• lördag 1 november 2014
Halloweenparty med Krom ikväll Hårdrock Hårdrock
Vädersponsor:

Björn Hultén (Bojje)

Träning och hälsa

Björn gillar att röra på sig, helst utomhus. Paddla, fjällvandra, springa, simma, cykla och åka skidor, både utför och i längdspåret. Under 2013 genomförde Björn fjorton motionslopp inklusive "En Svensk Klassiker". Målet för 2014 var Ironman Kalmar som nu är genomfört. Målsättningen för 2015 är att testa några swimrun lopp, göra ännu en Svensk Klassiker, samt att sätta ett personbästa på Cykelvasan. 


  

TILLBAKA TILL UNT.SE/SPORT

Morgonträning i Prag

Prag är skönt och grönt just nu. Miljonstaden har precis vaknat och morgonjoggen var rekordhärlig. Både här och där var det utomhusgym och vi mötte många andra löpare på turen genom stan.

 I eftermiddag spelar Sverige mot Finland i EFT. I damlandslaget återfinns Amanda Delgado Johansson,  i U19 spelar Klara Molin mot Schweiz. Båda från FBC Uppsala. Har en bra känsla i kroppen och tror på två segrar.  Heja Sverige. 

Micke vid Mount Everest basecamp

Nu har kompisen Micke varit vid Everest base camp. Vilken grej, vilken prestation. 

Base camp ligger alltså 5364 meters höjd (Nepal) och även om vägen dit inte omfattar klättring så är det en fysisk krävande vandring som i Mickes fall tog åtta dagar. Ja, du ser själv hur lycklig han är. 

Grattar honom till prestationen och ser fram mot att höra mer om hur den här resan var. Är näst intill grön av avundsjuka. 

Kass innebandy i Huddinge

I går var det alltså innebandysöndag när Huddinge mötte FBC Uppsala på hemmaplan. Tråkigt, tråkigare och tråkigast.

FBC började matchen med att bjuda hemmalaget på två mål och det i numerärt överläge. Fatta alltså att FBC släpper IN TVÅ MÅL I POWERPLAY, i samma powerplay alltså. Som du ser skriver jag ordet BJUDA, för det var så det var. Samma back drällde två gånger med bollen på mittplan, blev av med den och så kontrade Huddinge in målen bakom Jennifer Gräll i FBC-målet. Till slut vann Huddinge välförtjänt med 6-2. FBC hade faktiskt inte en chans i den här matchen, tyvärr. 

Bäst i FBC, utan inbördes ordning: 

  • Linda Andersson
  • Elin Gabrielsson
  • Amanda DJ 

Nä, den här söndagen borde jag ha sprungit i stället, men som jag skrev nedan. Låren värkte efter lördagens backpass, att vila var nog smart inför träningen i kväll. Innan dess ska jag till Körunda Konferensanläggning och reka inför aktiviteten med Paolo Roberto. Har precis insett att anläggningen ligger 13 mil från Uppsala. Bara att tanka bilen igen.

Den tråkiga bilden föreställer en del av en tom innebandyplan i en friidrottshall, ja du ser ju en del av löparbanorna i förgrunden. Antagligen seriens sämsta hall för tävlingsmatcher.   

Röbobackar och ont i låren

 

Innan Så mycket bättre körde jag Röbobackar. Så pass hårt att jag känner av låren idag, vilket är ganska ovanligt. Nio tuffa kilometer med andan i halsen och hög backpuls. 

Idag är det dags för innebandy i Huddinge. FBC Uppsala spelar borta i en på förhand svår match. Både för att motståndet är bra, men också för att Huddinge spelar sina matcher i friidrottshallen, en urusel arena för innebandy med dåligt ljus och konstigt golv. Vinst för FBC innebär en förankrad slutspelsplats. Något som också är årets målsättning. 

I morgon ska jag till Körunda och reka inför en aktivitet vi ska ha med Paolo Roberto i januari. Ser fram mot att få göra något med honom, han är skönt tokig på många sätt och enormt uppskattad som föreläsare och inspiratör. 

 

Rätt smoothie förbättrar prestationen

Älskar smoothies och rätt komposition kan faktiskt förbättra din prestation och hjälpa dig med att hela kroppen efter träningspasset. En lagom dos antioxidanter har den inverkan. Dessutom får du i dig den mängd protein du behöver.  

Givetvis handlar det om vad du häller i mixern. Mitt paradrecept är:

  • 1 liter naturell yoghurt.
  • Mandlar
  • Valnötter
  • Cashewnötter
  • Pumpafrön
  • Chia 
  • Linfrön
  • Jordgubbar
  • Björnbär
  • Körsbär
Hur du mixar kan påverka mättnadskänslan. Kortare tid i mixern gör att råvarorna inte smulas sönder på samma sätt som längre tid (ganska uppenbart). Större bitar tar längre tid att bryta ner och omvandla, vilket ger en bättre mättnadskänsla. Vad det gäller dosering så går jag alltid på känsla. Här handlar det ju även om vad man tycker är gott. Själv gillar jag inte pumpafrön, men då de innehåller mycket järn och magnesium får de slinka ner i den här blandningen. 

Favoritlopp: Stockholm Triathlon och Tjurruset. Trevligaste utomhusaktivitet: Fjällvandra eller paddla på spegelblankt vatten. Samlar på: Diverse träningsgrejor och outdoorprylar. Bästa egenskap: Envis. Sämsta egenskap: Alldeles för envis Träningsförebild: Medelmotionären.


Favoritcitat: "Pain is temporaryQuitting lasts forever". 

redaktionella bloggar

Övriga sportbloggar (omfattas ej av UNT:s utgivaransvar)

Externa Kultur & Nöjesbloggar (omfattas inte av UNT:s utgivaransvar)

Fler bloggar (omfattas ej av UNT:s utgivaransvar)

Uppsalavimmel.se - bloggar

Stadsdelsbloggar (omfattas ej av UNT:s utgivaransvar)

senaste nytt unt.se