• torsdag 28 juli 2016
  • Familjeannonser
  • Grannar
  • Lokusjobb
  • Lokus
  • Grannar
  • Uppsala Vimmel
  • Evenemangsguiden
  • Uppgång.se
Vädersponsor:

Björn Hultén (Bojje)

Träning och hälsa

Vinnare av Uppsala Vimmel Awards som bästa träningsblogg 2014.

Björn gillar att röra på sig, helst utomhus. Paddla, fjällvandra, springa, simma, cykla och åka skidor, både utför och i längdspåret. Målsättningen för 2016 är att klara av Fjällräven Classic, 110 km mellan Nikkaluokta och Abisko, samt Ultravasan, 90 km mellan Sälen och Mora. När han inte tränar eller skriver om motionsidrott arrangerar han också resor och kollar på innebandy. 


  

TILLBAKA TILL UNT.SE/SPORT

Analog semester på Gran Canaria

För stunden är jag på rekresa och semester på Gran Canaria, utan stadig tillgång till Internet. Skönt att vara analog för en tid. 

Massor av sköna aktivitetstips kommer om cirka tre veckor. Ha det bra så länge. 

Vikten och vikten av rätt skor på 90 km

Det här med skor till Ultravasan är lite tricksigt. Åtminstone för mig.

De ska vara:

  • Lätta.
  • Hyggligt dämpade i framfoten.
  • Lågt dropp. 
  • Greppsäkra och ha ett visst tåskydd. 
  • Breda i framfoten, att kunna spreta med tår är viktigt.

Hur konstigt det än låter behöver det inte vara en terrängsko jag ska springa med på Vasan. För det här loppet är lite som Lidingöloppet, dvs det är absolut inget hardcore-terrränglopp. Dessutom har de numera spångar över myrmarken. Dessutom är det sammantaget ca 9 km asfalt.   

Just nu springer jag mycket med mina Saucony Kinvara 7. En sko som uppfyller mycket i min kravspecifikation. Det visade sig att jag tänkt ganska rätt med det valet. För nu har Lidinglöloppet och Saucony tagit fram den här skon i en speciell Lidingömodell, "limited edition".  

Det min kära Saucony-sko saknar är möjligen greppet (om det är blött), samt ett "bättre tåskydd". Skulle absolut inte springa långa fjälldistanser med de här skorna. Så på Fjällräven Classic får de vila. 

En stor fördel med SK7 är vikten. Faktum är att de inte väger mer än 200 gram styck. Med trötta ben på långa distanser är det viktigt, åtminstone för mig. Fast möjligen är det mest psykologi?

Många av de proffesionella ultralöparna kör tex i Altra Lone Peak 2.5. De väger ungefär 100 gram mer per sko. Altra gör breda och häftiga skor med noll dropp och är egentligen perfekta för mina Kalle Anka fötter. På 90 km kan fötterna dessutom svullna upp två storlekar. Det har Altra tänkt på. 

På tal om vikt. Just nu är min matchvikt 63,5 kg. Perfekt för längre distanser alltså. 

Keep on. 

Fyra timmar löpning, tunga ben

Som jag tidigare berättat försöker jag numera få in ett långpass per vecka. För mig är ett långpass där jag springer över 30 km, eller är ute minst i tre timmar. För kvalitetens skull varvar jag hyggligt tuff terräng med lite asfalt och grusvägar. En miljö ganska lik den på Ultravasan. 

Så långt lever jag som jag lär. i går sprang jag i exakt fyra timmar. Under den tiden åt jag två energikakor, en gel och drack ca 1,5 liter vatten. Det var för lite. 

Trots regnstänk var det väldigt varmt i går, under tiden för löpturen varierade det från 19-24 grader. Kände att jag saknade både sportdryck och salt. Den sista halvtimmen var benen blytunga, även om jag orkade öka den sista kilometern i mot hemmet. I målgång var känslan ”sådär”. Fast med lite distans skyller jag alltså på värmen. Hoppas verkligen inte den här temperaturen återfinns i dalaskogen den 20 augusti. 

Den 4 juli åker jag till Gran Canaria och blir borta i 20 dagar. Då blir det mer alternativ träning. Med utgångspunkt från Playa del Sol blir det lätt så, dvs att man tillbringar mycket tid på beachen. I solstolen, med böckerna. Något jag verkligen ser fram mot. För att peppa mig själv ska jag bla läsa om Born to run. En filosofisk bok om jakten på löpningens själ. Är du det minsta intresserad av löpning och inte läst den - gör det nu! 

Sista arbetsveckan, keep on moving.

Att bli Ultralöpare på tre månader

Att gå från en "vanlig" Lidingöloppslöpare till Ultralöpare på tre månader ställer sina speciella träningskrav. Börjar inse det nu, att det här är en tuffare utmaning än vad jag först trodde. 

I vanlig ordning har jag försökt läsa mig till tips och tricks. Googlar man på Ultralöpning så finns det ju massor, framförallt om man skriver "Ultrarunning" i sökfältet. Oavsett var du läser finns det några tips som alltid kommer igen från de mer erfarna:

  • Starta i ett mycket lugnt tempo. Dras inte med i en fart du inte klarar av. 
  • Gå gärna i uppförsbackar. Om proffs gör det ibland kan du också. 
  • Se till att äta något inom en intervall om 15-30 minuter. 
  • Drick mycket och ofta. Både vatten och sportdryck. Tillför salt, magnesium osv. 
  • Ha en väska (dropbag) redo på halva distansen, med skor, strumpor, linne, tejp, näring mm. 
  • Dela upp loppet i olika etapper, delmål. 
  • Känn dig priviligerad istället för straffad. Att just du får vara med om den här upplevelsen. 

Det här är sådant jag tar till mig. Fast framförallt handlar det om att träna på det man ska göra, att hålla igång kroppen i 90 km. Från den 15:e maj har jag därför kört minst ett långpass i veckan i mitt tänkta ultratempo, som just nu pendlar mellan 6.30-7.30 minuter per kilometer. Så långt har det gått bra. Tanken har varit att jag ska klara att springa distansen ytterligare en gång när jag gått i mål, samt att ansträningsgraden i benen ska vara hanterbar. Vilket innebär att jag tänker på löpsteg och löpekonomi under passet. Att springa ekonomiskt är naturligtvis en nyckel för att fixa den här utmaningen. 

En annan grej att fundera igenom är hur mycket man ska bära med sig. Vasaloppsorganisationen delar ut vatten och sportdryck var 5:e kilometer. På tre depåer serveras dessutom mat att äta. I praktiken innebär det att jag kan springa fri från extravikt i form av vatten och näring. Samtidigt är ett eget vätskebälte värt mycket i vissa situationer. Det vet jag av erfarenhet från andra lopp.  

Som uppladdning inför Ultravasan ska jag också springa/vandra Fjällräven Classic. Elva natursköna mil mellan Nikkaluokta och Abisiko. Fast den här utmaningen gör jag på tre dagar, mellan etapperna sover jag i tält och lagar mat på gasköket. Fjällräven Classic startar den 5:e augusti. Mycket mer om det här i senare inlägg.    

Där hittar du Sveriges största glaciärer

Läser om glaciärer och inser att jag vill besöka området kring Sulitelma i Norge.

En betagande och soft stigvandring på ca åtta mil från Kvikkjokk. Leden hittar du på fjällkartan BD9 och BD10.  

Kring Sulitelma hittar du alltså Sveriges tre största glaciärer: Stourrajekna, Ålmijekna och Salajekna. Vid Salajekna får man också se en spektakulär glaciärport, enligt kompisar som gått leden är bara den värd vandringen.  

Just leden från Kvikkjokk är också Sveriges första turistled i Sverige, ja det är iofs lite omdiskuterat. Naturskön är den i alla fall. 

 

Favoritlopp: Stockholm Triathlon och Tjurruset. Trevligaste utomhusaktivitet: Fjällvandra eller paddla på spegelblankt vatten. Samlar på: Diverse träningsgrejor och outdoorprylar. Bästa egenskap: Envis. Sämsta egenskap: Alldeles för envis Träningsförebild: Medelmotionären. Knäpp kuriosa: Varit på toppen av Kebnekaise 9 gånger. 


Favoritcitat: "Just do it". Gillar det enkla i den frasen. 

redaktionella bloggar

Externa sportbloggar (omfattas ej av UNT:s utgivaransvar)

Header Torget

Externa Kultur & Nöjesbloggar (omfattas inte av UNT:s utgivaransvar)

Fler bloggar (omfattas ej av UNT:s utgivaransvar)

Uppsalavimmel.se - bloggar

Stadsdelsbloggar (omfattas ej av UNT:s utgivaransvar)

senaste nytt unt.se