• torsdag 28 augusti 2014
Vädersponsor:

Björn Hultén (Bojje)

Träning och hälsa

Björn gillar att röra på sig, helst utomhus. Paddla, fjällvandra, springa, simma, cykla och åka skidor, både utför och i längdspåret. Under 2013 genomförde Björn fjorton motionslopp inklusive "En Svensk Klassiker". Det stora målet för 2014 är Ironman Kalmar den 16 augusti. Ett fullängdstriathlon som kräver sin förberedelse.  
  

TILLBAKA TILL UNT.SE/SPORT

Steve Lukather

Steker all ny musik och springer med Toto i lurarna. Så jävla överlägset. 

När Steve Lukather drar igång Hold the Line och framförallt när han kör ett gitarrsolo en bit in i låten ökar takten rejält. Löptakten alltså. Trots att det här var ett pass jag skulle ta det lugnt på, förkyld och med knäont. Efter den kommer Georgy Porgy. Även den en klassiker från Toto. En grupp jag faktiskt sett live på Hovet. Fast det var inte i går.  

Jorå, lugnade ner mig till slut. I samma gamla box har jag ju även Uno Svenningsson och "Vågorna". Då hamnar jag tillbaka in i seglunken. Precis enligt plan. 

Med det här passet har Lidingöloppsträningen startat. Eller vad man nu ska kalla det när man fokuserar enbart på löpning i en månad. Hoppas nu att knät håller. I kväll gjorde det ont. 

Under isen

Varit förkyld ett gäng dagar, något som påverkat humöret, bloggen och jobbet. Fast jobbet har jag ändå skött hemifrån, som ständigt uppkopplad blir det ju på det sättet. 

Bilden visar min syrra i Stockholm Triathlon i söndags. Är hon som står mitt på simrampen i bakgrunden. Hon är grym syrran, körde sprintdistansen på 1.30, vilket innebär att hon simmade 750 meter, cyklade 20 km och avslutningssprang 5 km. Som du förstår är tiden faktiskt jättebra. 

Annars ogillar jag en massa saker just nu (idag), skriver ogillar för att jag inte vill slösa med ordet HATA. 

  • Reklamradio. Hur dåligt kan det bli egentligen? Får rysningar efter ett par minuter. Gry Forsell och Anders Timell, hur tänker de som bestämmer, görs det överhuvudtaget några mätningar av kvalitet?   
  • Reklam-tv. Har Fyran, Trean och Femman någonsin varit sämre i utbudet? I går gjorde Fyran reklam för Fångarna på fortet. Frågan är om det finns ett sämre program för vuxna?  
  • Uppsalaprofilen som hela sitt liv proklamerat fest och alkohol, men som nu (på Facebook) tagit på sig den vita rustningen och vill hjälpa folk med drogproblem. Bara smaklöst och patetiskt. Stå vid din livsstil, eller gör en märkbar förändring. 
  • Alla löften från politiker som röstfiskar. Fatta hur många förstagångsväljare som går på sötebrödet.  

Det var dagens lista. Inser att jag börjar bli en sur gammal gubbe. Fast det står jag för. 

Team Sportia cykling

Är torsdag, förr i tiden förknippade jag torsdagar med ärtsoppa och pannkakor. Numera med TS-cykling. Lustigt hur saker förändras.

I kväll var det runt 15 tappra personer där och bland dem givetvis både Christer och Lelle, två av de jag känner som cyklat längst distans i år. Vet att Lelle fått ihop 480 mil. Imponerande.

Även överledare Johan var på plats. På bilden ser du honom mecka cykeln. För Johan är vass på det också. 

Själv gick jag runt och åt Dajm innan jag satte mig i bilen och åkte hem. #träningsfritt 

 

Så går du västra leden upp på Kebnekaise


Frukosten på fjällstationen öppnar 06.00. Då ska du försöka vara i matsalen som är belägen i huvudbyggnaden. Frukosten är bra och de som arbetar i matsalen vet vad som krävs i energiintag för att klara av en ansträngning som västra leden upp på Kebnekaise.

Under måltiden får du en lunchpåse där du packar ner den mat (mackor, ägg m.m.) som du vill ha med dig under toppturen. Där kan du också ta choklad, kaffe och Varma Koppen och hälla i din termos. För termos tycker jag absolut att du ska med dig på berget. Kaffet smakar liksom som bäst där.

Försök påbörja din vandring från stationen 07.00. Tur och retur tar det normalt 11-14 timmar. Distansen är 20 km, men 1400 höjdmeter och stenig terräng gör att det tar längre tid än din vanliga söndagspromenad, minst sagt. Se även till att hyra stegjärn på fjällstationen, ofta kräver toppglaciären stegjärn för att du ska kunna ta dig högst upp.

Starten

Leden startar precis utanför huvudbyggnaden och är väl utmärkt med skyltar och senare med röda ledmarkeringar. Du behöver inte vara rädd att gå fel. Missar du de färgprickarna ska du hålla uppsikt efter rösen. De markerar nästan alltid vart du ska gå.



Den första delen av sträckan är lättvandrad genom dalen. Efter tre km viker leden av mot Virrevarre, innan du påbörjar den mödosamma vandringen över berget ska du vada. Fyll på vattenflaskan i vadet, för i ansträngningen över Virrevarre är det dåligt med vattenflöden. Virrevarre är 1700 meter högt och först ska du upp för berget, för att sedan gå ner på andra sidan. Kanske är det här också den mest ansträngande delen av vandringen.

Fika i Kaffedalen

När du kommer ner för berget hamnar du i Kaffedalen. Precis som namnet antyder ska du fika och ladda batterierna. För snart börjar den sista delen av vandringen upp mot toppen. Distansen är 1,8 och tar cirka två timmar. 

Stigningen upp på Kebnekaise är brant och höjdmeter gör att det känns i ben och pump. Till slut når du den nya toppstugan. Här kan det vara lämpligt med ett stopp innan du tar dig den sista biten upp mot toppen. Här har du ungefär 800 meter kvar till målet. Från toppstugan kan du välja att gå rakt upp, eller skråa efter ledmarkeringen. Nu är du nära och snart ser du glaciären tona upp sig.

Koncentrera dig på toppen

När du kommer upp på toppglaciären ska du ta det lugnt och koncentrera dig på uppgiften. Ta ett snabbt foto och gå tillbaka ner igen. På båda sidorna slutar det brant, inte läge för att dansa och hoppa alltså.

Nu är du på väg till Kebnekaise fjällstation igen. Hemvägen är samma väg du tog på uppvägen. Det är det enda som är riktigt segt med den här turen. Du kan trösta dig med att hemvägen tar 1-2 timmar kortare tid än vad uppvägen gjorde.

Väl tillbaka på fjällstationen nyttjar du bastun innan du äter en välförtjänt middag. Grattis till prestationen. Jag själv har varit uppe på toppen sex gånger, varav två gånger i sommar. Trots det vill jag snart upp igen. 

Favoritlopp: Stockholm Triathlon och Tjurruset. Trevligaste utomhusaktivitet: Fjällvandra eller paddla på spegelblankt vatten. Samlar på: Diverse träningsgrejor och outdoorprylar. Bästa egenskap: Envis. Sämsta egenskap: Alldeles för envis Träningsförebild: Medelmotionären.


Favoritcitat: "Pain is temporaryQuitting lasts forever". 

redaktionella bloggar

Övriga sportbloggar (omfattas ej av UNT:s utgivaransvar)

Externa Kultur & Nöjesbloggar (omfattas inte av UNT:s utgivaransvar)

Fler bloggar (omfattas ej av UNT:s utgivaransvar)

Uppsalavimmel.se - bloggar

Stadsdelsbloggar (omfattas ej av UNT:s utgivaransvar)

Uppsalavimmel.se

senaste nytt unt.se