UNT ökar när andra tappar läsare

Samtidigt som allt fler dagstidningar i landet tappar läsare når UNT fler än för ett år sedan. Det visar nya siffror som presenterades på torsdagen.

Tidningskrisen och den stora tidningsdöden är begrepp som ofta dyker upp när det skrivs om dagstidningar världen över. Alla svenska tidningar är inne i en tuff period som ingen verkar kunna förutse hur den kommer att sluta. Inte heller UNT har kunnat värja sig mot krisen.

Trots det ökade UNT räckvidden med 4 000 läsare sista tertialet 2012 jämfört med samma period i fjol. Det visar nya siffror från undersökningsföretaget Orvesto konsument som mäter räckvidden för Sveriges tidningar.
– Med tanke på hur det ser ut i omvärlden är det sensationellt. Vi ökar både om man jämför med första perioden på våren och jämfört med för ett år sedan, säger Hanna Stjärne, chefredaktör, ansvarig utgivare och vd för UNT.

Under hösten har UNT gjort flera journalistiska satsningar som Mobilkartan och Väntekartan som har gett stor läsarrespons. Andra satsningar har varit en utökad helgläsning som Hanna Stjärne tror har uppskattats av många.
– Vi försöker göra en så angelägen och spännande tidning som möjligt och det hoppas jag att många läsare tycker.

Strax efter att räckviddssiffrorna kom fylldes branschtidningarnas nättidningar med svarta rubriker: ”Ras för dagspressen” ”Veckans affärer halverar utgivningen”, ” Stort ras för Dagens industri”, är tre exempel från torsdagen.
– Det är väl ganska väntat skulle jag säga. Det kommer inte som någon överraskning för någon att branschen har det tufft. Läsare och annonsörer försvinner till webben och framför allt mobilen. Det finns inget som ökar som det mobila, däremot ökar inte intäkterna mobilt, det förlorar tidningarna mycket pengar på, säger Olle Lidbom, medieanalytiker som driver bloggen Vassa Eggen.
Han tror att det vinnande konceptet för en landsortstidning är lokaljournalistiken och att gå från att vara en pappersprodukt till att vara ett mediehus.
– UNT har anammat det nya svenska sättet att göra tidning. Man finns i alla kanaler men man jobbar med tryckpressen som ett bultande hjärta.

Det är även Hanna Stjärnes paroll.
– Det är en kärv tid för tidningar men UNT är i det sammanhanget mycket mer än bara en tidning. Vi visar nu att vi kan öka med tidningen och i en rad andra kanaler som tv, sajten och mobilsajten som slog rekord i förra veckan med 54 000 besökare, en otroligt stark ökning.

Hur ska UNT fortsätta vara en vinnare?
– Vi kommer att fortsätta berätta historier som är riktigt angelägna i Uppsala och Uppland.

 
  • Senaste nytt unt.se
  • Senaste nytt från 24UNT

(S) viktigaste Uppsalafrågor

Ekonomi

  • Senaste pressmeddelandet
  • På nya poster