• fredag 31 oktober 2014
Intervju med Steve "Zetro" Souza Hårdrock Hårdrock
Vädersponsor:

Uppsalaborna vill ha tuffa övningar

I Uppsala är vi aktiva och duktiga på att träna. Åtminstone säger ”bossarna” på tre av stadens träningsställen det. De senaste ledorden är gruppträning, effektiv och funktionell träning,

Resultat är viktigt! Trenden är att träningen ska gå snabbt och vara effektiv. Man vill ha funktionell träning med enkla, tuffa övningar som ger resultat. Det säger Therese Swedin, platschef på Actic Centralbadet.
– Vi har också sett ett ökat intresse för att träna i grupp och gärna utomhus. I höstas bestämde två instruktörer att köra så kallat crosscamp tillsammans. Ryktet spred sig och den morgonen stod 60 träningssugna Uppsalabor här utanför och ville följa med. Vi tar fasta på det och kommer köra mycket utomhusträning framöver, säger Therese Swedin.
En annan satsning från Actic i vår är fler 30-minuterspass, något som kanske kan få fler att lyckas klämma in träningen i ett övrigt stressigt schema.

På Friskis och Svettis är Ingrid Hovstadius verksamhetschef. Hon säger att intresset för gymträning ökar.
– Många vill kombinera olika träningsformer. Intresset för att träna på gym i grupp med instruktör ökar också.
På Friskis och Svettis på Väderkvarnsgatan är lokalerna stora och ett ständigt flöde med folk till och från träning ger puls åt stället. I ett rum kryper, sitter eller ligger ett tiotal bebisar på golvet. Här erbjuds barnpassning medan föräldrarna håller igång.
– Folk som kommer till oss tränar för att de vill ha en rörlig livsstil och en god hälsa. Våra vanliga gympapass är fortfarande basen i verksamheten, säger Ingrid Hovstadius.

På Campus 1477 Blåsenhus kommer den funktionella träningen på tal med en gång. Även här vittnar verksamhetsansvarige Simon Andersson om att trenden i dag är att träna hårt, intensivt och att det ska vara jobbigt men funktionellt. Man tränar för att kroppen ska bli stark och fungera i vardagen. Campus 1477 drivs av Studenthälsan och studenterna är målgruppen även om vem som helst är välkommen hit. När City hälsar på är det är unga människor i lokalen och hitmusik strömmar ur högtalarna. Här försöker man fånga upp den träning som efterfrågas för tillfället i ett specialpass.
– De som tränar i dag är kunniga om kropp och träning, och vill få ut maximalt av tiden de lägger ner, säger Simon Andersson och berättar att Campus 1477 kommer att börja med personlig tränare, så kallad PT till våren.
– En ny trend inom personlig träning är att man kör i grupp, vilket är ett alternativ för de som inte har råd med en egen PT.

 

9 X HÄR KAN DU TRÄNA

Campus 1477
Blåsenhus, von Kraemers allé 5, Dag Hammarskjölds väg 58.
Vad: Gym, gruppträning, klättring, bollsporter, massage, sjukgymnastik.
Övrigt: Serier och cuper i fotboll, innebandy och brännboll.
Nyhet: På Blåsenhus finns det ett ljusrum där man kan kompensera för ljusunderskottet under vinterhalvåret.

Kraftkällan
Kungsängsv 21, Torngatan 44A, Gränby centrum.
Vad: Gruppträning, gym, konditionsträning, Funky kidz, spa, massage, yoga.
Övrigt: Temakvällar, föreläsningar och diverse aktiviteter utomhus med jämna mellanrum.
Nyhet: Erbjuder tematräningar i grupp för golfare och har premiär för nya danspasset Sh’Bam i vår.

SATS
Väderkvarnsgatan 14.
Vad: gym, gruppträning, cykelsal, kettlebell, barnträning.
Nyhet: Hot mojo (youga i 38-gradig värme).
Övrigt: Minisats är ett aktivitetscenter för barn, för att underlätta träningen för föräldrar.

Womens Wellness
Kungsgatan 79, Vattholmavägen 16 A, Stångjärnsgatan 10 (Bolandcity).

Vad: Gym, gruppträning, Cirkelträning, relax, massage, föreläsningar och Workshops.
Övrigt: Riktar sig bara till kvinnor och arbetar med personlig vägledning.
Nyhet: TRX är träning i grupp med ett elastiskt gummiband.

Hälsoalliansen
Rapsgatan 7.
Vad: Gym, gruppträning, vibrationsträning, kostplanering, sjukgymnastik, idrottsmedicin, yoga, massörer.
Övrigt: Mycket rehab-träning och företagshälsovård.
Nyhet: OS-tränare i boxning leder pass i funktionellstyrka.

Friskis & Svettis
Väderkvarnsgatan 16, Ulls väg 22 B, Ekebybruk, ingång 36.
Vad: Gym, gruppträning, cirkelträning, yoga, juniorträning, familjejympa, mammaträning.
Övrigt: Alla tre Friskis&Svettis-anläggningar blir större.
Nyhet: Dans Fuego är ett danspass med latinska rytmer och HIT är ett pass som ska vara en riktig utmaning även för den vältränade.

Puls och träning
Kungsgatan 71.
Vad: Gym med styrketräningsmaskiner, fria vikter och strechingyta med redskap för funktionell träning.
Övrigt: Har öppet från kl ockan 5 till 23 alla dagar på året.
Nyhet: Tv-apparater integrerade till konditionsmaskinerna med möjlighet till att spela spel, lyssna på musik eller titta på tv.

Actic
S:t Persgatan 4, Säbygatan 5.
Vad: Gym, gruppträning, spinning och simning, sjukgymnast, kostrådgivning.
Övrigt: Har ett träningsprogram över ett år som som inkluderar träning, kost och föreläsningar.
Nyheter: Actic lanserar tre nya 30-minuterspass som är förkoreograferade och likadana i hela landet.

Fyrishov
Idrottsgatan 2.
Vad: Idrottsanläggning med bad, gym, simning, och gruppträning, relax, massage, spa.
Övrigt: Möjlighet till flera lagsporter och fäktning, bowling, Aikido.
Nyhet: Fyrishov bygger en ny multihall som ska blir klar nästa år och som ska öka utbudet och kapaciteten.

 

OBS! Det här är bara ett urval av de träningslokaler som finns i stan.

 

Citykrönikor