• lördag 1 oktober 2016
  • Familjeannonser
  • Grannar
  • Lokusjobb
  • Lokus
  • Grannar
  • Uppsala Vimmel
  • Evenemangsguiden
  • Uppgång.se
Spelarbetyg: Almtuna – Oskarshamn 1-2 (e ... Rinkside Rinkside
Vädersponsor:

Björn Hultén (Bojje)

Träning och hälsa

Vinnare av Uppsala Vimmel Awards som bästa träningsblogg 2014.

Björn gillar att röra på sig, helst utomhus. Paddla, fjällvandra, springa, simma, cykla och åka skidor, både utför och i längdspåret. Målsättningen för 2016 är att klara av Fjällräven Classic, 110 km mellan Nikkaluokta och Abisko, samt Ultravasan, 90 km mellan Sälen och Mora. När han inte tränar eller skriver om motionsidrott arrangerar han också resor och kollar på innebandy. 


  

TILLBAKA TILL UNT.SE/SPORT

Tips inför helgens TjurRuset

 

I helgen är det dags för årets TjurRuset. Den här gången i Flottsbro stax utanför Stockholms innerstad. 

Intresset för tävlingen är stort. 5700 löpare är anmälda till TjurRuset lördag. Ytterligare drygt 4000 är anmälda till TjurRuset på söndag. 

Förstår att det här numera klassiska loppet bevarar sin attraktionskraft, har själv sprungit det några gånger och det här är ett roligt evenemang. Trots all lera och alla kärr. Något som naturligtvis är en del i attraktionen. Både för löpare och publik.  

Kan inte springa det den här gången då jag är i Borås på Champions Cup i innebandy. Tråkigt, men ibland krockar aktiviteterna.  

Arrangören tipsar: 

"Årets bana är oerhört krävande, underlaget är ängsmark, stig, träsk, dammar och diken upp till ca 90%, underlaget är ojämnt och kräver terrängskor för att få bästa grepp och kunna löpa något avslappnat.
Banan har många blöta partier, diken, träsk, åker, som är både djupa och har lång löptid. Vi rekommenderar alla löpare att ha långa byxor, T-tröja med lång ärm och handskar..."

Det där med långa byxor (tights) är viktigt, annars är nyckeln till ett bra lopp att springa minimalistiskt. Inte ett enda plagg i onödan och dina lättaste skor på fötterna. All lera och skit du samlar på dig väger ton när du närmar dig målgång. Som sagt, spring så strippat du kan, du tjänar massor på det. 

Ett stort lycka till, kör hårdare än hårdast och se till att ha kul! 

 

Did Not Start

Som du ser på bilden är jag vid vårdcentralen istället för i skogen. Därmed blir det inget Lidingölopp för mig på lördag. Är kronförkyld med allt vad det innebär för hjärta och löpfysik.

Lite äldre, lite klokare har jag insett att det är bättre att bli en DNS (Did Not Start) än DNF (Did Not Finish). Ger mig själv många vuxenpoäng för den insikten.

Annars jobbar jag mycket med löpning just nu. Inom ICA-klassikern har vi precis gjort klart med Linda Lövqvist som coach inom löpmomentet. Tillsammans med mig ska Linda leda fyra pass med utgångspunkt från IFU Arena. Då lär vi ut gång- och löpteknik. Något alla kan vara med på, oavsett träningsbakgrund.

Kvällens ledarövning är att lära de som gör ICA-klassikern att crawla. Till vår hjälp har vi alldeles underbara Anders Kroon. Anders är en passionerad simpedagog som verkligen får deltagarna att tro på sig själva i vattnet. Det här är jättehäftigt att ta del av och väldigt lärande för mig själv. 

Tillbaka till förkylningen. För första gången funderar jag på att utnyttja min STARTKLAR-försäkring hos Folksam. En enkel och billig försäkring som bara kostar 155 kr/året. I praktiken handlar det om att du får tillbaka anmälningsavgiften om du blir sjuk eller skadad. Har du inte startklar kan du läsa mer och anmäla dig på den här länken.

Keep on! 

Upplands Idrottsförbund, nu på IFU Arena

Nu har även navet i Uppländsk idrott, Upplands Idrottsförbund flyttat in på nybyggda IFU Arena i Gränby. På bilden ser du en nöjd Dag Söderberg, verksamhetschef. Bredvid honom sitter Emma Sjöö och arbetar. 

- Ja, det här är jättekul och bra för oss på alla sätt. Här sitter vi tillsammans med Storvreta, Sirius, Uppsala IF, Uppsala Basket mfl. Vi finns på plats där det händer för en del av idrotten i Uppsala, säger Dag Söderberg.

Upplands Idrottsförbund förfogar över 300 kvm yta i arenan. En yta där medarbetaren inte har någon fast arbetsplats, utan får välja bland de som finns lediga när hen kommer in. Ett modernt arbetssätt som blir allt vanligare på kontor där prestationen inte är tidsstyrd. 

Kopplat till arbetsstationen i kontorslandskapet finns det specifika rum för tankearbete, telefonsamtal och möten. På IFU Arena finns ju dessutom en bra lunchrestaurang och lokaler för större möten och konferenser.

Utifrån mitt perspektiv är det här ett mycket smart drag av Upplands Idrottsförbund. För nu känns det verkligen som att sleven är i idrottsgrytan. Där den ska vara.

 

Lidingöloppet, inget terränglopp

Fick frågan om Lidingöloppet är ett terränglopp.

Svaret är nja. Åtminstone om du i ordet terräng tänker dig ett trailspår i tät skog och smal stig med rötter och sten. Nej, Lidingöloppet går till stor del på grusvägar, asfalt, samt på hyggligt breda motionsspår runt Lidingö. Distanserna med smal stig är få.    

Skriver det här för att bringa klarhet i frågan om skor. Nej, du behöver inte ha dubbade terrängskor, dina vanliga springskor fungerar hur bra som helst. Åtminstone om det inte är lerigt och blött. Då kan en hybridsko som Saucony Peregrine vara ett bra val.

 

Lidingöloppet marknadsför annars en annan modell från Saucony som "bra för loppet". Det är Saucony Kinvara 7, lättviktsskon på 220 gram med 4 mm dropp. Tillsammans med Team Sportia har Lidingö-organisationen tagit fram "Lidingöloppet edition". Inget dumt skoval om du frågar mig.

 

De två senaste loppen har jag själv sprungit i Adidas Adios Boost från 2013. De är lätta och stunsiga med en sula som greppar. Tittar du noga på bilden ser du att chippet från förra årets lopp fortfarande sitter kvar på mina skor. Det innebär alltså att jag faktiskt inte sprungit i dem en enda gång sedan loppet 2015. Det behövs inte, jag vet att de levererar. 

  

Avslutar det här inlägget med den ultimata sanningen om "vad man ska ha för skor". Du ska springa Lidingöloppet i skor som är sköna och som passar din fot. Märke och modell är egentligen inte speciellt viktigt. Skav eller söndertrasade tår kostar energi, energi du behöver för att klara det här loppet.

Keep on. 

Får, får lamm? Om återhämtning och armhävningar

 

Går en återhämtningspromenad och hälsar på fåren i Gränby backe. Gillar att vi har stadsnära, betande får i Uppsala och Gränby. Blir ännu mer idyll på det sättet.

Vad det gäller kroppens förmåga att hela sig själv är jag förvånad. Faktum är att jag inte känner av något av löpningen i dalarna. Konstigt, men sant. 

I kväll ger jag mig därför på min nästa utmaning. Ska göra 22 armhävningar i 22 dagar. En övning som även ska filmas i ”bevissyfte”.

Utmaningen kommer från vännen och militären Peter Cauwenbergh. Syftet är ursprungligen att samla in pengar till amerikanska veteraner, som varje dag tar sitt liv pga posttraumatisk stress och psykisk ohälsa. Även om Sverige och svenska veteraner inte har så höga siffror är varje enskilt självmord eller individ som drabbas av PTSD en för mycket. 

Nu vill försvaret utmana folk utan sin egen cirkel och så fick jag frågan. Jag är med för den goda saken, samt att jag inte vågar säga nej när en högt buren militär som Peter beordrar. En kille som dessutom gör armhävningar på knogarna, på klinkers. Nu ska jag i min tur utmana någon kompis, funderar som bäst på vem det ska bli. Anders Bergqvist ligger dåligt till, ha ha. 

 

Favoritlopp: Stockholm Triathlon och Tjurruset. Trevligaste utomhusaktivitet: Fjällvandra eller paddla på spegelblankt vatten. Samlar på: Diverse träningsgrejor och outdoorprylar. Bästa egenskap: Envis. Sämsta egenskap: Alldeles för envis Träningsförebild: Medelmotionären. Knäpp kuriosa: Varit på toppen av Kebnekaise 9 gånger. 


Favoritcitat: "Just do it". Gillar det enkla i den frasen. 

redaktionella bloggar

Externa sportbloggar (omfattas ej av UNT:s utgivaransvar)

Header Torget

Externa Kultur & Nöjesbloggar (omfattas inte av UNT:s utgivaransvar)

Fler bloggar (omfattas ej av UNT:s utgivaransvar)

Uppsalavimmel.se - bloggar

Stadsdelsbloggar (omfattas ej av UNT:s utgivaransvar)

senaste nytt unt.se