• lördag 5 september 2015
  • Familjeannonser
  • Grannar
  • Lokusjobb
  • Lokus
  • Grannar
  • Uppsala Vimmel
  • Evenemangsguiden
  • Uppgång.se
En kul tur längs 282:an Funbobloggen Funbobloggen
Vädersponsor:

Björn Hultén (Bojje)

Träning och hälsa

Vinnare av Uppsala Vimmel Awards som bästa träningsblogg 2014.

Björn gillar att röra på sig, helst utomhus. Paddla, fjällvandra, springa, simma, cykla och åka skidor, både utför och i längdspåret. Målet för 2014 var Ironman Kalmar som nu är genomfört. Målsättningen för 2015 är att testa några swimrun-lopp, göra ännu en Svensk Klassiker, samt att sätta personbästa på Cykelvasan. När han inte tränar eller skriver om motionsidrott arrangerar han också resor och kollar på innebandy. 


  

TILLBAKA TILL UNT.SE/SPORT

Ta det lugnt, du har semester

 

Sol ute och sol i sinne, idag jobbar jag halvdag. Ja, det här blir en bra helg!

Det nyttiga med Surkål

Var matvetaren och inspiratören Kaija Carlson som tipsade mig om surkål. En lite bortglömd produkt som absolut platsar i nyttohyllan. Inte minst så här på hösten, med uppkommande förkylningar, skol- och dagissmitta. 

Surkål är alltså en vitkål som syrats med mjölksyrabakterier. Förr i tiden var det ett naturligt sätt att konservera grönsakerna på så att de höll längre. Surkål var till exempel vanligt på långseglande skepp, som alternativ till mer snabbt möglande frukt.  

Själva syrningen av kålen bevarar C-vitamin och andra näringsämnen, surkål verkar både probiotiskt och antioxiderande. Probiotika eller mikrobiska preparationer är kost som innehåller bakterier med avsikten att stärka immunförsvar och tarmflora. Surkål är alltså speciellt bra för magen och immunförsvaret. Syrningen gör kålen lättsmält, och det bildas B-vitaminer under själva jäsningsprocessen. 

Fast egentligen all kål nyttigt, de olika sorterna innehåller mycket fibrer, kalcium, järn, C-vitamin och betakaroten som omvandlas till A-vitamin.

Surkål hittar du lite här och där. På ICA har de en ekologisk variant.  

Vill man hellre knåpa ihop det själv hittade jag ett enkelt recept hos receptfavoriten.se 

JAS Gripen och Resorb Sport

Är ingen expert på flygplan, men är ganska säker på att det var en JAS Gripen som tog upp från F16 samtidigt som jag sprang förbi Gamla Uppsala högar i går kväll. En mäktig syn och häftigt muller när den snuddade min flint. För så kändes det.      

Förutom det var löpturen riktig söndagssur. Tunga ben, varm skalle och opassande (dålig) musik i lurarna. Borde verkligen sluta med random låtar. Dessutom borde jag haft vatten med mig, det blir liksom mycket behagligare då. När jag kom hem fick jag dra i mig 75 centiliter Resorb Sport för att återställa salt- och mineralbalansen. Lättblandad Resorb på påse är ett bra tips om du värmemotionerar. Du köper det på apotek, eller möjligen i en välsorterad ICA-butik. Efter det intaget var jag klarare i knoppen. 

Bortsett det har helgen varit bra. I fredags påbörjade jag ett samarbete med ett bilföretag. Numera åker jag en liten miljödiesel. En perfekt kärra som passar mina syften. Ja, baksätet går att fälla så att jag får in längdlaggen när det är dags för den säsongen. Ser fram mot att åka MYCKET längdåkning i vinter och Vasaloppet är som vanligt givet i min loppkalender. Möjligen blir det Öppet Spår också. Med två lopp på samma vecka borde ju åtminstone ett av dem gå bra, eller vara fint sett till spår och väder. Fast så var det iofs inte i år.     

Fick också kolla innebandy i helgen. FBC Uppsala stod upp mot KAIS Mora. Åtminstone i två perioder, sedan rann det i väg och resultatet blev 5-10. Nej, tredje perioden var ingen höjdare för Uppsala som spelade med två femmor och tre indianer. Blir för fysiskt tungt att spela mot ett tre-femmor Mora i 60 minuter. När orken försvann började laget också dra på sig onödiga utvisningar. Något Mora naturligtvis utnyttjade effektivt. 

Nu måndagsrusch. 

 

 

Om testresultat och omdömen på bloggen

Då och då får jag förslag från leverantörer om att testa deras produkter, för att därefter "skriva något positivt" på UNT-bloggen. Så funkar det INTE.

När jag testar något är skallkravet att JAG och ingen annan avgör vad jag skall skriva. Annars tar jag absolut inte in något för utvärdering. Det är helt enkelt en viktig trovärdighetsfråga. 

Så är det med det alltså.

Lidingöloppet - åtta snabba tips

Lidingöloppet är inte bara världens största terränglopp, utan också ett storslaget event. Se därför till att du har tid på dig att besöka sportmässan och insupa atmosfären på Lidingövallen innan du tar dig till starten vid Koltorp. Annars handlar det om att ha roligt.

1) Som förstagångslöpare bör du höja blicken och se loppet som den storslagna fest det faktiskt är. Häng runt och kolla in så mycket du hinner.   

2) Skit i tiden. Tycker personligen att det är för mycket fokus på tider. Tar du loppet som ett extremt långpass går det antagligen som bäst. 

3) Stanna i depåerna och jäkta inte därifrån. Sekunderna du tycker att du tjänar på att springa med plastglas i handen är inte värt det skvalpande besväret.

4) Spring inte om i onödan. Snabbsprint för att komma om långsamma ryggtavlor stjälper antagligen mer än vad det hjälper. Åtminstone om det sker i uppförsbackarna.

5) Använd klocka och försök att hålla ditt idealtempo istället för att ryckas med i för hög fart. Det här är antagligen det vanligaste misstaget.

6) Ta plats långt fram i din startgrupp om du vill undvika för mycket köbildning.

7) Spring smart och ha krafter kvar för den tredje milen. Där skall du först uppför  Grönsta backe, därefter Abborrbacken, för att avsluta med Karins Backe. Tre knäckare om du kört för hårt. Var säker på det.

8) Have fun!

 

Favoritlopp: Stockholm Triathlon och Tjurruset. Trevligaste utomhusaktivitet: Fjällvandra eller paddla på spegelblankt vatten. Samlar på: Diverse träningsgrejor och outdoorprylar. Bästa egenskap: Envis. Sämsta egenskap: Alldeles för envis Träningsförebild: Medelmotionären. Knäpp kuriosa: Varit på toppen av Kebnekaise 8 gånger. 


Favoritcitat: "Just do it". Gillar det enkla i den frasen. 

redaktionella bloggar

Externa sportbloggar (omfattas ej av UNT:s utgivaransvar)

Externa Kultur & Nöjesbloggar (omfattas inte av UNT:s utgivaransvar)

Fler bloggar (omfattas ej av UNT:s utgivaransvar)

Uppsalavimmel.se - bloggar

Stadsdelsbloggar (omfattas ej av UNT:s utgivaransvar)

senaste nytt unt.se