Att leta bostad innebär att man får bläddra sig igenom en uppsjö bilder på kliniskt rengjorda, sparsmakat möblerade hem med massor av vitt, vitt, vitt samt en och en annan välplacerad färgklick.

Av bostadsannonserna att döma får man intrycket av att det ser ut ungefär likadant hemma hos alla. Det finns aldrig mer än ett par skor på hallgolvet och det enda klädesplagg man ser är en ärvd vintagekappa placerad direkt på väggen, som en tavla.

LÄS MER: ... om bostäder, inredning och hemma hos-reportage

Jag är tillräckligt gammal för att minnas hur det såg ut innan homestylingen slog igenom, innan mäklarna började inse att ett alldagligt hem sålde mycket bättre om det arrangerades om till ett glänsande showroom.

Visst städade de flesta sina hem ordentligt innan de släppte in folk förr i tiden, men en fullständig förändring av hela bostaden var det ingen som gjorde. Att gå på visning på den tiden innebar att man tittade in i någons hem på riktigt.

I tvättstugan kunde det hänga tvätt, på väggen fanns det bilder på döda släktingar och ett barnrum såg ut som ett barnrum gör i verkligheten, med leksaker i varje hörn, inte som en babyblå hägring med en enda leksaksbil från 1950-talet på golvet, eller en rosa dröm med en lika gammal gunghäst ”nonchalant” placerad i ett hörn.

LÄS MER: Könsord och bajs – där går gränsen!

Reklamens främsta uppgift är att sälja drömmar, inte produkter eller tjänster. Det är därför som så många mäklare gärna placerar två välfyllda champagneglas framför poolen vid solnedgång eller hänger en bredbrättad solhatt på trädgårdsstolen. Varken champagnen eller hatten ingår i köpet. Det gör däremot drömmen om det goda livet.

Ibland kan jag längta tillbaka till tiden då allt inte skulle vara så perfekt, då det kunde finnas lite skit i hörnen och det fula diskstället fick stå kvar på diskbänken, med disken i.

LÄS MER: Därför blir vi oense med hantverkarna

När jag själv ska sälja min bostad nästa gång så befarar jag dock att jag kommer att göra som alla andra och lydigt lyssna på alla inredningsråd. Att sälja sitt hem utan förberedelser känns numera som att gå på en glamourös modevisning iförd fläckiga mysbyxor. Pinsamt.