Yrkeshögskolan hotas av klÄfingriga politiker

Det Àr inte statens som bestÀmmer innehÄllet i yrkeshögskolans utbildningar, utan företagen, skriver Fredric SkÀlstad frÄn Almega.

Yrkeshögskolan leder till jobb och löser företagens kompetensproblem, skriver Fredric SkÀlstad.

Yrkeshögskolan leder till jobb och löser företagens kompetensproblem, skriver Fredric SkÀlstad.

Foto: Johan Nilsson/TT

Debatt2022-10-23 07:00
Det hĂ€r Ă€r en debattartikel. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

NĂ€r svenska företag behöver fler medarbetare med kvalificerad yrkeskompetens finns en snabb vĂ€g – yrkeshögskolan. HĂ€r fĂ„r man en tvĂ„Ă„rig eftergymnasial yrkesutbildning dĂ€r examen i nio fall av tio leder till jobb. Utbildningen Ă€r dessutom en lönsam investering för bĂ„de individen och samhĂ€llet. Sverige klarar sig inte utan lokförare, anlĂ€ggningsdykare och signaltekniker.

–Yrkeshögskoleutbildningen förstĂ€rks med fokus pĂ„ kvalitet, sade Ulf Kristersson i regeringsförklaringen. Det Ă€r en lovvĂ€rd ambition. Hoten mot yrkeshögskolans kvalitet har nĂ€mligen aldrig varit större. LĂ„t mig ge tre exempel.

Den förra regeringen instruerade först SCB att ta fram lÀrarstatistik, trots att det inte finns lÀrare i egentlig mening. DÀrefter gav de Myndigheten för yrkeshögskolan (MYH) i uppdrag att samla in kostnadsstatistik, med sÀrskilt fokus pÄ att sÀtta pris pÄ arbetslivets medfinansiering.

Bakom uppdragen finns en vilja att mÀta, kontrollera och likrikta. Som enskilda företeelser kan de tyckas smÄ, men tillsammans innebÀr det att anordnarna mÄste lÀgga tiotals miljoner kronor pÄ administrativa system och statistikinsamling. Resurserna tas direkt frÄn de studerandes utbildning.

Det Àr inte heller uppenbart att statistiken kommer att bidra med nÄgonting av vÀrde. MYH samlar redan in relevanta uppgifter och genomför kvalitetsgranskningar. Snarare framstÄr det som att man ser pÄ yrkeshögskolan som grundskolan, en utbildning som bedrivs i en skolbyggnad med legitimerade lÀrare.

Men alla yrkeshögskoleutbildningar Ă€r unika. Logiken Ă€r omvĂ€nd mot andra former av offentligfinansierad utbildning. Det Ă€r inte staten som bestĂ€mmer innehĂ„llet, utan arbetsgivarna. De föreslĂ„r mĂ„l, bestĂ€mmer hur undervisningen bĂ€st ska bedrivas och visar att deras medarbetare kan delta. De lĂ€gger hundratals arbetstimmar för att ta fram avsiktsförklaringar och belĂ€gga sina behov av en viss kompetens. 

Dessutom bidrar de till utbildningarna med kunskap, lokaler och tekniska lösningar, samt genom att ta emot och handleda studerande pÄ praktik. Medfinansieringen nÀringslivet bidrar med Àr alltsÄ inte pengar utan arbetstid och kompetens.

Utbildarna Àr yrkesskickliga personer frÄn arbetslivet. Helst ska de vara aktiva inom sitt yrkesomrÄde samtidigt som de genomför undervisningen. DÀrmed garanteras att innehÄllet Àr aktuellt och relevant. PÄ vissa utbildningar Àr personer med lÀrarexamen helt rÀtt, pÄ andra behövs en skicklig yrkesexpert. Ibland Àr lÄng erfarenhet vara en fördel, inom en helt ny yrkesroll kan kompetensen finnas hos personer med kort yrkeserfarenhet.

Det tredje exemplet Ă€r att inflationen och kostnadsökningarna slagit hĂ„rt mot yrkeshögskolan. ErsĂ€ttningen till anordnarna har inte justerats pĂ„ flera Ă„r. Detta kommer att urholka utbildningens kvalitet genom att undervisningstiden minskar. I den kommande statsbudgeten mĂ„ste regeringen dĂ€rför höja ersĂ€ttningen till anordnarna. 

Yrkeshögskolan Àr den mest efterfrÄgade eftergymnasiala utbildningsformen nÀr svenska företag ska anstÀlla, enligt Svenskt NÀringslivs rekryteringsenkÀt. Samma undersökning visar att var femte rekryteringsförsök misslyckas eftersom det saknas personer med rÀtt kompetens och utbildning. Varje misslyckad rekrytering kommer med ett pris. Företagen kan tvingas tacka nej till en order eller tvingas stoppa en expansion.

Utbildningsminister Mats Persson och skolminister Lotta Edholm mÄste dÀrför ta hoten mot yrkeshögskolans pÄ allvar. I stÀllet för att krÄngla till det för en bevisligen vÀlfungerande utbildningsform borde fokus vara pÄ att fortsÀtta att bygga ut yrkeshögskolan och förstÀrka kvaliteten.