• tisdag 21 oktober 2014
Öberg tippar: del 11/14 - Där hamnar Kalix Bandybloggen Bandybloggen
Vädersponsor:

Björn Hultén (Bojje)

Träning och hälsa

Björn gillar att röra på sig, helst utomhus. Paddla, fjällvandra, springa, simma, cykla och åka skidor, både utför och i längdspåret. Under 2013 genomförde Björn fjorton motionslopp inklusive "En Svensk Klassiker". Målet för 2014 var Ironman Kalmar som nu är genomfört. Målsättningen för 2015 är att testa några swimrun lopp, göra ännu en Svensk Klassiker, samt att sätta ett personbästa på Cykelvasan. 


  

TILLBAKA TILL UNT.SE/SPORT

Nominerad

Den här bloggen är nominerad till ett bloggpris. För utomhusaktiviteternas skull hoppas jag att du går in och röstar.

Klicka på den här länken, sedan kryssar du i "Träning och hälsa" längst ner i formuläret. 

Tack! 

 

Thomas Lüllmaa om New York marathon och livsbalans

 

Thomaskeb.jpg


Den andra november ska Thomas Lüllmaa springa New York marathon, det för andra gången.

Maratonloppet i New York är det lopp de flesta maratonlöpare vill springa en gång i livet. Vilket medför att loppet alltid är fulltecknat, trots att det numera sväljer 50 000 deltgare. NY-maran ingår även i World Marathon Majors tillsammans med loppen i Tokyo, London, Boston, Berlin och Chicago.

Att Thomas springer loppet för andra gången har sin förklaring.

- Första gången jag sprang, 2006, var jag egentligen inte tränad för uppgiften. Då ingick det i en egen “klassiker” jag och en kompis satte upp. Vi skulle köra Postrodden, Vasaloppet, Vätternrundan för att avsluta med New York marathon. När det var dags att åka till  New York ställde kompisen in, så jag fick springa själv.

nyc-marathon655.jpg

Fast nu var det ju inte enbart maratonloppet som lockade i New York. Thomas hade en plan som involverade sin flickvän, som åkte med till New York som supporter.

- Planen var att jag efter målgång skulle fria till henne i Central Park. Vilket jag också gjorde. Hon sa ja. Vilket givetvis är ett extra läckert minne därifrån.

Snart har paret varit gifta i åtta år och tillsammans har de två barn på 5 och 10 år.

Livsbalans

Thomas tränar för att må bra och kunna unna sig det goda i livet. I hans fall är det heller ingen klyscha. Som 43 åring har han insett det viktiga med livsbalansen. Då Thomas arbetar både som fastighetsmäklare och egen företagare gäller det att ha orken.

- Ja, träningen tar ingen energi, den ger energi. Jag försöker springa ett långpass åtminstone en gång varannan vecka. Då blir det runt 2,5 mil. Emellan det kör jag de vanliga vardagsrundorna. En bra mix som funkar för mig.

Thomasmedöl.jpg

Thomas konstaterar också att han som 43 åring är i en mycket bättre form än vad han var för åtta år sedan.

Själv hade jag förmånen att få vara med Thomas upp på Kebnekaises sydtopp i somras. En vandring som från Kebnekaise fjällstation är 20 km tur och retur och som omfattar en stigning på 1400 höjdmeter. Det kräver sin fysik. Här visade Thomas styrka. Med det sagt tror jag inte att han får några större problem under springturen i New York.

I vår har Thomas en plan som involverar cykel. Tanken är att han tillsammans med kompisar ska cykla Skandisloppet (UNT Bike Weekend 2015). Helt nybörjare på racer är han inte, faktum är att han klarat av en Vätternrunda. Så som jag känner honom kommer även den utmaningen att gå jättebra. Keep on moving.

On hold

Nu flyger tiden fram på ett sätt jag inte upplevt tidigare. Måndag blir till fredag som blir till söndag och måndag igen.

Viktigt att man stannar upp någonstans, trycker på pausknappen. Fryser hela skiten för ett ögonblick. 

Work hard, play hard. 

Vikten av att barn får vila

Möttes av en överraskande värme när jag satte näsan utanför dörren. Enligt väderappen skulle det vara kallt och regn idag, fast det var det inte. Åtminstone inte när jag kom ut mitt på den här söndagen. 

Planen var långpass, men lyssnade på kroppen och gjorde den här dagen till vilodag i stället. Ett klokt beslut för vila är också träning. 

Hamnade i diskussion med en idrottslärare om den saken, vikten av att de mindre barnen också får vila ibland. Pausa all träning. 

Tänker på de som tränar fotboll och innebandy fyra dagar i veckan (ofta plus matcher), för att däremellan aktivera sig på klättercentrum. De hyperaktiva som byter om i bilen mellan fotbolls- och friidrottsträningen.

Finns många barn därute som har det så, de som tittar konstigt när man som förälder eller ledare föreslår "lite vila". Kopplat till det här kommer rätt kost. Att enbart köra Billys Pizza och Oboy innan träning håller inte. Kostråd för de unga och aktiva borde vara mer självklart än vad det är idag. Något som det konstigt nog inte talas speciellt mycket om.  

Ser det alltså som ett viktigt föräldraransvar, att hjälpa barnen med balans och återhämtning. Gillar att den här idrottsläraren som såg det som en självklar utmaning att lära barnen att "vila är också träning".

 

Favoritlopp: Stockholm Triathlon och Tjurruset. Trevligaste utomhusaktivitet: Fjällvandra eller paddla på spegelblankt vatten. Samlar på: Diverse träningsgrejor och outdoorprylar. Bästa egenskap: Envis. Sämsta egenskap: Alldeles för envis Träningsförebild: Medelmotionären.


Favoritcitat: "Pain is temporaryQuitting lasts forever". 

redaktionella bloggar

Övriga sportbloggar (omfattas ej av UNT:s utgivaransvar)

Externa Kultur & Nöjesbloggar (omfattas inte av UNT:s utgivaransvar)

Fler bloggar (omfattas ej av UNT:s utgivaransvar)

Uppsalavimmel.se - bloggar

Stadsdelsbloggar (omfattas ej av UNT:s utgivaransvar)

Uppsalavimmel.se

senaste nytt unt.se