• torsdag 23 oktober 2014
Öberg tippar: del 13/14 - Där hamnar Bolln... Bandybloggen Bandybloggen
Vädersponsor:

Rekordmånga klagomål i fjol

Upplänningarnas anmälningar mot tele, tv och internetbolag gick om anmälningarna mot hantverkare i fjol. Utvecklingen har fortsatt i år. Ett nytt telefonbolag fick tolv anmälningar i januari.

Enligt statistik från Konsument Uppsala har klagomålen på hantverkare toppat dras ärendelista under flera år. Förra året gick dock klagomålen mot företag verksamma inom tele, tv och internet förbi.
– En omsvängning började redan under 2011. Den slog igenom under förra året, säger Eva-Lena Schweitz, konsumentvägledare vid Konsument Uppsala.

Hon tror ökningen beror på att det finns allt mer avancerade produkter på marknaden som kunden kan för lite om. Det är komplicerade avtal och det är mycket försäljarna lovar. Många förstår många gånger inte fullt ut vad de köpt.
– Förra året fick vi många klagomål mot olika tv-bolag. Men under 2013 är det telefoni som toppar listan, säger Ewa-Lena Schweitz.

Ett nytt bolag, Phone Family, som började sälja i Gränby centrum vid årsskiftet har redan fått 12 anmälningar på sig.
– Det skedde inom loppet av tio dagar och är ”jättemycket” för ett enskilt bolag på så kort tid. De har använt aggressiva säljmetoder. Flera äldre kvinnor har skrivit på bindande avtal de inte förstått och inte velat ha. De har känt sig väldigt pressade och lurade, säger Ewa-Lena Schweitz.

En kvinna som kontaktat UNT berättar om de framfusiga marknadsföringsmetoderna. En försäljare kom fram till henne, slängde en telefon i hennes kundvagn, bad om hennes mobil och körkort. Han kollade ID och hur mycket hon ringde, kallade henne ”madame”. Hon kände sig stressad, villa ha tillbaka körkort och mobil och skrev slutligen på ett avtal för att komma därifrån. Sedan fick hon strida hårt för att kunna avslut avtalet, det gick nämligen inte att ångra sig.

Efter kontakt med konsumentvägledningen i Uppsala har dock Phone Family backat och löst avtalen med de som känt sig lurade. Försäljningsmetoderna i butiken i Gränby har setts över.
– Vi har haft två personer som inte följt de regler för försäljning som vi satt upp. Det har haft fel säljmetoder och de har flyttats från butiken. Vi vill inte jobba på ett sådant sätt så att vi får missnöjda kunder. Det är ingen business i det, säger bolagets vd Jon Hjertenstein.

Om fler kunder känner sig missnöja?

– Är det så att man är missnöjd så ska man vända sig till vår kundtjänst så reder vi ut det. Vi vill inte ha missnöjda kunder. Det här är en långsiktig satsning för oss.

 
  • Senaste nytt unt.se
  • Senaste nytt omvärld
  • 24UNT

Problemen med lokaler för socialtjänsten fortsätter

Ekonomi

  • Senaste pressmeddelandet
  • På nya poster