Många hantverkare är trötta på kunder som tror att man med kort varsel och till ett pressat pris kan helrenovera ett badrum på bara två dagar.

Åtskilliga bostadsägare å sin sida har bittra erfarenheter av hantverkare som lovar runt men håller tunt, som aldrig dyker upp på utsatt tid eller åker i väg på evighetslånga ”ärenden” som försenar projektet med flera veckor.

En delförklaring till att hantverkare och kunder sällan kommer överens är att de har så olika perspektiv. För kunden finns det många drömmar och massor av känslor investerade i renoveringsprojekt. Kanske ser hen framför sig hur hela familjen ska leva det perfekta livet på det nybyggda soldäcket i sommar, dricka lemonad och lösa korsord i solen.

För hantverkaren däremot är det bara ännu ett rutinjobb som ska passas in i ett tajt arbetsschema där minsta försening leder till följdförseningar. Rationella argument biter sällan på den som ser sina drömmar krossas.

Samtidigt finns det hantverkare som är bortskämda i den meningen att de aldrig behöver kämpa för att få jobb. ”Problemet” för snickare, elektriker eller rörmokare är snarare att de har alldeles för mycket att göra, särskilt i högkonjunktur.

Den värsta kombinationen är alltså en nervös och känslosam tidsoptimist till kund som möter en mätt och trött hantverkare som har för mycket att göra.

De skulle behöva mötas någonstans på mitten. Bostadsägarna borde lära sig mer om projektledning, framförhållning och realistiska förväntningar. Hantverkarna å sin sida behöver se och förstå kunden bättre, inse att privatbostäder är känsliga saker och framför allt: kommunicera. Om man inte har tid att komma måste man meddela detta och förklara varför, inte gå under jorden eller komma med diffusa bortförklaringar.

På samma sätt som bilister måste inse hur det känns att vingla fram oskyddad på två hjul längs Östra Ågatan så behöver alltså hantverkare inse vilket förtroende det innebär att komma in i någons privatbostad och bygga om den.