tid att bryta ner och omvandla, vilket ger en bättre mättnadskänsla. Vad det gäller dosering så går jag alltid på känsla. Här handlar det ju även om vad man tycker är gott. Själv gillar jag inte pumpafrön, men då de innehåller mycket järn och magnesium får de slinka ner i den här blandningen. 

Rätt smoothie förbättrar prestationen

Älskar smoothies och rätt komposition kan faktiskt förbättra din prestation och hjälpa dig med att hela kroppen efter träningspasset. En lagom dos antioxidanter har den inverkan. Dessutom får du i dig den mängd protein du behöver.  

Givetvis handlar det om vad du häller i mixern. Mitt paradrecept är:

  • 1 liter naturell yoghurt.
  • Mandlar
  • Valnötter
  • Cashewnötter
  • Pumpafrön
  • Chia 
  • Linfrön
  • Jordgubbar
  • Björnbär
  • Körsbär
Hur du mixar kan påverka mättnadskänslan. Kortare tid i mixern gör att råvarorna inte smulas sönder på samma sätt som längre tid (ganska uppenbart). Större bitar tar längre tid att bryta ner och omvandla, vilket ger en bättre mättnadskänsla. Vad det gäller dosering så går jag alltid på känsla. Här handlar det ju även om vad man tycker är gott. Själv gillar jag inte pumpafrön, men då de innehåller mycket järn och magnesium får de slinka ner i den här blandningen. 

Promenera 30 minuter och förläng livet med fem år

Men hyggligt jämna mellanrum poppar det upp forskning och böcker som berättar om att träning är nyttigt. Även i mindre doser. Att du som regelbundet rör på dig förlänger livet och får en bättre hälsa. No shit Scherlock.   

Nu har det kommit ännu en bok i ämnet, från erkända oraklet och KI-forskaren Carl-Johan Sundberg. Carl-Johan menar att en halvtimmes promenad fem dagar i veckan räcker för att förlänga livet med fem år. Givetvis en sanning med modifikation, eftersom det i stor utsträckning handlar om vad du gör när du INTE promenerar. Knarkar du resterande tid lever du garanterat inte fem extra år.  

Läs mer på den här länken. Här listas 21 skäl till att du ska börja träna.  

Orups dag på lördag

Under åren har jag inte tittat regelbundet på Så mycket bättre. Fast på lördag ska jag se programmet. För då är det Orup. En av de verkliga ikonerna i svensk pop.   

Orup har hunnit bli 55 år och hitlåtarna är ungefär lika många som åldern. Blir intressant att se de andra artisterna tolka honom, inte minst halvknäppa (men underbara) Amanda Jensen. Tippar att hon gör det barfota.  

I skohyllan hösten 2014

Eftersom bilden är tagen uppifrån är det inte jättelätt att se hur springskorna i min skohylla ser ut, i vilket fall. 

  • Adidas energy boost 
  • Adidas adizero boost 2013
  • och Adidas adizero boost 2014.  

Som du förstår så gillar jag den här modellen. Det blå Paret till vänster väger 260 gram, de använder jag på de lite längre passen som för stunden går på asfalt och lövtäckta cykelbanor. De andra två paren väger ca 210 gram. Det är mina snabbskor för intervaller och liknande. Dessutom kör jag de här skorna i det höstmjuka Röbospåret.  

Det oranga snabbparet använde jag iofs även under marathonloppet på Kalmar Ironman. De funkade bra även för en mara. Generellt när det gäller löpskor så handlar det mycket om vikt i relation till dämpning. Mina 67 kg gör att jag klarar att springa långt i de flesta modeller, även om de inte är uppbyggda och dämpade.

Innan du köper löpskor är det viktigt att du testar dem noga på löpband. Fast det vet du ju redan, att det skiljer rejält mellan olika märken och modeller. Både i storlek där du måste ha koll på dina fotmått, till uppbyggnad av skorna. Vad som är skönt att springa i är högst individuellt. Vissa butiker har ångervecka, när jag köper nya skor försöker jag utnyttja en sådan förmån. Insistera därmed på det vid köpet.  

Spring på! 

 

Favoritlopp: Stockholm Triathlon och Tjurruset. Trevligaste utomhusaktivitet: Fjällvandra eller paddla på spegelblankt vatten. Samlar på: Diverse träningsgrejor och outdoorprylar. Bästa egenskap: Envis. Sämsta egenskap: Alldeles för envis Träningsförebild: Medelmotionären.


Favoritcitat: "Pain is temporaryQuitting lasts forever". 

redaktionella bloggar

Övriga sportbloggar (omfattas ej av UNT:s utgivaransvar)

Externa Kultur & Nöjesbloggar (omfattas inte av UNT:s utgivaransvar)

Fler bloggar (omfattas ej av UNT:s utgivaransvar)

Uppsalavimmel.se - bloggar

Stadsdelsbloggar (omfattas ej av UNT:s utgivaransvar)

senaste nytt unt.se