Kvinna av misstag hos Kronofogden

Anna hamnade i kronofogdens register nÀr ett inkassobolag förvÀxlade henne med en annan person. Hennes fall Àr inte unikt. Enligt Kronofogden sker det varje mÄnad.

Uppsala2010-12-11 15:59

NÀr Anna kom hem frÄn jobbet för nÄgra veckor sedan lÄg det ett brev frÄn Kronofogden pÄ hallgolvet.
– Jag blev chockad för jag Ă€r noggrann med min ekonomi. NĂ€r jag öppnade brevet visade det sig att det var ett utslag om utmĂ€tning pĂ„ en skuld, sĂ€ger hon.

Det gÀllde en obetald rÀkning för en tidskrift köpt via en internetsajt. Hon ringde tidskriftsbolaget.
– De meddelade mig att skulden gĂ€llde en person som bor pĂ„ samma gata som jag och har nĂ€stan samma namn som jag. Inkassobolaget Intrum Justitia hade rĂ„kat ta fel person nĂ€r de slog pĂ„ namnet, sĂ„ Kronofogden gjorde utmĂ€tningen pĂ„ mig eftersom mitt personnummer fanns i anmĂ€lan frĂ„n Intrum Justitia.

Hon skrev ett brev till Kronofogden i GÀvle och begÀrde Ätervinning pÄ Àrendet.
– Det var tur att jag ringde direkt, annars hade de kanske bara knackat pĂ„ dörren och beslagtagit Ă€godelar, kanske min dator, för att tĂ€cka skulden. Och vad skulle jag gjort, polisanmĂ€lt? undrar hon.

Men Annas fall Àr inte unikt.
– Det hĂ€nder nĂ„gon gĂ„ng i mĂ„naden att ett betalningsförelĂ€ggande sökts mot fel person just pĂ„ grund av fel personuppgifter, att man haft ett liknande namn, sĂ€ger Olof Pihl, jurist pĂ„ Kronofogden.

Han sÀger att dessa Àrenden dock alltid ordnar sig, oftast omedelbart. Men nÀr Anna ringde Kronofogden i GÀvle fick hon veta att hon fÄtt avslag pÄ sin förfrÄgan eftersom Àrendet kom in för sent. Hon kontaktar Olof Pihl som rÄder henne att skriva ett brev till Svea HovrÀtt.

Nu vÀntar hon pÄ besked, men det tar ytterligare nÄgon vecka, eftersom hovrÀtten mÄste stÀmma av med alla parter.
– Det Ă€r som en orosklump i magen hela tiden. Ovissheten Ă€r vĂ€rst, att inte veta vad som kommer att hĂ€nda.
Hon oroar sig Àven för att inte kunna köpa julklappar till sina tvÄ tonÄrssöner.
– Det de önskar sig finns pĂ„ nĂ€tet och Ă€r dyrt, sĂ„ jag brukar delbetala. Men det kan jag ju inte göra nu nĂ€r jag finns i registret. Detta har tagit enormt mycket tid och energi frĂ„n mig. Det borde rĂ€cka med att ringa ett samtal och sedan skulle det vara upp till dem som gjort fel att ordna upp det tycker jag, sĂ€ger hon.

Anna heter i verkligheten nÄgot annat.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om