• måndag 20 oktober 2014
Superettan. Min sista seriematch för i år ... Fotbollsbloggen Fotbollsbloggen
Vädersponsor:

Kritik mot nya sms-biljetter

Från och med på fredag måste UL:s resenärer registrera sig för att köpa sms-biljetter. Men nyheten har kommunicerats dåligt, anser många.

2011 trädde betaltjänstlagen i kraft som ställer krav på identifiering av betalare vid elektroniska köp. UL har därför tillsammans med ett antal andra trafikbolag i Mellansverige upphandlat ett nytt system som börjar gälla 1 februari.

Resenärer måste nu registrera sig på förhand. Det gamla korta numret byts ut till det betydligt längre 0704-20 22 22.
– Man måste också vara 18 år för att kunna registrera sig, men man kan registrera flera nummer på samma kundprofil. Alltså kan hela familjen få biljetträkningarna samlade, säger Sture Jonsson, UL:s informationschef.

Så är du under 18 kan du inte resa utan att föräldrarnas kännedom?
– Nej, men hade jag haft barn i den åldern hade jag nog tyckt att det var rätt bra. Nu behöver inte längre ungdomar själva hålla reda på om de har tillräckligt med pengar på kontantkortet.

Mobiloperatörerna har tidigare gått samman och skapat den elektroniska betaltjänsten Wywallet. Men den kommer inte gå att använda hos vare sig UL, SL eller merparten av de största trafikbolagen.
– Wywallet tyckte att de redan hade en lösning som fungerade. Men vi var tvungna att göra en upphandling, och då valde Wywallet att inte vara med, säger Sture Jonsson.

Flera upprörda personer har hört av sig till UNT och skrivit på UL:s Facebooksida om registreringskravet. Krångligt och bristfälligt kommunicerat, lyder omdömena. Sture Jonsson håller med om att informationen hade kunnat vara bättre.
– De som har köpt sms-biljett den senaste månaden har fått ett sms med information. Men upphandlingen drog ut på tiden och blev klar ganska sent. Men något tidigare information hade varit önskvärd.

När man registrerar sitt nummer hos UL genomförs en kreditupplysning av kunden. Är man prickad kan man alltså inte köpa sms-biljett längre?
– Nej, inte om man har en betalningsanmärkning. Men det är ganska normalt vid liknande betalningslösningar, säger Sture Jonsson.

Kontantbetalning har tagits bort och sms-köp försvårats. Tror du inte att många upplever att det blir allt krångligare att resa kollektivt?
– Hade det inte kommit en ny lag är det inte säkert att vi hade gjort den här förändringen. Och det var lättare med kontanter ombord, men där sade Arbetsmiljöverket i från. Men vi kommer att underlätta kortbetalning ombord. Det kommer inte längre krävas att du knappar in din pin-kod.
– Jag ser inga tekniska hinder för att det här inte ska fungera. Vi har också uppmanat vår personal att vara extra hjälpsamma, säger Sture Jonsson.

 

Ekonomi

  • Senaste pressmeddelandet
  • På nya poster