• torsdag 23 november 2017
  • Familjeannonser
  • Grannar
  • Lokusjobb
  • Lokus
  • Grannar
  • Evenemangsguiden
  • Uppgång.se
Lasagne med spenat och ost Malins matblogg Malins matblogg
Vädersponsor:

Björn Hultén (Bojje)

Träning och hälsa

Vinnare av Uppsala Vimmel Awards som bästa träningsblogg 2014.

Björn gillar att röra på sig, helst utomhus. Paddla, fjällvandra, springa, simma, cykla och åka skidor, både utför och i längdspåret. Målsättningen för 2017 är att göra en Vasatrippel, dvs Vasaloppet, Cykelvasan och Ultravasan på samma år. När han inte tränar eller skriver om motionsidrott arbetar han på Upplands Idrottsförbund som idrottskonsulent och projektledare. 


  

TILLBAKA TILL UNT.SE/SPORT

Stolt på Prideparaden

Ett av årets viktigaste lopp för mig var Prideparaden.

Lopp är möjligen fel uttryckt, men från starten vid Preem-macken på Norr Mälarstrand till målet på Östermalms IP är det 4 km. En sträcka som tog oss i RF-tåget 5,5 timmar att avverka. I det här sammanhanget är folkfest absolut rätt ord. Riktigt läckert att få deltaga! 

Väldigt roligt att idrottsrörelsen syntes som den gjorde under paraden. Våra vagnar i tåget fylldes av över 1000 personer som manifesterade allas rätt att vara med inom svensk idrott. Ett angeläget och mycket viktigt ställningstagande av Riksidrottsförbundet.

Bilden på min armbindel är tagen av kollegan Tatina Håkansson. Är stolt över den.

Upplands högsta punkt

 

Har länge varit sugen på att klättra upp till Upplands högsta punkt, den på det sk Upplandsberget (Tallmossen), strax utanför Siggefora mot Heby till.

Berget låter mer än vad det är och den högsta punkten ligger på ståtliga 118 meter. Klättra var det heller inte fråga om, snarare en lugn promenad med massor av blåbär och hygglig kantarellmiljö. Lättgången skogsstig som funkar för de flesta alltså. 

Från bommen på bilden promenerar du på grusvägen i en kilometer. Därefter kommer du till skylten nedan. Den leder dig upp på berget.

Oavsett utmaningen var det här en skön halvdagsaktivitet som jag naturligtvis rekommenderar. Perfekt att genomföra med barnen också. Glöm inte kärl/påse för bärplockningen, för mycket bär var det längst med stigen.

Vägbeskrivning med bil till platsen:
Länk till Google map
https://goo.gl/maps/6LEjagWfF1B2

 

 

Så går du till Lunsentorpet

I skymundan, åtminstone upplever jag det så, ligger Lunsentorpet. En naturskön kommunal pärla, 5 km från Flottsundsbron i Sunnersta. 

Du parkerar vid Flottsundsbron. Sedan tar du sikte mot Upplandsleden, en lite bredare stig som börjar 200 meter från brofästet, uppe i skogen på vänster sida om vägen. Efter 50 meter korsar du väg 255 (gamla Stockholmsvägen). Här påbörjas vandringen. 

Upplandsleden mot Lunsentorpet är föredömligt utmärkt. Här går det inte att gå fel. Du följer skyltar och de markeringar som är påmålade på träden. På varje skylt sitter även markeringen för Upplandsleden, om du nu skulle vilja passera själva torpet och gå vidare till Fjällnora.  

Vandringen är naturskön och variationsrikt i vegetationen. Vill du inte gå funkar det att cykla MTB. Träffade ganska många cyklister, tipset är att köra heldämpat. Mycket rötter och tekniska passager. Dessutom en del smala spångar och vattensamlingar att korsa.  

Efter 4,5 km når du torpet. Från början uppfört på 1800 talet, sedan flyttat till Alsike. 1988 byggdes en replika av stugan upp på ursprungsplatsen. Torpet driftas av Uppsala kommun och de sköter om det väl. Till vänster i bilden nedan ser du min röda ryggsäck. Bredvid den en perfekt bänk om du vill sola i ett bra lä-läge.  

Här kan du faktiskt sova över (gratis) om du vill. Elda i spisen fungerar fin fint. Vilket är perfekt på vintertid, då det går att åka skidor till torpet.  

Torpet är alltså öppet dygnet runt och det finns våningssängar i sovsalen. Fast helt ärligt, de är jätteäckliga. Ska du slagga här, rulla ut liggunderlagen i storstugan. På gårdsplanen med kringområde finns massor av sittplatser. Här har du också två stora grillplatser och ved som räcker för en livstid. 

Vid torpet finns gott om släta grönytor bra tältplatser. Som jag skrev inledningsvis, torpet kan också tjäna som mellanstation om man bestämt sig för att gå till Fjällnora. Från torpet till Fjällnora är det 20 km. 

Vid Lunsentorpet delar sig Upplandsleden och lite förenklat kan man säga att du kan välja att gå mot Knivsta (Alsike) eller mot Fjällnora. Från båda destinationerna kan man ta bussen tillbaka till Uppsala. 

Lunsentorpet är alltså en solklar rekommendation om du vill göra  en skön promenad till en citynära oas.

 

Tur och retur Hammarskog

Så går du från Håga högen (Björns hög) till Hammarskog 

Först och främst. Räkna med en heldag. Tur och retur är den här promenaden 20 kilometer. Fast givetvis kan du ta bussen från Hammarskog in till stan, men kolla tidtabellen innan du tar det beslutet.  

Du utgår alltså från Håga högen i Hågaby, Uppsala. Därifrån är det 9,5 km till Hammarskog. Den här årstiden bör du ha ett par skor/kängor som är hyggligt vattenresistenta (Gore-tex liknande). I övrigt är det naturligtvis kläder efter väder som gäller, med sunt förnuft kommer du långt.  

Leden du går på är utmärkt uppmarkerad, åtminstone från början. Antingen följer du det rödmarkerade, eller så går du i skidspåret. Mitt tips är att du följer den röda promenadstigen. För just nu är det är mycket sankmark där skidspåret går. 

Efter 5 km kommer du till Dragontorpet (Scouttorpet). Hit ska vi bland annat promenera med ICA Kvantum och ICA Klassikern i juni. Det här är ett perfekt ställe för ett första depåstopp. Givetvis går du med ryggsäck och självklart innehåller den kaffe, äggmackor och banan. Ett mervärde med torpet är att det finns en rejäl bänk att sitta på, i direkt solskott. 

En kilometer från torpet möts du av "stora Hammarskogsvägen". Här ginar du höger genom bondgården, förbi alla kossorna (om de är ute då vill säga).  

Nu korsar du vägen och följer de rödmarkerade stolparna. Här ska du hålla riktningen "Upp mot grusvägen på höger sida". Väl uppe på åsen har du ca 3,5 km kvar till Hammarskog, mestadels lättvandrad skogsstig.  

Efter ca 1 km måste du börja bli observant, för här är det svårt att se leden. Går du rakt fram, förbi klipporna och lövskogen på bilden har du gått fel. För här ska du titta åt höger. Med skarp blick finner du en markering för skidled. Gå i den riktningen. Knallar du rakt fram kommer du till fågelsjön. Ett naturskönt ställe som förlänger turen med ca 2 km.   

Från bilden ovan är det ca 2 km till Hammarskogs herrgård. Väl framme vid herrgården kan du fika, om herrgården är öppen. Kolla öppettider innan avmarsch. Risken är dock stor att det är stängt våren 2017. 

Vänder man blicken åt andra hållet har man en fantastisk vy ut över Ekoln. Jag gillar verkligen landskapet runt Hammarskog, är nästan säker på att du också gör det. Try it. 

Efter en fikapaus påbörjas vandringen tillbaka. Ytterligare 9,5 km. Fast går du sakta är inte distansen något problem, dessutom slipper du uppförsbacken du hade på hitvägen.  

Den här turen blev enligt min GPS-klocka 20,4 km. En nätt promenad genom ett mycket fint landskap och något jag rekommenderar. Frisk skogsluft, motion och meditativt i ett och samma paket. Mycket bättre än så blir det inte. 

Ur form och något stukad, men tillbaka

Efter några riktigt tunga månader med två nära relaterade dödsfall är jag tillbaka. Lite stukad, lite ur form, men med en stark känsla för vad som är viktigt; ta hand om dig själv, ta hand om dina nära och kära. Livet är förändligt. Lev i dag. Klyschigt men jättesant. 

Förutom det försöker jag hitta tillbaka till formen, så ofokuserat som jag tränat den senaste tiden har jag inte tränat på många år. Något min kalender också bekräftar. Hade ett terapeutiskt samtal med en klok kompis. Han sa åt mig att tagga ner, att tänka efter på vad som egentligen är viktigt. Han fick in mig på rätt mentalt spår, vilket gjorde att min Vasaloppsångest försvann. Åker jag loppet får det gå som det går. Ett skönt mentalt mindset och på många sätt ett uppvaknande.  

En konsekvens av min tunga period är att jag bytt jobb, dvs lämnat livet som F-skattare till förmån för ett arbete på Upplands Idrottsförbund. Där arbetar jag som projektledare och idrottskonsulent. På många sätt ett drömjobb för mig. 

Mitten av februari brukar normalt vara en stor skidperiod i Sverige, inte minst utifrån att det är sportlov. Fast nu ser ju inte februari ut som det brukar. På många ställen i Sverige vittnar man om vår, eller åtminstone vårtecken. Ja, så går det när vi fuckar upp vår kära planet. Klimatet får tuppjuck och Tussilagon trycker på i backslänten. Vackert men konstigt.  

Den senaste tidens väder har däremot lämpat sig väldigt bra för löpning. Lättandad luft och lagom kallt, dessutom en del sol på näsan. Googlat en del på skonyheter och konstaterar att det ser ut som vanligt, vilket innebär att jättar som Adidas, Asics och Nike har ett onödigt brett sortiment även 2017, samtidigt som mindre tillverkara som Altra och Hooka säkert kommer att plocka marknadsandelar inom vissa segment, tex trail- och ultralöpning. 

Just Altra är är märke som jag själv uppskattar mycket. Altras signum är att göra skor som är formade som din naturliga fot. Det innebär att de oftast är breda, inte minst i framfoten. I praktiken betyder det att du kan röra på tårna, att antalet blånaglar minskar. Att du klarar att springa länge och långt, trots att dina fötter sväller. En annan sak med Altra som jag uppskattar är att det är noll dropp på deras skor. Nivåskillnaden mellan häl och framfot är alltså noll mm. Vilket i sin tur boostar ditt naturliga löpsteg, det du har om du springer barfota. Går du i skotankar tycker jag absolut att du ska kolla in Altra, inte minst om du har lite bredare fötter. På den här länken kan du kolla in företaget lite mer noga. 

Skorna på bilden heter Altra Olympus. De körde jag både Fjällräven Classic och Ultravasan i. Lite tunga, lite klumpiga, men sjukt sköna när du sprungit 60 km och vet med dig att du har "några mil kvar till målet". 

Favoritlopp: Stockholm Triathlon och Tjurruset. Trevligaste utomhusaktivitet: Fjällvandra eller paddla på spegelblankt vatten. Samlar på: Diverse träningsgrejor och outdoorprylar. Bästa egenskap: Envis. Sämsta egenskap: Alldeles för envis Träningsförebild: Medelmotionären. Knäpp kuriosa: Varit på toppen av Kebnekaise 9 gånger. 


Favoritcitat: "Just do it". Gillar det enkla i den frasen. 

redaktionella bloggar

Externa sportbloggar (omfattas ej av UNT:s utgivaransvar)

Externa Kultur & Nöjesbloggar (omfattas inte av UNT:s utgivaransvar)

Fler bloggar (omfattas ej av UNT:s utgivaransvar)

Uppsalavimmel.se - bloggar

Stadsdelsbloggar (omfattas ej av UNT:s utgivaransvar)

senaste nytt unt.se