I debatterna som pĂ„ sista tiden rasat om universitetens och högskolornas nya lednings- och organiseringsformer tycks mĂ„nga kritiker vara hyfsat överens om att de nya linjeorganisationerna har inneburit en lĂ„ngt gĂ„ngen avprofessionalisering i de akademiska husen. Kollegiala â och till viss del meritokratiska â ledningsstrukturer har ersatts av âbefĂ€lskedjor som i det militĂ€raâ (DN Debatt 29/1-14) genom vilka omnipotenta rektorer och dekaner styr, och genom vilka kunskapsledning har ersatts av sifferledning.
Roten till detta onda tillskrivs allt som oftast de neoliberala idĂ©strömningar som kommer till uttryck i âNew Public Managementâ (NPM) och i förra veckan menade professorerna Mats Benner och Sven Widenmalm (UNT 21/3-14) att âuniversiteten behöver en ledning som förstĂ„r villkoren för den kunskapsproduktion och kunskapsspridning som Ă€r det moderna universitetets livsnervâ.
Det finns dock ocksÄ andra bidragande orsaker till utvecklingen, men för att se dessa orsaker mÄste den frÄga stÀllas som dessvÀrre alltför sÀllan stÀlls, mÄhÀnda dÀrför att den individualiserar den abstrakta NPM-ideologin och dÀrmed gör den farligt politisk och personlig: Vilka Àr det egentligen som för befÀlet över de svenska lÀrosÀtena? Vilka Àr det som stÀller sina akademiska karriÀrer i sifferledningens tjÀnst?
En snabb titt i meritförteckningarna för landets universitets- och högskolerektorer avslöjar det farligt uppenbara: Vi har hÀr att göra med en synnerligen homogen grupp av individer. Bland rektorerna för de nio universiteten Äterfinns endast tvÄ rektorer som inte har en naturvetenskaplig Àmnestillhörighet, och vidgas perspektivet till att Àven omfamna högskolorna (förutom de konstnÀrliga) blir resultatet minst lika ensartat. Den typiske högskolerektorn Àr professor i fysik, kemi eller biologi.
En och annan företagsekonom gör sig förvisso gĂ€llande i kohorten, men tydligt Ă€r att humanister och samhĂ€llsvetare överlag tycks vara âpersona non grataâ i rektorsrummen. Inte ens pĂ„ de universitet och högskolor vars verksamheter Ă€r starkt koncentrade till vetenskapsomrĂ„dena humaniora och samhĂ€llsvetenskap, som till exempel Malmö Högskola och LinnĂ©universitetet, leds verksamheterna av rektorer med levda forskningserfarenheter av kĂ€rnverksamheten.
Vad ledningsmĂ€ssig strömlinjeformning och bias kan leda till Ă€r sedan lĂ€nge kĂ€nt inom organisationsforskningen: âGroup thinkâ, moralisk nĂ€rsynthet och opportunism Ă€r blott nĂ„gra av de problembilder som gör sig gĂ€llande i ledningsrummen nĂ€r erfarenheter, utbildningsbakgrunder och perspektiv blir alltför ensidiga. Och det Ă€r hĂ€rvidlag inte alltför otroligt att Sveriges rektorselit dras med samma typ av (homo)sociala (re)produktionsbeteenden som vi kan finna hos nĂ€ringslivets företagsledareliter.
Att rektorseliten Àr naturvetenskapligt orienterad, och dÀrigenom normerad, ger dessutom upphov till tvÄ sÀrskilda problematiker.
För det första riskerar med rektorernas naturvetenskapliga positioner följa en kunskapsdisposition som ger idĂ©er som âNPMâ och âlinjeorganisationâ synnerligen god jordmĂ„n; tron pĂ„ det universellt förnuftiga och riktiga. UtifrĂ„n denna tro erkĂ€nns enbart sĂ„dana kunskapsintressen som gynnar det förment ânyttigaâ, samtidigt som alternativa och kritiska kunskapsintressen i grunden misskĂ€nns. Alternativt uttryckt kan rektorerna genom sina enfaldiga positioner dĂ€rför mycket vĂ€l vara predisponerade att inte kunna erkĂ€nna nĂ„gon annan mĂ„ngfald inom universitetet Ă€n den som gĂ„r att mĂ€ta kvantitativt, och det med en och samma ânaturvetenskapligaâ mĂ„ttstock.
För det andra riskerar den naturvetenskapliga positionen föra med sig en blindhet för sĂ„vĂ€l den makt som följer med den egna positionen som dess konsekvenser. Den egna makten ses som vore den âav naturenâ given, objektiv och vĂ€lvillig till sin art, och inte som nĂ„got som syftar till att förmĂ„ mĂ€nniskor att göra saker som de faktiskt annars inte ens skulle göra i sina vildaste fantasier. Maktutövningen misstas dĂ€rigenom för auktoritet samtidigt som de i grunden illegitima handlingarna sĂ€tts pĂ„ piedestal som âdet enda rĂ€ttaâ.
Dessa tvÄ problematiker, att inte förmÄ se och inte kunna erkÀnna mÄngfald inom universitetens vÀggar, och samtidigt stÀlla sig fullstÀndigt naiv inför sin egen maktutövning, kan i sina yttersta konsekvenser ge upphov till den hÄllning som Linnéuniversitetets rektor Stephen Hwang, professor i fysik, gav uttryck för i Barometern (14/2-14) hÀromveckan. I polemik mot den kritik som framförts av Academic Rights Watch angÄende bristande kollegialt styre pÄ universiteteten citeras Hwang:
âDe önskar att universiteten Ă€r som de var för 100 Ă„r sedan, utan regler och fritt att komma och gĂ„ som man ville och ha hand om en handfull studenter â jĂ€tteskönt.
â Man har bildningsidĂ©er, man ska tĂ€nka fritt och högt och ingĂ„ i en egen vĂ€rld dĂ€r man inte Ă€r styrd av nĂ„gon och inte behöver bry sig om vad som hĂ€nder i omvĂ€rlden. Det Ă€r en hel del humanister som omfamnar den idĂ©n.â
Att idĂ©n om universitetet som ett diversitet tycks vara fysikern Hwang fullstĂ€ndigt frĂ€mmande, samtidigt som han frĂ„n sin maktposition uttrycker ett inte oĂ€vet mĂ„tt av förakt gentemot en stor del av den organisation han Ă€r satt att leda Ă€r nog sĂ„ allvarligt. Ăn mer allvarligt Ă€r dock att denna hĂ„llning tycks vara ett strukturellt uttryck för en politisk vilja, nĂ€mligen just den vilja som har ett intresse av att inte erkĂ€nna mĂ„ngfald inom universitetens vĂ€ggar, och som har ett intresse av att mörka sin egen maktutövning.
Roten till universitetens onda Àr dÀrför enbart delvis New Public Management. Utan den förda enfaldiga utnÀmningspolitiken och utan naturvetenskapens vasaller i rektorsrummen hade NPM förmodligen aldrig slagit rot pÄ det sÀtt som den nu vÀxer sig stark.
Daniel Ericsson
Docent i företagsekonomi vid Linnéuniversitetet
GÀstprofessor i organisation och ledarskap vid Malmö Högskola