Publicerad: 2010-08-22 00:00
Läs upp

Marocko har ingen makt över lägren

När det gäller Västsaharakonflikten verkar alla normala krav på saklighet och ärlig debatt flyga ut genom fönstret. Samma osanningar upprepas gång på gång tills det blivit ett etablerat faktum i svensk debatt. Ofta beskylls Marocko för de förhållanden som råder i de Algeriska flyktinglägren som styrs enväldigt av Polisario, skriver David Eriksson.

När det gäller Västsaharakonflikten verkar alla normala krav på saklighet och ärlig debatt flyga ut genom fönstret. Samma osanningar upprepas gång på gång tills det blivit ett etablerat faktum i svensk debatt.

Ofta beskylls Marocko för de förhållanden som råder i de Algeriska flyktinglägren som styrs enväldigt av Polisario.

Marocko har ingen som helst makt över dessa flyktingläger. Polisario håller med Algeriets goda minne dessa flyktingar som gisslan av ekonomiska och politiska skäl. Lidandet har blivit en industri i sig.

Sedan finns det en rad osanna påståenden om hur många flyktingar som finns i dessa läger. Polisario och Algeriet tillåter inte FN att räkna flyktingarna. EU uppskattar antalet flyktingar till maxi­malt 90 000, inte 165 000 som insändarna påstår.

Att påstå att det är Marocko som skulle trappa upp läget när Polisario senast på Emmaus seminarium i Almedalen sa att de kunde tänka sig att ta till vapen igen låter också lite väl Orwellskt.

En annan återkommande lögn är att fisket i Västsahara skulle bryta mot folkrätten då det inte kommer folket i Västsahara till godo. Med folket i Västsahara avses då de boende i Algeriet vilket också är missvisande. Dock kommer fisket i Västsahara de boende i Västsahara till godo. Dels så pumpar Marocko in enorma summor på byggande av infrastruktur, skapande av arbeten etcetera. Man försöker också få i gång den lokala industrin med skattelättnader etcetera.

Det senaste osanna påståendet är att kungen nu skulle hetsa folket i Västsahara mot Sahrawis. Detta är inte heller sant.

Hur man kan få hans uttalande att det inte finns plats för dubbla lojaliteter till ett upprop för pöbelvälde är för mig helt horribelt.

Sveriges ministerråd Anna Block Mazoyer anser dessutom att Marocko är bäst i klassen bland MENA-länderna gällande mänskliga rättigheter. Human Development Index i Västsahara är också högst i MENA.

Polisario är en totalitär organisation som inte tillåter politisk konkurrens och förtjänar inte vårt stöd.

David Eriksson
Stockholm
UNT 22/8 2010



Kommentarer till artikeln
Västsahara kommer aldrig att tillhöra Polisar...
Glöm att "folket" skulle ha någon talan i denna fråga, vi pratar om ett land i Afrika där demokrati som vi i Sverige känner till det ej existerar, antingen kommer området styras av Marocko eller av Polisario/Algeriet och om man nu vill ha så mycket demokrati som möjligt så vinner Marocko med häst längder (dock långt ifrån svensk standard. Antigen blir det okupationsmakten Marocko eller okupationsmakten polisario demokrati är tyvärr inget av alternativen.
pelle svanslös, 02 sep 2010 kl 19:20
Re: David
Hur vet man om en minoritet av västsaharierna vill ha självständighet, får de utrycka en önskan om självständighet i det av Marocko styrda Västsahara? Någon folkomröstning av västsaharierna har inte tillåtits. Ogifta mödrar i Marocko fördrivs från familjen, gamalt unket hederskulturtänkande. Det finns säkert några externa ?experter? som anser att Västsahara inte skulle fungera som självständigt. Det berättigar inte att Marocko ockuperade Västsahara innan det fick bli självständigt, och verkligen gjorde det till en ?failed state?. Hur bygger man en fungerande stat under ockupation? Marocko fungerar inte som en modern civiliserad stat, utan som en ockupationsmakt, som inte gav Västsahara någon chans, det går inte att komma ifrån.
Svante Nevéus, 28 aug 2010 kl 0:34
Re: Svante
Det är en minoritet i Västsahara som vill ha självständighet också.

Vilka problem för ogifta mödrar? Kul annars att du tar upp det då ogifta mödrar just sätts i fängelse av Polisario i flyktinglägren i Algeriet.

Externa experter är överens om att Västsahara skulle förfalla till en failed state vid en eventuell självständighet.

Problemet med Västsahara är inte Marockos närvaro utan andra staters, (Algeriet och Lybiens), destabiliserande aktioner på 70-talet då de styrde och beväpnade Polisario.
David Eriksson, 25 aug 2010 kl 22:51
Re: David
Det finns så gott som ingen i Skåne som på allvar kräver att Skåne inte ska tillhöra Sverige. Skulle det uppkomma en seriös och stor opinion i Skåne för att inte tillhöra Sverige så kommer saken i ett annat läge. Om Marocko trots ockupation av Västsahara och problemen för ogifta mödrar har bedömts som bäst i MENA-regionen på mänskliga rättigheter, så säger det en del om hur illa det står till i MENA-regionen. Jag förstår inte varför ett självständigt Västsahara skulle vara en katastrof, men det vore lättare om Västsahara hade fått blivit självständigt 1975, då hade det inte behövt bli någon flyktingproblematik.
Svante Nevéus, 24 aug 2010 kl 20:21
Re: Svante
"Liknelsen med Sverige och Skåne faller platt."

På vilket sätt?

"Sedan den nye kungen tillträde -99 har Västsahara ännu inte fått sin självständighet, så mycket för den förändringen."

Förändringen är att Marocko har blivit bäst i MENA-regionen på mänskliga rättigheter. Jag har aldrig påstått att Västsahara borde bli självständigt. Det skulle innebära en mänsklig, ekonomisk och säkerhetspolitisk katastrof. Däremot har Marocko kommit med ett förslag på autonomi vilket stöds av bl.a USA.

"Man kan inte kräva att ett ockuperat land ska kunna ha fullt demokratiska organisationer, då ockupationen i sig förhindrar normalt politiskt arbete. "

Nu är flyktinglägren inte ockuperade utan styrs helt och hållet av Polisario. Marocko har ingen som helst möjlighet att påverka situationen där.
David Eriksson, 23 aug 2010 kl 23:03
Re: Martin Wikström
Om du läst den länk jag la till tidigare så hittar du vittnesmål från personer som fängslats just för att försöka fly från flyktinglägren.

Om du brydde dig om flyktingarna så borde du snarare kritisera Algeriet som inte ger dem flyktingstatus så att de kan försörja sig och ta sig bort från flyktinglägren. Detta har ju Algeriet redan gett de palestinska flyktingarna så det finns inget formellt hinder att ge dessa flyktingar samma sak.

Du borde också kritisera den omfattande korruptionen hos Polisario som håller flyktingarna i akut undernäring trots ett överskott i UNHCRs bistånd.

Polisario och deras husse Algeriet profiterar både ekonomiskt och politiskt på flyktingarnas lidande.
David Eriksson, 23 aug 2010 kl 22:11
Marocko är en ockupationsmakt
Att Marocko betraktar Västsahara som marockanskt är en uppfattning som får stå för dem, det är deras sätt att legitimera ockupationen. Liknelsen med Sverige och Skåne faller platt. Sedan den nye kungen tillträde -99 har Västsahara ännu inte fått sin självständighet, så mycket för den förändringen. Någon chans till självständighet har aldrig getts av Marocko. Man kan inte kräva att ett ockuperat land ska kunna ha fullt demokratiska organisationer, då ockupationen i sig förhindrar normalt politiskt arbete.
Svante Nevéus, 23 aug 2010 kl 21:17
Re: Svante
Marockanerna betraktar Västsahara som en del av Marocko vilket det varit innan kolonisationen av Frankrike och Spanien. Du kunde lika gärna kräva att Sverige skulle lämna Skåne. Delandet av landet är en resultat av ett samtida franskt och spanskt ägande där Marockos nordligare delar fick självständighet först.

Dock har du rätt i att kriget fört med sig mycket elände och att övergrepp skett på bägge sidor. Dock har Marocko förändrats sedan den nya kungen tillträtt. Detta ser man ingen rapportering alls i Sverige om. Detta har rapporterats om i US och tysk press.

Polisario är främst en Algerisk och Lybisk produkt och inte ett resultat av Marockos agerande i Västsahara. Polisario bildades först 2 år innan Spanien lämnade Västsahara.Innan Polisario var det Marockaner som stred mot Spanien.
David Eriksson, 23 aug 2010 kl 0:27
Marocko ut ur Västsahara!
Om Marocko inte hade ockuperat Västsahara så hade det inte funnits några problem kring västsahariska flyktingläger. Demokrati, politisk konkurrens och politisk kamp utan vapen främjas inte av ockupation. Marocko brister i mänskliga rättigheter, bl.a. genom sin ockupation av Västsahara. Marocko borde omedelbart lämna Västsahara, då skulle det inte längre finnas anledning för Västsaharier att ta till vapen mot Marocko. Det är väl förresten Marocko som har tagit till vapen genom att ockupera Västsahara?
Svante Nevéus, 22 aug 2010 kl 22:36
Svar till Martin Wikström
Eller läsa följande rapport:
http://www.reliefweb.int/rw/rwb.nsf/db900SID/SODA-7ZQS8X?OpenDocument

Polisario håller folket i flyktinglägren i ett järngrepp. Mat och medicin som ges av UNHCR säljs på den svarta marknaden i Mauritanien och pengarna går till Polisarios ledning. Samtidigt lider folket av undernäring

Folk som ertappas med att fly hålls fångna i stekheta containrar.

I princip alla Marockanska krigsfångar torterades och många dog också under denna tortyr.

Till och med Lars Björk som skrev rapporten du hänvisade till erkände att Polisario var toppstyrt och att pressfriheten var begränsad och han har ändå tagit ställning för Polisario.

Även Agneta Berliner(FP) har erkänt att hon inte tilläts tala med någon i flyktinglägren utan att en kommissarie från Polisario var närvarande
David Eriksson, 22 aug 2010 kl 21:22
Polisario
För de som tror att Polisario är en totalitär rörelse uppmanar dessa att läsa denna skrift om befrielserörelsen: http://www.globalpublications.org/Globalwebb.pdf
Martin Wikström, 22 aug 2010 kl 11:47
Marockansk propaganda igen
Nej, Marocko styr inte i dessa läger och tur är väl det. Det finns en anledning till att flyktingarna inte befinner sig i Västsahara och det är att Marocko har ockuperat landet sedan dryggt 30 år nu.

Det är en vanlig marockansk propaganda att saharierna skulel vara gisslan eller fångar, ibland säger man också att flyktingarna är kidnappade marockaner. Flyktingarna kan röra sig hur fritt de vill. Många åker till den befriade delen av Västsahara och lever där, andra åker till Mauretanien. Några få åker till Marocko och blir antingen martyrer eller dåligt behandlade där.

FN får räkna folk och röra sig fritt i lägren, källor till detta kan jag plocka fram senare.

Skattelättnader och "pumpandet av pengar" kallas bosättningspolitik och inget annat. Man vill marockanisera landet och (slut)
Martin Wikström, 22 aug 2010 kl 11:31
StPer01.jpg?1337357143500_
Foto: Ange fotograf här

Högtflygande planer. Gårdsplanen skulle lyftas en trappa upp till taken på affärerna i markplanet, skriver Ragnar Bergling. (Bild från AB Vägförbättringars broschyr om kvarteret S:t Per.)

Gör inte om samma misstag

Senaste 30 insändarna>>
Skriv din egen insändare>>

Kontakt                                      

Debattredaktör
e-post: debatt@unt.se
tel: 018-478 12 15

Sportforum

Vill du skriva ett inlägg på UNT:s sportforum?
Mejla till: sportchefen@unt.se
Skriv max 1600 tkn inkl blanksteg. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta texterna.
Sportforum publiceras i lördagstidningen

 

 

Nyheter

Kultur & Nöje

Sport

Seriebloggen

Svart humor på vit bakgrund. Se fler på Isabelle Söders blogg »