Publicerad: 2010-04-19 11:02, senaste uppdaterad: 2010-11-24 16:11
Läs upp
Niklas Lundengård
Foto: Pelle Johansson
Laddar...

Arbetsgivaren ser dig på nätet

Numera kan arbetsgivare söka upp arbetssökande på Facebook för att skaffa sig en uppfattning om personen. Detta väcker frågan om man kan göra vad som helst privat utan att det får konsekvenser för arbetet. Och kan man se ut hur som helst på jobbet?

En som engagerat sig i debatten är Niklas Lundengård från Uppsala.

Jobbsökarbloggaren
Niklas Lundengår har gjort klart för omvärlden att han vill kunna få ett jobb utan att behöva klippa av sitt långa hår.
- Min frisyr är en symbol, jag vill inte ändra på det för att få ett jobb.
Kanske såg ni honom på Uppsala centralstation för några veckor sedan då han manifesterade för sin rätt att få ett jobb utan att göra avkall på sin personliga stil. En månad tidigare startade 28-åringen bloggen jobbutanklipp.com.
- Med bloggen vill jag visa att "här är jag". Jag vill profilera mig själv mot arbetsgivare på ett nytt och kreativt sätt och skapa en diskussion om arbetsgivarens makt på arbetsmarknaden.
Frågna är hur stor inverkan sociala medier egentligen på arbetslivet? Talar profilbilden på Facebook om huruvida du är lämplig för ett jobb eller inte? Det sistnämnda fick barnskötaren Mats Mügge erfara då han inte fick fortsätta vikariera på ett dagis efter att arbetsgivaren såg honom bära en mössa märkt pornstar på Facebook. Något som det senaste året skapat stora rubriker och debatt både för och emot.

Niklas Lundengård studerar medie- och kommunikationsvetenskap vid Uppsala universitet och hoppas få jobb som projektledare på någon reklambyrå i framtiden. Han har även sökt en del jobb inom reklambranshen och hört av sig till flera arbetsgivare, något som hittills har genererat i två möten. Ett i Uppsala och ett i Stockholm. I hemstaden fick han lovord och uppskattning även om det inte gav något jobb för tillfället. Det senare mötet skedde dock utan särskild framgång.
- Där var det inte så trevligt, stämningen var ganska stel. Jag kände mig som luft och upplevde inte att jag var särskilt uppskattad, säger han och menar att det är däri problematiken ligger. Att oblyga människor med en egen stil möts med skepsis i många branscher.
- Jag vill testa och se hur man blir bemött när man profilerar sig som jag gör. Förutom sitt långa ljusa hår, som han beskriver som en symbol, har Niklas Lundengård även en del tatueringar och så gillar han trasiga jeans. Något han kommer att fortsätta med oavsett vilket arbete han söker.

Men vad säger då arbetsgivarna? Niklas Tolstoy, varuhuschef på Åhléns i Uppsala har aldrig i förväg kollat upp någon presumtiv arbetstagare i sociala medier men menar att han eventuellt i framtiden kommer att titta på sådant vid rekrytering. Om han såg en olämplig facebookbild på en anställd skulle han reagera.
- Om det exempelvis förekom högerextrema eller rasistiska budskap skulle det få konsekvenser. Men är man på en blöt fest är det inget konstigt.
Niklas Tolstoy anser att ett vårdat yttre kan vara avgörande för att få ett jobb.
- Det är jätteviktigt. För Åhléns del är det absolut inte okej att ha ett ovårdat yttre Man ska vara hel och ren och se trevlig ut. Jag skulle aldrig anställa en kille med långt stripigt hår.
Efter att ha varit inne på Niklas Lundengårds blogg kan Niklas Tolstoy meddela att bloggaren inte skulle passa på Åhléns.
- Jag vill alltid träffa personen innan jag bestämmer mig men generellt är det så att det inte spelar någon roll om personen är trevlig om denne ser ovårdad ut eller har tydliga tatueringar eller piercings. Det går inte ihop med vår klädpolicy.

Monica Werneman, platschef på Poolia i Uppsala tycker att utseende och stil spelar olika stor roll beroende på yrke.
- Det brukar gå bra med ett ovårdat yttre inom lager och industri men kanske inte för kvalificerade tjänstemän. Det är ofta lättare att smälta in i ungdomliga företag.
Själv kollar hon vanligtvis inte upp folk på Facebook före en intervju om det inte gäller företag där bakgrunden måste kontrolleras.
- Jag tycker det är en svår fråga om och hur sociala medier kan påverka i jobbet, men alla människor måste använda sitt sunda förnuft, säger hon och fortsätter.
- Utseendet i sig är inte ett dugg viktigt, vi kollar på kompetensen. Men har man tydliga piercingar eller tatueringar kommer det att påverka andra människor. Man måste vara medveten om att det blir svårare att komma in på vissa företag när man inte vill göra nåt avkall på något.

Av: Anna Möller anna.moller@unt.se

Ska man få vara klädd hur man vill på jobbet?
Kommentarer till artikeln
Tokig kille
Klart man inte kan se ut hur som helst på jobbet. Däremot ska man inte behöva se ut på ett visst sätt. Frihet under ansvar. Vill man se ut som ett spöke får man inse att man har svårare att få jobb. UNT skriver idag om hur ungdomar kan få jobb beroende på kroppshållning under intervjun. Så ser verkligheten ut och vill man ha jobb så får man skärpa till sig lite. Sen kan man vara både skäggig och långhårig om man vill, men rakar man sig och klipper sig innan intervjun är det säkerligen ingen nackdel.
Per Olsson, 03 maj 2010 kl 10:43
Bra initiativ
Det går att få bra jobb även om man har långt hår och piercing, se bara på Anders Borg.
Frida Nyvall, 02 maj 2010 kl 12:45
Svårt att förstå?
Många verkar tro att bara för att man har en "rätt" att se ut som man vill, så är omgivningen skyldig att bejaka detta fullt ut och inga som helst negativa effekter få förekomma.

Så är det ju inte med någonting här på jorden, så varför skulle det vara så just i detta fallet?

Folk som försöker tvinga omgivningen att acceptera olika avarter istället för att själva acceptera omgivningens värderingar går det sällan bra för - rättshaverister som adrig backar ens när det gäller bagateller vill ingen veta av.
Olle Eriksson, 22 apr 2010 kl 21:29
Ska man få vara klädd hur man vill på jobbet?
Beror väl på vad man jobbar med?
Du kan t ex inte komma till jobbet som målare i kostym. -Banktjänsteman med rånarluva. -Proffesionell ishockeyspelare klädd som en hanbollspelare. -Busschaufören lämnar uniformen hemma osv.
-Skulle det gå hem på dansgolvet om t ex dansbandet var sminkat som Kizz eller klädda som punkare!
Lars Ohly i militäruniform och med kungakrona på huvudet. -Nu tror inte jag att just han vill klä sig så men..........Kirurgen tar på sig målaroverallen när hon opererar även om hon känner för det!


Man kan alltså inte klä sig hur som helst, på många jobb! -Frågan är ju generellt ställd!

Ingemar O:son, 22 apr 2010 kl 20:42
Vänd på tanken
Jag tycker var och en får ta ställning till detta. Vissa offentliga yrken och andra har klädkod och det får var och en förhålla sig till. Om jag vill se ut på ett visst sätt och tycker att det är viktigt för mig är det helt enkelt så att jag minskar mina valmöjligheter när jag söker arbete.
Peter Nordström, 21 apr 2010 kl 12:25
Vårdat yttre
Niklas Lundengårds kommentar "Min frisyr är en symbol" är inget skäl för vad som är OK på en arbetsplats. Det är kanske snarare just symboliken som kan få en potentiell arbetsgivare att inte vilja ge anställning.
Många människor idag har symboler av olika slag, som är mer eller mindre accepterade. Ett kors runt halsen eller en kvinna med burka är exempelvis mer accepterade än någon som skyltar med sin swastika. Oavsett vilket skäl man anger till att man bär dessa, uppfattas de allmänt som "kristen", "muslim" respektive "nazist", i nämnd ordning.
Med detta sagt: arbetsgivare, som ger fördel till ett vårdat yttre, låter i detta fall därav talesättet "klipp dig och skaffa dig ett jobb" tala för symboliken denne själv uppfattar.
Gustaf Borgström, 21 apr 2010 kl 12:08
Acceptera modets variation eller sluta sälja det!
Håller med dig Anna Jacobsson! Det är år 2010 nu. Modet förändras och vi går inte längre i gabardinbrallor och knutna blusar! Det är väl inte ovårdat att ha långt hår? Varför säljs då detta mode i handeln? Jo för att vi idag har olika klädstilar osv. och det är väl en himla tur att inte alla går och ser likadana ut!! Sen finns det lika mycket kostymnissar och allt vad det heter som under sin ytliga fasad bär på psykisk ohälsa som nån skrev här. Trångsynt värre att döma någon för det yttre! Bara att acceptera modets variationer som är idag om inte dra in det då från affärerna för då ska det ju inte tjänas pengar på det heller om det bedöms ge folk psykisk ohälsa *skratt*

Catarina Adelsmark, 20 apr 2010 kl 16:58
Fel strid...
Ett ovårdat yttre är ett klassiskt tecken på psykisk ohälsa, hos människor såväl som djur, och något vi reagerar instinktivt på. Sjuka djur sköter inte sin päls, och en människa med ovårdat yttre skickar ut signaler om att man inte är vid sina sinnes fulla bruk. Varför anställa en person som så tydligt visar att han/hon inte vill anpassa sig det minsta? Vill du få rätt eller vill du bli lycklig? Snacka om att välja fel strid.
Olle Eriksson, 20 apr 2010 kl 15:10
hellre en försäljare med stripigt hår
Åhle´ns skulle kanske fokusera mer på att hålla butiken hel och ren och att inte hänga ut trasiga kläder till försäljning.

De gånger jag provat kläder där har provrummen varit fulla av damm.Vid ett tillfälle påpekade jag att ett plagg var söder på 3 ställen, men det hängdes ändå ut till försäljning till fullpris.
Maria Englund, 20 apr 2010 kl 15:10
Niklas inte så udda
Det är Sverige 2010, Niklas ser väl inte värre ut än någon annan som jobbar inom media/reklam-svängen.. Problemet kanske ligger någon annanstans?
Anna Jacobsson, 20 apr 2010 kl 12:41
Så ytligt!
Men framförallt, vad visar vi den kommande generationen för nått när man säger att människor måste se ut på ett visst vis bara för att få jobb som i detta exempel? Då propagerar man ju för just detta med det ytliga! Bara man utåt sett ser bra ut så spelar det ingen roll sen om man är korkad bara du har en
kostym, blus eller välklippt eller? Inte konstigt att unga i dag inte hittar sin identitet för alla dessa löjliga krav att man ska vara på ett visst sätt för att vara godkänd i samhället. Titta på Einstein vilken vidrig frilla han hade och vilket geni han var!!! Och många med han. Borde väl vara kompetensen man söker? Men det säger ju en hel del vad vi har på "toppen" då?
Catarina Adelsmark, 19 apr 2010 kl 21:32
Hårklippningskrav?
Tycker inte Niklas Lundengård ser ovårdad ut. Om han kan se ut som han gör på bilden när han jobbar beror väl lite på arbetsplatsen. Klippa sig ska man inte behöva göra, men ibland kanske ha håret i hästsvans. Om det är jobb där man inte ska ha slöja på sig eller där man ska kunna skaka hand med motsatta könet, så är det inga problem om man anpassar sig på jobbet, och sen på fritiden har slöja eller vägrar skaka hand med kvinnor/män. Men om man har långt hår så är det orimligt att kräva hårklippning, håret växer inte ut igen direkt när man lämnar arbetsplatsen.
Svante Nevéus, 19 apr 2010 kl 20:43
ICA Maxi
...tur att de inte verkar ha samma för utseendet på Ica Maxi då....
Anna Eriksson, 19 apr 2010 kl 19:06
Facebook
Jag vill bara påpeka att om din arbetsgivare kan se dig på Facebook eller inte, beror på dig själv. Du kan själv välja detta i sekretessinställningarna... mig kan bara mina vänner se, och det räcker bra för mig.
Conrad Gustavsson, 19 apr 2010 kl 15:51
Jadu...
Lätt att ha den åsikten när man kommer från en överklassbakgrund och alltid har en ekonomisk trygghet att falla tillbaka på...
Jonas Eriksson, 19 apr 2010 kl 14:10
Tar du ditt jobb på allvar?
I princip håller jag med Niklas om att man borde få gå klädd som man vill. Däremot kan jag tycka att om man tar sitt jobb eller framtida jobb på allvar så kanske man ska klä sig så att det funkar med jobbet. Sedan kan man ju diskutera vad som funkar och så vidare men det måste väl ändå vara lite upp till arbetsgivaren?

Typiskt 90-talistproblem. "JAG ska göra som JAG vill. Alla andra får anpassa sig. Huvudsaken är att JAG får göra, säga och se ut som JAG vill." ;)

Nu har JAG sagt vad JAG vill.
Roger Häll, 19 apr 2010 kl 12:50
Håller på Niklas!
Hel och ren är en sak och en klädstil och stil överlag en annan. Bara för att man har långt hår, trasiga jeans innebär ju inte det att man är skitig! Klädmodet idag är ju varierande från stil till dessa trasiga jeans som faktiskt kostar lika mycket som det hela.
Tycker mig ha sett Niklas på en affär i stan och inte sjutton såg han något sämre ut än det andra anställda bara för han hade långt hår? Man kan ju inte styra folks personlighet och vara så krass att man utgår från att folk med långt hår, slitna jeans och en annan stil skulle vara mindre smarta eller annat. Då är man ju själv korkad även om man står där i fin kostymen.
Alla har vi samma värde oavsett vilken stil vi valt att ha!
Stå på dig Niklas!!!!
Catarina Adelsmark, 19 apr 2010 kl 12:27
på jobbet
på jobbet
på jobbet
på jobbet - del 2: Mångfald på arbetsplatsen
på jobbet
på jobbet
på jobbet
på jobbet
nya tidens yrken
Nya tidens yrken
Nya tidens yrken
på jobbet
PÅ JOBBET

Tipsa oss

Synpunkter, förslag eller tips?
Kontakta reportagechef Anna Martinengo.
E-post: anna.martinengo@unt.se

 

 

Nyheter

Kultur & Nöje

Sport

Seriebloggen

Svart humor på vit bakgrund. Se fler på Isabelle Söders blogg »