• lördag 20 december 2014
Silly season. Dalil Benyahia på väg till s... Fotbollsbloggen Fotbollsbloggen
Vädersponsor:

Björn Hultén (Bojje)

Träning och hälsa

Vinnare av Uppsala Vimmel Awards som bästa träningsblogg 2014.

Björn gillar att röra på sig, helst utomhus. Paddla, fjällvandra, springa, simma, cykla och åka skidor, både utför och i längdspåret. Målet för 2014 var Ironman Kalmar som nu är genomfört. Målsättningen för 2015 är att testa några swimrun-lopp, göra ännu en Svensk Klassiker (den femte på rätt sätt), samt att sätta personbästa på Cykelvasan. När han inte tränar arrangerar han resor och kollar på innebandy. 


  

TILLBAKA TILL UNT.SE/SPORT

FBC Uppsala besegrade IKSU med 6-4

Tyvärr gick det inte att se matchen på webben. Fick hålla tillgodo med Innebandyförbundets 30 sekunders uppdateringar. 

48-26 i skott för IKSU. FBC målvakten Felicia måste ha storspelat. 

Nu har FBC 12 poäng och ligger precis under slutspelsstrecket, åtminstone är det så när jag skriver det här. Heja Uppsala! 

Tillbakablick 2014. Så var mitt Lidingölopp

Ett av de roligare loppet i år var faktiskt Lidingöloppet, åtminstone efteråt. För då gjorde jag upptäckten att det verkligen går att springa sakta i lågpuls, men ändå göra en "respektabel" tid. 

Var nämligen kronförkyld när det var dags för utmaningen på Lidingö. Strax innan loppet hade vi varit på träningsresa (vi på Zeventy arrangerade) vid Havsvidden på Åland. Vilket inte var det smartaste sett till att mota bort hostan och snuvan. På matchdagen var jag inte alls preppad för tre mil terräng och en jävla jobbig backe med fisknamn.

Kolla på statistiken så förstår du hur jag menar. Från 5 kilometer till målgång plockade jag 3318 placeringar genom att springa i samma jämna (men låga) tempo hela loppet. Min snittpuls under färden var inte högre än 138, vilket är enormt lågt för att vara på Lidingöloppet.

17018 personer fullföljde årets Lidingölopp. Medeltiden blev 03:07:38. 

 

Ett smart pulsband

Sprang exakt 76 minuter på löpbandet i går. Skitvädret ute gjorde att det blev på det sättet.

Även om det är aptråkigt att springa på band är det ibland skönt att vara inne och köra. Dessutom måste jag emellanåt nyttja de 400 pix Actic drar från kontot varje månad. 

Hela passet genomfördes i låg förbränningspuls. I mitt fall handlar det om att aldrig vara över 136 i puls. Faktiskt ganska svårt på sitt sätt.  

Klurar på att köpa ett nytt pulsband, ett med bluetooth. Har kollat in Wahoo ticr X. Ett band som även registrerar din puls när du simmar. Möjligen börjar jag bli lite väl pulstränings-nördig, men för mig är det viktigt att ha koll på hjärtat. Är liksom inte yngst längre.

Wahoo Ticr X är riktigt coolt och funkar både mot mobilen och de flesta "moderna" pulsklockor. Kolla in närmare på den här länken.

 

Nu har Spotify fel

Enligt Spotify är alltså min mest spelade låt "Vågorna" av Date? 

Förlåt, men där har ni fel. Faktiskt, på riktigt. 

Lite småkul är det ändå, att man kan få en tillbakablick på spelåret. Visste faktiskt inte att jag hade så dåligt musiksmak, ha ha. 

Loppåret som gått

Under 2014 har jag genomfört tio lopp. Fyra färre än förra året. Mitt stora mål var Ironman Kalmar, vilket rent faktiskt inte var så tufft som jag trott att det skulle vara. Mer om det i senare inlägg. I den här resumén börjar jag med Vasaloppet.

Vasaloppet 2014

Började preppa inför Vasaloppet den 20 november 2013 då jag gjorde premiäråket i Högbo. Trots en snöfattig vinter fick jag ihop två månader av skidträning. Därmed var jag i bra form den första söndagen i mars.

Jag och grannen Åke Isaksson (en grym längdåkare) åkte till Dalarna med Upplands Ekeby Skidklubb. Det var andra gången vi gjorde på det sättet. Skidklubbens upplägg är genomtänkt med bekväm buss och smidigt boende i Lima, cirka en mil från startområdet i Sälen.

Årets Vasalopp var svårt för oss i de bakre startleden. Blidväder och urusla spår (näst intill inga spår alls) gjorde det svåråkt. Fast med viss rutin har jag lärt mig att gilla läget på examensdagen, som själva loppen faktiskt är. Ibland är det inte optimala förhållanden, det är då man inser det viktiga med god grundträning.

När jag strax efter start kom till den två kilometer långa Sälenbacken, med en klättring på 150 meter, kände jag mig lätt i både kropp och knopp. Det här skulle bli bra dag i spåret.

Till första kontrollen i Smågan kände jag mig skönt priviligerad och åkte på med ett stort leende. Ska jag klaga på något så var det fästet, mycket skit i spåret av de åkare som startat före mig. Med skit i spåret menar jag klister som släppt, för i årets Vasalopp var det klisterföre.  

Vid kontrollen i Mångsbodarna kan man checka av 24 kilometer. Även i den depån åkte jag in med ett leende och lågpuls. Som sagt, matchformen kändes perfekt medan jag drack och åt en powerbar. För det är efter Mångsbodarna Vasaloppet startar på allvar. Min plan för dagen var att ökta takten fram till Risberg och därefter Evertsberg.

När jag gled in i Evertsberg var jag förvisso inte lika munter längre, 20 talet pulsslag högre än i början av loppet och avsaknaden av spår kändes i både ljumskar och lår.

Evertsberg är riktmärket för mig. I praktiken innebär det att “tar jag mig förbi Evertsberg i hygglig form”, så fixar jag loppet. Tog ett snabbt stopp och käkade bullar och drack blåbärssoppa. Vilket jag anser obligatoriskt  under ett stopp i Evertsberg.

Efter fem minuter drog jag vidare. Kände av energin och log när jag stakade mig ut från depån på vidare färd mot Oxberg. En distans på 16 kilometer. Innan Oxberg ska du dock ta dig igenom Vasslan-passagen. En nerförslöpa som kräver sin koncentration. Något jag saknade för dagen. Tyvärr. 

När jag kom till Vasslan var sikten extremt dålig och det var som en puckelpist i backen. Något som sker då åkare sänker farten genom att ploga ner för backen. Precis som i slalompisten. Med för hög fart (gillar ju att åka utför) kom jag snett på en puckel, for upp i luften och landade baklänges i spåret. Slog i skallen och det svartnade för ögonen. Blev upplyft av en Röda Korset funktionär. Rejält yr konstaterade jag att båda stavarna var brutna. Funktionären ringde på läkare och forslade ner mig till sjukvårdstältet. Efter en första läkarundersökning var det ridå. I stället för att skida i mål, fick jag åka sjuktransport till Mora lasarett. Både pinsamt och onödigt.

Så var det med årets lopp. Otroligt tråkigt. Fast nu är det snart dags igen. Första söndagen i mars kommer allt närmare. Bara att träna på och ta revansch.    


 

Favoritlopp: Stockholm Triathlon och Tjurruset. Trevligaste utomhusaktivitet: Fjällvandra eller paddla på spegelblankt vatten. Samlar på: Diverse träningsgrejor och outdoorprylar. Bästa egenskap: Envis. Sämsta egenskap: Alldeles för envis Träningsförebild: Medelmotionären.


Favoritcitat: "Just do it". Den här årstiden är det en viktig påminnelse. 

redaktionella bloggar

Externa sportbloggar (omfattas ej av UNT:s utgivaransvar)

Externa Kultur & Nöjesbloggar (omfattas inte av UNT:s utgivaransvar)

Fler bloggar (omfattas ej av UNT:s utgivaransvar)

Uppsalavimmel.se - bloggar

Stadsdelsbloggar (omfattas ej av UNT:s utgivaransvar)

senaste nytt unt.se