Föräldraansvar krävs för att vända trenden

Genom mer tid för undervisning, en stärkt lärarroll och upprättat föräldraansvar kan vi vända den negativa trenden, skriver Christian Carlsson (KDU), med anledning av PISA-undersökningen.

Christian Carlsson (KDU) skriver om hur svensk skola kan förbättras.

Christian Carlsson (KDU) skriver om hur svensk skola kan förbättras.

Foto: Tor Johnsson

Uppsala2013-12-19 14:48
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svenska elever halkar efter när det kommer till studieresultaten. Det stod klart när de senaste resultaten från OECD:s internationella kunskapsmätning PISA nyligen redovisades. De dystra beskeden om svensk skola har beskrivits som ”En kalldusch för Sverige”, vi har kunnat se rubriker som ”Skolan en nationell katastrof” och tänkbara orsaker har snabbt pekats ut.

Vi kristdemokrater vill forma en skola där ingen hålls tillbaka, och ingen lämnas efter. Skolans främsta uppgift ska vara att skapa möjligheter för varje människa att förverkliga sin fulla potential. Alliansen har med ny läroplan och nytt betygsystem tagit viktiga steg i rätt riktning men mer måste göras.

Vi vill se en skola med ordning och reda i klassrummet och kunskap i fokus och för det krävs en politik för bättre lärare och mer tid till undervisning. Sverige behöver lärare som både klarar av att hålla ordning och reda i klassrummet och inspirera eleverna.

En undersökning från skolinspektionen visar att inte ens hälften av eleverna i årskurs åtta upplever att de har tillräcklig lugn och ro i skolan och det är oacceptabelt. KDU vill höja antagningskraven till lärarutbildningen, underlätta yrkeskarriär och löneutveckling för att locka fler duktiga personer till läraryrket, och vi kräver mer utbildning i ledarskap och konflikthantering på lärarutbildningen.

För att vända den negativa trenden med skolresultaten krävs utöver det upprättat föräldraansvar. För en lyckad skolgång måste skolan givetvis ta sitt ansvar genom att erbjuda en bra utbildning och bättre lärare. Men det måste också vara en självklarhet att föräldrar tar sitt ansvar genom att se till att eleverna gör sina läxor och inte minst genom att förmedla att skolan är någonting viktigt, att skolans ordningsregler är till för att följas och att klasskompisar ska mötas med respekt.

Det är ett faktum att föräldrar som bryr sig ger bättre skolresultat, medan barn med frånvarande föräldrar tenderar att misslyckas i skolan.

För att upprätta föräldraansvaret för barnens skolgång ska Sveriges skolor upprätta ett ansvarskontrakt mellan elev, föräldrar och skolan, där det framgår vem som ansvarar för vad för en lyckad skolgång.

Vi vet att många föräldrar sliter hårt för att få vardagen att gå ihop, få hinner läsa läxor med sina barn i den utsträckning som man kanske borde, och högläsningen för barnen har minskat dramatiskt. Andelen som dagligen läser högt för sina barn har exempelvis minskat från 74 procent för nio år sedan till 35 procent i dag. Detta trots att högläsning är oerhört viktigt för barns språkutveckling.

Kristdemokraterna har länge insett att det krävs en politik som möjliggör mer tid för familjen. Då krävs det också att Sveriges föräldrar är beredda att prioritera barnen. Barn behöver närvarande föräldrar. Genom mer tid för undervisning, en stärkt lärarroll och upprättat föräldraansvar kan Sverige vända den negativa trenden och närma sig målet – en skola där ingen hålls tillbaka och ingen lämnas efter.

Christian Carlsson, vice ordförande för Kristdemokratiska Ungdomsförbundet (KDU)

Läs mer om