• måndag 3 augusti 2015
  • Familjeannonser
  • Grannar
  • Lokusjobb
  • Lokus
  • Grannar
  • Uppsala Vimmel
  • Evenemangsguiden
  • Uppgång.se
Ryssarna i Putins nät Ledarloggen Ledarloggen
Vädersponsor:

Björn Hultén (Bojje)

Träning och hälsa

Vinnare av Uppsala Vimmel Awards som bästa träningsblogg 2014.

Björn gillar att röra på sig, helst utomhus. Paddla, fjällvandra, springa, simma, cykla och åka skidor, både utför och i längdspåret. Målet för 2014 var Ironman Kalmar som nu är genomfört. Målsättningen för 2015 är att testa några swimrun-lopp, göra ännu en Svensk Klassiker, samt att sätta personbästa på Cykelvasan. När han inte tränar eller skriver om motionsidrott arrangerar han också resor och kollar på innebandy. 


  

TILLBAKA TILL UNT.SE/SPORT

Så håller du i gång förbränningen

Var ett tag sedan jag tränade hårt, så här på sommaren blir det mest myspass. Fast myspys med kvalitet och tanke. 

  • Först vandrade jag 60 km på fyra dagar. 
  • Därefter vilade jag i tre dagar. Dagar då jag också åt mycket av allting (både mat och godis). Depåerna måste fyllas på.   
  • Efter det har jag sprungit 6,5 + 5,5 + 8,0 kilometer på tre dagar. Också det lågintensivt men med en viss pulsstegring på slutet av rundorna.
  • En vilodag.   
  • Därefter 32 kilometer vandring på två dagar, varav 19 km upp och ner för Kebnekaise. Extremt lågintensivt.  

Vad jag egentligen vill säga är att kombinationen mellan vandra och springa är riktigt effektivt om du vill hålla formen utan att träna stenhårt. I mitt fall fungerar det åtminstone oerhört bra. I den långsiktiga planen inryms Lidingöloppet. I år siktar jag mot personbästa, samt delmålet att krossa den där jävla Abborren på slutet.  

Keep on. 

 

Ny Garminklocka med inbyggd pulsmätare

Lite i skymundan har Garmin nyligen släppt sin första klocka med inbyggd pulsmätare. Garmin 225. 

Ja, det var ju bara en kort tidsfråga innan GPS-jätten skulle gå i fotspåren på tex Mio, TomTom och Adidas. Företag som firat en hygglig framgång med inbyggda pulsmätare (mäter pulsen på handleden). Garmin 225 har naturligtvis allt det vanliga du kan förvänta dig av en modern GPS-klocka. Pulstekniken kommer dessutom från nestorn i den här branschen, dvs Mio som också förser TomTom med samma funktion.

 

Läs mer om klockan hos DC Rainmaker på den här länken. 

Att slippa ett hårt spännt pulsband över bröstet är givetvis något som många pulstränare uppskattar (jag är också en av dem). Med tiden har har tekniken förfinats och tester visar att skillnaden mellan ett traditionellt pulsband och en sensor på handleden nu är mycket liten, om än någon. 

Klockan finns till försäljning för cirka 2600 kr. Googla!  

Västra leden upp på Kebnekaise

Utblicken över landskapet vid mina fötter är overklig. Jag ögonvandrar horisonten runt. I den klara luften tecknar sig fjällen med närskärpa flera mil bort. Det är idel kända toppar och massiv, men jag känner mig som i en ny och främmande värld. Stum betraktar jag linjespelet i naturens fulländade formationer.

- Tore Abrahamsson
STF:s Årsskrift 1963

------------------------------------------------------------------------------------------

Den här guiden utgår från att du bor på Kebnekaise fjällstation, samt att du då börjar topptursdagen med en rejäl frukost inomhus. 

Frukosten på fjällstationen öppnar 06.00. Då ska du försöka vara i matsalen som är belägen i huvudbyggnaden. Frukosten är bra och de som arbetar i matsalen vet vad som krävs i energiintag för att klara av en ansträngning som den västra leden upp på berget. 

I samband med frukost kan du köpa till en "matpåse". Packa den med mat och enerig (mackor, ägg m.m) som du vill ha med dig under toppturen. I samband med frukost kan du också fylla på din termos med choklad, kaffe eller Varma Koppen. För termos tycker jag absolut att du ska med dig. Kaffet smakar liksom som bäst när man vandrat några timmar.

Försök påbörja din vandring från fjällstationen 07.00. Tur och retur tar det normalt 11-14 timmar. Distansen är 19 km, men 1400 höjdmeter och stenig terräng gör att det tar längre tid än din vanliga söndagspromenad, minst sagt. Se även till att hyra stegjärn på fjällstationen, ofta kräver toppglaciären stegjärn för att du ska kunna ta dig högst upp. Det här gäller dock inte 2015, i år går det att snöpulsa upp på toppen. 

Starten

Leden startar precis utanför huvudbyggnaden och är utmärkt med skyltar och senare med röda ledmarkeringar. Du behöver inte vara rädd att gå fel. Missar du de färgprickarna ska du hålla uppsikt efter rösen. De markerar nästan alltid vart du ska gå.



Den första delen av sträckan är lättvandrad genom dalen. Efter tre km viker leden av mot Virrevarre, innan du påbörjar den mödosamma vandringen över berget ska du över en hängbro (nytt för 2015). Fyll på vattenflaskan i vadet, för i ansträngningen över Virrevarre kan det vara dåligt med vattenflöden. Virrevarre är 1700 meter högt och först ska du upp för berget, för att sedan gå ner på andra sidan. Kanske är det här också den mest ansträngande delen av vandringen.

Fika i Kaffedalen

När du kommer ner för berget hamnar du i Kaffedalen. Precis som namnet antyder ska du fika och ladda batterierna. För snart börjar den sista delen av vandringen upp mot toppen. Distansen är 1,8 och tar cirka två timmar. Ska även berätta att själva Kaffedalen ligger på 1500 meter, dvs högre än Åreskutan. Om du har med dig gaskök, se till att ha med dig tändstickor också, självtändningen brukar kunna strula på den här höjden.   

Stigningen upp på Kebnekaise är brant och höjdmeter gör att det känns i ben och hjärta. Till slut når du den första av två toppstugor. Här kan det vara lämpligt med ett stopp innan du tar dig den sista biten upp mot toppen. Nu har du ungefär 600 meter kvar till målet. Från toppstugan kan du välja att gå rakt upp, eller skråa efter ledmarkeringen. Snart ser du glaciären tona upp sig. Grattis, du är framme vid toppen. 

Koncentrera dig 

När du kommer upp på toppglaciären ska du ta det lugnt och koncentrera dig på uppgiften. Ta ett snabbt foto och gå tillbaka ner igen. På båda sidorna sluttar det brant, inte läge för att dansa och hoppa alltså.

Därefter går du tillbaka mot Kebnekaise fjällstation igen. Tråkigt nog exakt samma väg som du tog på uppvägen. Det är det enda som är riktigt segt med den här turen. Du kan trösta dig med att hemvägen tar 1-2 timmar kortare tid än vad uppvägen gjorde.

Väl tillbaka på fjällstationen nyttjar du bastun innan du äter en välförtjänt middag. Grattis till prestationen. Jag själv har varit uppe på toppen sju gånger. På söndag ska jag upp igen. 

Gran Canarias

 

Hola! 

En snabb hälsning från GC. Vill inte strö salt i svenska sommaren-såret, men här är det 30 grader och klarblått. Älskar GC just av det skälet, för att det alltid är toppenväder.

Fast redan den 20:e juli får jag min svenska sommar igen, då blir det den första av två vändor till Kebnekaise. Inget toppenväder i fjällen för stunden. Fast det blir skojigt i vilket fall. Ser fram emot att göra min sjunde tur upp på Sveriges högsta berg. Den här gången med tält i ryggsäcken. 

Nu ut i Playa del Ingles, som sagt, älskar det här! 

Racerapport, Vansbro

Så var det genomfört, mitt 6:e Vansbrosim. Det första i Öppen Älv, vilket är att likna vid Öppet Spår i Vasaloppet, men det förstod du nog. 

Tyvärr var starten lite försenad. I stället för 16.30 var det snarare 16.40 de släppte på oss motionärer. Själv startade jag runt 16.48. Mer om det lite senare. 

Det här var annars en propagandadag för Vansbrosimmet. Strålande sol, 18 grader i vattnet och massor av folk som hejade på. I det här loppet valde 1050 personer att starta, vilket innebär att det inte var någon större trängsel, inte ens vid bryggan den sista kilometern. Där brukar det annars vara snortjockt.

För att göra en lång historia lite kortare så gjorde jag ett PERFEKT lopp. Mitt överlägset bästa Vansbrosim, både flow- och tidsmässigt. Där ser man vad rationell och genomtänkt träning kan innebära för en prestation. Simmade på cirka 48 minuter, för den exakta tiden kommer senare i veckan. Funktionärerna hade nämligen inte riktigt koll på vare sig start- eller måltid. Dessutom var väldigt många av chippen vi simmare hade runt handleden sönder. KAOS med stora bokstäver. Här får organisationen bakom Vansbrosimmet skärpa sig till nästa år. Många är vi motionärer som vill veta den exakta tiden, det räcker inte med att höfta till med något.

Även Lotta levererade. I sitt första långsim (simmade halva distansen förra året) slog hon till med en tid på runt 50 minuter. Vilket är oerhört bra för att vara premiärtur. I mitt första Vansbro gjorde jag själv 1.14, så då förstår du hur bra hon simmade. Även Lotta hade problem med tidtagningen, tyvärr.

Som sagt, blir spännande att se vad den slutgiltiga tiden blir. Nu ska jag packa till Kanarieöarna. För i morgon åker jag dit. 

Hola!  

 

Favoritlopp: Stockholm Triathlon och Tjurruset. Trevligaste utomhusaktivitet: Fjällvandra eller paddla på spegelblankt vatten. Samlar på: Diverse träningsgrejor och outdoorprylar. Bästa egenskap: Envis. Sämsta egenskap: Alldeles för envis Träningsförebild: Medelmotionären. Knäpp kuriosa: Varit på toppen av Kebnekaise 6 gånger. 


Favoritcitat: "Just do it". Gillar det enkla i den frasen. 

redaktionella bloggar

Externa sportbloggar (omfattas ej av UNT:s utgivaransvar)

Externa Kultur & Nöjesbloggar (omfattas inte av UNT:s utgivaransvar)

Fler bloggar (omfattas ej av UNT:s utgivaransvar)

Uppsalavimmel.se - bloggar

Stadsdelsbloggar (omfattas ej av UNT:s utgivaransvar)

senaste nytt unt.se