SÄ kan vi hjÀlpa dem som tigger

Tiggeri ska inte förbjudas. Men det Ă€r svĂ„rt att veta hur vi pĂ„verkar genom att ge pengar. Man kan hjĂ€lpa via ideella organisationer. Men EU mĂ„ste agera för att stĂ€rka situationen för de mest utsatta, och kommunernas roll bör tydliggöras. Det skriver Maria Ahlin, Caroline Szyber och Martin Wisell.

Foto: Larsen, HÄkon Mosvold

Uppsala2013-05-07 00:00
Det hĂ€r Ă€r en debattartikel. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Tiggeri ska inte förbjudas. Men det Àr svÄrt att veta hur vi pÄverkar genom att ge pengar. Man kan hjÀlpa via ideella organisationer. Men EU mÄste agera för att stÀrka situationen för de mest utsatta, och kommunernas roll bör tydliggöras. Det skriver Maria Ahlin med flera.

FÄ har nog missat att tiggeri har blivit vanligare pÄ Uppsalas gator de senaste Ären. Ofta Àr det mÀnniskor frÄn sydöstra Europa, frÀmst romer, som vÀdjar om vÄrt medlidande.

De allra flesta som tigger i Sverige i dag gör sannolikt detta pÄ eget initiativ och fÄr behÄlla inkomsten sjÀlv. Samtidigt kan vi inte blunda för att det kan finnas en flytande grÀns mellan att tigga pÄ eget initiativ och att tvingas att tigga.

I Rikspolisstyrelsens rapport MĂ€nniskohandel för sexuella och andra Ă€ndamĂ„l (2012) kan man lĂ€sa: ”Dessa grupperingar bestĂ„r ofta av familjekonstellationer med komplicerade lojaliteter mellan gĂ€rningsperson och offer. Offren, som i vissa fall inte sĂ„g sig som brottsoffer, anmĂ€lde dĂ€rför sĂ€llan sjĂ€lva att de utsatts för mĂ€nniskohandel. Flera av offren var dessutom minderĂ„riga och stod i direkt beroendestĂ€llning till gĂ€rningspersonerna.”

En sÀrskild risk Àr förknippad med personer med funktionsnedsÀttning. Det finns exempel pÄ att personer dömts för att de kidnappat mÀnniskor med funktionsnedsÀttningar och tvingat dem att tigga.

Ett annat problem Àr att barn i skolÄldern ibland tigger eller sÀljer blommor pÄ gatorna. Om det finns förtjÀnstmöjligheter i tiggeri finns det ocksÄ ett incitament för mindre nogrÀknade personer att förmÄ mÀnniskor i en utsatt situation att tigga och lÀmna ifrÄn sig förtjÀnsten.

En del av de EU-medborgare som tigger har hoppats tjÀna pengar pÄ arbete men blivit besvikna, de kan ha blivit utlovade ett jobb men blivit lurade. Andra kan ha kommit i syfte att tigga eller spela gatumusik.

Tiggeri varken kan eller bör förbjudas, men som enskild kan det vara svÄrt att bedöma vad som Àr bakgrunden till att en person tigger och hur man pÄverkar situationen genom att ge pengar.

Den som kÀnner sig osÀker kan dÀrför ge till en organisation som arbetar med att hjÀlpa utsatta mÀnniskor. Flera ideella föreningar gör hÀr viktiga insatser, bÄde för att hjÀlpa EU-medborgare i Sverige och i medlemslÀnder med utbredd fattigdom och diskriminering.

I Stockholm finns Crossroads som Àr en rÄd- och stödverksamhet för mÀnniskor frÄn andra EU-lÀnder som lever i fattigdom eller hemlöshet i Stockholm. Crossroads Àr ett samarbete mellan Stockholms Stadsmission och andra frivilligorganisationer samt myndigheter.

Vi stÄr inför en situation dÀr kriminella utnyttjar den nya situation som uppstÄtt genom den i grunden ökade rörligheten inom Europa. Vi mÄste inse att lagstiftningen inte hÀngt med och Ànnu inte innehÄller de verktyg som skulle behövas för att skydda de svagaste pÄ vÄr kontinent.

Problemet behöver hanteras pÄ flera nivÄer. PÄ EU-nivÄ behövs ÄtgÀrder för att stÀrka situationen för unionens mest utsatta medborgare, inte minst den romska folkgruppen oavsett i vilka lÀnder de befinner sig. Det behöver ocksÄ tydliggöras att alla barns rÀtt till undervisning ska tillgodoses i samband med tillfÀllig migration inom unionen.

PÄ nationell nivÄ bör vi se över lagstiftningen kring tvÄngsarbete och andra bestÀmmelser med syftet att komma Ät den bredare ofrivillighet som Àr förknippad med tillfÀllig migration mellan EU-lÀnder. TillrÀckliga polisresurser behöver avdelas sÄ att man kan följa upp anmÀlningar om misstÀnkt mÀnniskohandel eller barnarbete.

Lagstiftningen behöver tydliggöras sÄ att det framgÄr vilket ansvar kommunen respektive staten har för humanitÀra insatser, exempelvis tak över huvudet, för den som Àr i landet enligt tremÄnadersregeln.

Om ansvaret ska ligga pÄ kommunerna behövs en finansieringsmodell för detta. Kommunen har i dag det yttersta ansvaret för mÀnniskor i akuta situationer.

PĂ„ lokal nivĂ„ bör informationsinsatser göras bland EU-migranter om vilka möjligheter det finns att söka hjĂ€lp för den som tvingas tigga, stjĂ€la eller sĂ€lja sex mot sin vilja. Även allmĂ€nheten bör informeras om tecken pĂ„ att nĂ„gon tvingas till tiggeri, stölder eller barnarbete, samt vart man kan vĂ€nda sig med tips.

Maria Ahlin
ordförande Freethem (Freethem Àr en ideell förening som arbetar emot mÀnniskohandel)
Caroline Szyber
riksdagsledamot (KD) och rÀttspolitisk talesperson
Martin Wisell
kommunfullmĂ€ktigeledamot (KD) Uppsala
UNT 7/5 2013

LĂ€s mer om