• torsdag 21 augusti 2014
Tolles träningsrapport vecka 34 Fotbollsbloggen Fotbollsbloggen
Vädersponsor:

Björn Hultén (Bojje)

Träning och hälsa

Björn gillar att röra på sig, helst utomhus. Paddla, fjällvandra, springa, simma, cykla och åka skidor, både utför och i längdspåret. Under 2013 genomförde Björn fjorton motionslopp inklusive "En Svensk Klassiker". Det stora målet för 2014 är Ironman Kalmar den 16 augusti. Ett fullängdstriathlon som kräver sin förberedelse.  
  

TILLBAKA TILL UNT.SE/SPORT

Team Sportia cykling

Är torsdag, förr i tiden förknippade jag torsdagar med ärtsoppa och pannkakor. Numera med TS-cykling. Lustigt hur saker förändras.

I kväll var det runt 15 tappra personer där och bland dem givetvis både Christer och Lelle, två av de jag känner som cyklat längst distans i år. Vet att Lelle fått ihop 480 mil. Imponerande.

Även överledare Johan var på plats. På bilden ser du honom mecka cykeln. För Johan är vass på det också. 

Själv gick jag runt och åt Dajm innan jag satte mig i bilen och åkte hem. #träningsfritt 

 

Så går du västra leden upp på Kebnekaise


Frukosten på fjällstationen öppnar 06.00. Då ska du försöka vara i matsalen som är belägen i huvudbyggnaden. Frukosten är bra och de som arbetar i matsalen vet vad som krävs i energiintag för att klara av en ansträngning som västra leden upp på Kebnekaise.

Under måltiden får du en lunchpåse där du packar ner den mat (mackor, ägg m.m.) som du vill ha med dig under toppturen. Där kan du också ta choklad, kaffe och Varma Koppen och hälla i din termos. För termos tycker jag absolut att du ska med dig på berget. Kaffet smakar liksom som bäst där.

Försök påbörja din vandring från stationen 07.00. Tur och retur tar det normalt 11-14 timmar. Distansen är 20 km, men 1400 höjdmeter och stenig terräng gör att det tar längre tid än din vanliga söndagspromenad, minst sagt. Se även till att hyra stegjärn på fjällstationen, ofta kräver toppglaciären stegjärn för att du ska kunna ta dig högst upp.

Starten

Leden startar precis utanför huvudbyggnaden och är väl utmärkt med skyltar och senare med röda ledmarkeringar. Du behöver inte vara rädd att gå fel. Missar du de färgprickarna ska du hålla uppsikt efter rösen. De markerar nästan alltid vart du ska gå.



Den första delen av sträckan är lättvandrad genom dalen. Efter tre km viker leden av mot Virrevarre, innan du påbörjar den mödosamma vandringen över berget ska du vada. Fyll på vattenflaskan i vadet, för i ansträngningen över Virrevarre är det dåligt med vattenflöden. Virrevarre är 1700 meter högt och först ska du upp för berget, för att sedan gå ner på andra sidan. Kanske är det här också den mest ansträngande delen av vandringen.

Fika i Kaffedalen

När du kommer ner för berget hamnar du i Kaffedalen. Precis som namnet antyder ska du fika och ladda batterierna. För snart börjar den sista delen av vandringen upp mot toppen. Distansen är 1,8 och tar cirka två timmar. 

Stigningen upp på Kebnekaise är brant och höjdmeter gör att det känns i ben och pump. Till slut når du den nya toppstugan. Här kan det vara lämpligt med ett stopp innan du tar dig den sista biten upp mot toppen. Här har du ungefär 800 meter kvar till målet. Från toppstugan kan du välja att gå rakt upp, eller skråa efter ledmarkeringen. Nu är du nära och snart ser du glaciären tona upp sig.

Koncentrera dig på toppen

När du kommer upp på toppglaciären ska du ta det lugnt och koncentrera dig på uppgiften. Ta ett snabbt foto och gå tillbaka ner igen. På båda sidorna slutar det brant, inte läge för att dansa och hoppa alltså.

Nu är du på väg till Kebnekaise fjällstation igen. Hemvägen är samma väg du tog på uppvägen. Det är det enda som är riktigt segt med den här turen. Du kan trösta dig med att hemvägen tar 1-2 timmar kortare tid än vad uppvägen gjorde.

Väl tillbaka på fjällstationen nyttjar du bastun innan du äter en välförtjänt middag. Grattis till prestationen. Jag själv har varit uppe på toppen sex gånger, varav två gånger i sommar. Trots det vill jag snart upp igen. 

Race rapport, Ironman Kalmar 2014

Ironman Kalmar, lördagen den 16 augusti 2014. På bilden ovan går jag i mål. 

Med 200 meter kvar till målgång började jag vinka åt publiken. Gav tillbaka för all pepp och uppmuntran jag fått utefter banan. Därefter annonserade speakern min ankomst och att jag nu var en Iroman. Japp, det var en häftig känsla för gubbmotionären.

Annars började det här loppet två dagar dagar innan start. Anlände till Kalmar och det obligatoriska pre-race mötet på torsdag. Ett ganska onödigt möte, eftersom tävlingschefen återupprepade det jag läst mig till på loppets hemsida.  

Ska jag göra om det här gör jag som vanligt. Kommer väl förberedd dagen innan. Två dagars väntan innan ett lopp är inte min paradgren.

Till slut blev det lördag morgon och matchdag. Klockan ringde 05.00, två timmar innan simstart. Då hade jag sovit i sju timmar, vilket är helt ok. Käkade havregrynsgröt och åt två ostmackor. Hann med en kopp kaffe också. Precis som hemma, det magen är van och bekväm med.

Boendet

Bodde förstklassigt på Kalmar Sjömans- och Vandrarhem på Ölandsgatan 45 i Kalmar. Därmed hade jag 100 meter till simstarten och 250 meter till växlingsområdet. Betalade 400 kr natten, vilket är extremt billigt i Kalmar under Ironman. Standarden på rummet var bra och köket välutrustat för att fixa sin egen mat. Stället var omgärdat av en stor trädgård där man kunde sitta ute och äta.

Simstart, 07.00

Precis innan du ska i vattnet väljer du startled utifrån den tid du tror att du ska simma på. Här hade jag inte en aning, men ställde mig vid skylten där det stod 1.20. Det visade sig stämma ganska bra. Nytt för året var att man tillämpade samma typ av chipstart som i Vansbro, vilket innebär att respektive startled går i vattnet med en liten lucka till varandra. I praktiken innebär det färre människor i vattnet, skönt att slippa armbågar och sparkar i utsimmet.

Simningen var jobbigare än väntat och jag simmade 3.8 km på 1.27, något jag ändå är nöjd med. Det var dessutom ett personbästa i distanssimning. Innan loppet hade jag aldrig simmat längre än 3 km. Nej, Kalmarsund var inte som Fjällnora.  

När du simmar i Kalmarsund har du till en början gula bojar på din vänstra sida. Där du ska vika av i kurs har du en gul konformad boj. På upploppet ersätts de gula bojarna av röda som du då har på din högra sida. Tråkigt nog fuskade många vid de konformade bojarna och simmade på fel sida (snävare linje) utan åtgärd från de funktionärer som satt i båtar omkring oss simmare. Ska man göra ett lopp ska man göra det på rätt sätt utan fusk.

Växling, T1

Målet för simningen ligger i direkt anslutning till växlingsområdet. Vid växling börjar du med att ta din blå simpåse, därefter fortsätter du in i omklädningstältet, för att sedan leda ut cykeln från området och börja racet. Här tog jag tid på mig, min första växling tog tio minuter. Lungt och skönt utan stress. Han få i mig både sportdryck och en banan. Perfekt.

På cykeln

Du börjar med att cykla ut från Kalmar och över till Öland. Vilket innebär att du ganska direkt cyklar över Ölandsbron. En häftig känsla och läcker utsikt. Efter Ölandsbron som är 6 km lång tog jag min första powerbar och drack 50 cl vatten. Därefter gjorde jag en märkbar tempohöjning utan att för den skull känna någon ansträngning. Kände direkt att det här skulle bli en bra cykeldag. Kommer ihåg att jag log stort och kände mig priviligerad som fick vara med i det här loppet. Mitt mindset om “big smile” höll för övrigt i sig hela dagen. Jag var lycklig.

Cyklade taktiskt och behärskat. Fiskörde kan man också kalla det, långt under tröskeln med insikten att knät måste hålla på den avslutande maran. Slog av rejält på takten och rullade i mål utan att vara trött, vilket i sig är en märklig känsla efter 18 mil på cykel.

Växling, T2

Även den här gången tog jag det lugnt i växlingsområdet. Åt ännu en banan (min tionde för dagen) och drack sportdryck medan jag snörde på mig mina Addidas Boost. Konstaterade att knät kändes fräscht och stack i väg med pigga ben och låg puls.

Den första delen av löpningen går genom citykärnan. En rolig och trevlig del av banan med stor publik. Möjligen var kullerstenen lite elak mot fötterna men i övrigt gjorde citydelen att loppet kändes betydligt kortare än ett normalt marathonlopp.

Löpningen

Min knä höll i ungefär 26 km. Vilket är en taktisk triumf. Med ett annat upplägg hade menisken börjat spöka (svullna upp) redan på cykeln, vilket i sin tur hade ställt till det på löpningen. Nu skedde inte det. Det lyckorus jag kände efter de första två milen är oslagbart. Jag insåg att jag faktiskt skulle fixa det här och det relativt enkelt. De avslutande 16 kilometrarna gick jag runt banan. Fick därmed tid att snacka med publiken och tacka servicepersonalen i depåerna för ett bra arbete. På sitt sätt en perfekt avslutning på en fantastisk dag.

I målgång var jag alltså inte speciellt trött. Fast så blir det ju när du kör taktiskt och undviker högpuls. Som tidigare skrivet är Vasaloppet mer tröttande för mig. Vilket faktiskt är sant.

Nu lurar jag på att göra om loppet, för det var trevligt i Kalmar och arrangemanget höll världsklass hela vägen. Rent faktiskt har jag redan preliminärbokat samma rum nästa år, ha ha.



Målgång Ironman Kalmar

Det var skönt att gå i mål i Kalmar, bokstavligen. Knät gjorde ont och höll i ungefär 26 km på den avslutande maran. Därefter gick jag och njöt av både upplevelsen och den underbara publiken. Defilerade på upploppet. Härligt.  

Annars var loppet enklare än vad jag räknat med, rent faktiskt är jag tröttare efter Stockholm Triathlon och Vasaloppet, för att välja två av mina favoritlopp. 

Häftigt det är med måluppfyllan. Har ändå haft det här som mitt stora mål under ett år. Nu är det uppnått. Check. 

En mer fullständig rapport följer. 

Härlig måndag på dig! 

 

Från Nikkaluokta till fjällstationen


Vandringen till Kebnekaise fjällstation är 19 km och påbörjas alltså i Nikkaluokta. Till Nikka åker du buss eller taxi från Kiruna flygplats. En sträcka på sju mil. Tipset är faktiskt att du delar en stor taxi med andra (förboka hos Kiruna taxi). När du väl är i Kiruna är det surt att vänta på lokalbussen. Vid servicebyggnaden i Nikka fyller du på vattenflaskor, köper gas eller tändsprit till köket och gör sista fixet med ryggsäcken innan du börjar gå. 

Efter fem km kommer du till Lappdonalds. Här tar du första rasten med grillad renburgare och kaffe. Det är också här du tar båten över sjön Ladtjuarvi. En resa som förkortar vandringen till stationen med ca sex km. En läcker upplevelse och något jag absolut rekommenderar.  

Vid landsstigning har du åtta km kvar till fjällstationen och nu börjar det snart gå lite uppför. Leden är exemplariskt utmärkt med skyltar som berättar hur långt du gått. När du vandrat hälften av sträckan kommer du till en öppen plats som gjord för ett kaffestopp. Gå sakta och njut av naturen och landskapet.

Efter stoppet är det relativt lättpromenerat och snart ser du floden som går upp i natursköna Tarfaladalen. När du vandrat ytterligare tre km kommer du till en hängbro och skylten som pekar rakt upp mot toppstugan i Tarfala och vänster mot Kebnekaise fjällstation.


Framme vid stationen är det fullt av rörelse. Har du tänkt bo i rum måste du förboka hos STF, väljer du att tälta finns det många fina tältplatser i anslutning. Att tälta på området är gratis, men ska du utnyttja dusch och bastu kostar det pengar. Något du givetvis bör göra.

Från Kebnekaise fjällstation ToR sydtoppen är det 20 km. När du läser det här är jag på väg dit. 

Favoritlopp: Stockholm Triathlon och Tjurruset. Trevligaste utomhusaktivitet: Fjällvandra eller paddla på spegelblankt vatten. Samlar på: Diverse träningsgrejor och outdoorprylar. Bästa egenskap: Envis. Sämsta egenskap: Alldeles för envis Träningsförebild: Medelmotionären.


Favoritcitat: "Pain is temporaryQuitting lasts forever". 

redaktionella bloggar

Övriga sportbloggar (omfattas ej av UNT:s utgivaransvar)

Externa Kultur & Nöjesbloggar (omfattas inte av UNT:s utgivaransvar)

Fler bloggar (omfattas ej av UNT:s utgivaransvar)

Uppsalavimmel.se - bloggar

Stadsdelsbloggar (omfattas ej av UNT:s utgivaransvar)

Uppsalavimmel.se

senaste nytt unt.se