• måndag 28 juli 2014
Elitettan. Rapport från en Siriusträning Fotbollsbloggen Fotbollsbloggen
Vädersponsor:

Svagt stöd för statlig Arlandabana

Det vore slöseri med skattebetalarnas pengar om staten köpte tillbaka Arlandabanan, säger Per Thorstensson, vd för Arlanda Express. - Vi driver den bästa järnvägstrafiken i landet, säger han.
På torsdagen gjorde förra borgarrådet i Stockholm, Carl Cederschiöld, ett utspel gällande Arlandabanan. I sitt underlag till Stockholmspaketet slår han fast att fler måste åka kollektivt till flygplatsen.
Arlanda Express och driftsbolaget A-train har genom sitt avtal med staten ensamrätt på trafiken Stockholm-Arlanda fram till 2040. Andra bolag betalar därför avgifter när man vill använda tågbanan och stationerna på flygplatsen.

Men i avtalet finns också en möjlighet att köpa ut A-train och ta över Arlandabanan 2010. Detta bör nu regeringen överväga att utnyttja, anser Cederschiöld.
Och infrastrukturminister Åsa Torstensson är intresserad av att titta på frågan inför kommande propositioner.
Per Thorstensson säger att avtalet är en fråga mellan staten och ägarna till A-train.
- Vill man lägga ut pengarna och få tillbaka banan blir det naturligtvis så.
- Men som skattebetalare skulle jag ha synpunkter på att man lade ut miljarder för att kasta ut en verksamhet som fungerar perfekt. Arlanda Express går nu med vinst, sätter passagerarrekord varje år och är landets bästa järnvägsförbindelse med avseende på punktlighet och service.

Han har heller ingen förståelse för kritiken att det är dyrt för resande med andra bolag att åka till Arlanda.
- Vi tar 40-50 kronor i avgift för ett stopp, fem kronor för flygplatsanställda. Men vi har ju bidragit med fyra miljarder kronor till hela finansieringen av tågbanan och stationerna, säger Per Thorstensson.
- Om andra bolag lägger på mer än så på sina biljettpriser får man vända sig till dem med kritiken, säger han.
Ett bolag som trafikerar Arlanda sedan augusti 2006 är UL genom Upptåget. Klas Wåhlberg, vd för UL, är oförstående till kritiken mot A-train.
- Vi kan inte klaga. De gör sitt uppdrag mot de avgifter som vi har förhandlat fram, säger han.
För UL:s del har antalet passagerare till Arlanda stadigt ökat och tåget har nu en marknadsandel som är dubbelt så stor som bussarna.
- Vi har mellan 1 200 och 1 500 varje dag som kliver av eller på tåget vid Arlanda.

- Visst finns det mer att göra kring tågtrafiken generellt i Stockholm-Uppsala-området. Men det pågår också ständigt diskussioner om förbättringar och mer kommer att hända framöver, säger Klas Wåhlberg.
Staten fick i en rapport 2004 kritik av Riksrevisionen för att målen, de ekonomiska och de transportpolitiska, med Arlandabanan var otydliga. En utvärdering av hela projektet kommer nu att göras före 2010 och med det har revisorerna låtit sig nöjas.
 
  • Senaste nytt unt.se
  • Senaste nytt från 24UNT

Första Europakonferensen utan Ekman

Ekonomi

  • Senaste pressmeddelandet
  • På nya poster