Publicerad: 2010-08-07 08:07
Läs upp

Uppsala har 8 800 bostäder för lite

Bostadsbristen i Uppsala är större än någonsin, på grund av den rekordartade befolkningstillväxten och den låga nyproduktionen under lågkonjunkturen. Underskottet är just nu 8 800 bostäder, visar en undersökning.

Mellan 2007 och 2009 har befolkningen ökat med cirka 8 600 personer i Uppsala kommun. Samtidigt har det byggts 3 600 bostäder i Uppsala. Enligt en undersökning som Handelskammaren i Uppsala låtit genomföra har Uppsala nu ett ackumulerat underskott om 8 780 bostäder.
– Hela Uppsalaregionen är på stark frammarsch. Bostadsbristen riskerar att sätta stopp för tillväxten, säger Mats Lindquist, regionchef på Handelskammaren i Uppsala län.

Den faktiska bostadsbristen är egentligen ännu större, om man räknar in alla som är i behov av en bostad i Uppsala. I Uppsalahems bostadskö står för närvarande 64 000 personer varav 28 000 är mellan 16 och 26 år. Handelskammaren underkänner kommunens översiktsplan där man räknar med en befolkningstillväxt med cirka 2 000 invånare per år fram till 2030. Under 2009 växte Uppsalas befolkning med 4 083 invånare. Det hade behövt matchas med 2 450 nya bostäder.
– Det byggdes ungefär 900 för få bostäder i Uppsala 2009 för att klara det årets befolkningsökning, säger Mats Lindquist.

Om befolkningstillväxten fortsätter på samma sätt behövs det byggas runt 3 300 bostäder per år i Uppsala de kommande åren, enligt Handelskammarens beräkningar. Det är mer än dubbelt så mycket som kommunen anger i översiktsplanen. Handelskammaren anser inte att det räcker med att bara bygga bostäder, utan förespråkar också skattebefrielse för andrahandsuthyrning.

Att efterfrågan är stor märks särskilt i Kungsängen i Uppsala. Här står lyftkranarna på rad. Senhösten 2009 gick tjälen ur byggbranschen i Uppsala. Efter finanskrisen 2008 tog det tvärstopp, efterfrågan på bostäder rasade och inga nya bostadsprojekt startades i Uppsala på över ett år.
– Det var stopp i hela maskineriet. Nu är det högt tryck, efterfrågan är stor och vi har svårt att hitta personal, säger Anders Sjölund, projektledare på Skanska i Uppsala.

Skanskas projekt om 66 nya bostadsrätter i den femte etappen i Industristaden i Kungsängen påbörjades i december. Det var ett av de första projekten i Uppsala efter finanskrisen och inflyttning ska ske våren 2011. 65 av lägenheterna är redan sålda.
– Det är inte helt optimalt. Vi har bara en enda lägenhet till försäljning i Uppsala just nu, säger Anders Sjölund.
Under industrisemestern är det tomt på de stora byggarbetsplatserna. På femte etappen i Industristaden är det bara en person som är i tjänst. Mikael Fagerström från Hudiksvall förbereder för arbetsstarten på måndag.
– Det finns massor av jobb, det är helt annorlunda nu än för ett år sedan, säger han.

Det är flera stora byggprojekt på gång i Kungsängen. Byggbolagen har planer för cirka 500 nya bostadsrätter de kommande åren, dessutom pågår byggen vid Entré Uppsala vid Resecentrum. Om de nu kan hitta personal. Jättebyggena Karolinska och Nationalarenan i Stockholm håller på att tömma Mälardalen och hela Sverige på byggarbetskraft. Bara nya Karolinska behöver 2 000 byggarbetare under de närmaste fem åren. Det råder plötsligt brist på byggarbetskraft i Sverige.
– Det är bra det, säger Mikael Fagerström.

Av: Johannes Nesser johannes.nesser@unt.se

Kommentarer till artikeln
BYGG NYTT DÅ FÖR F..!!!
Ska det vara så svårt!??
Hågadalen är ju utmärkt att jämna med marken och bygga en väg direkt från ICA Maxi till Gottsunda, då slipper man all trafik från ICA Maxi/Väst igenom Flogsta, Eriksberg och Norby...
Upp med 500 nya villor + 2000 bostads och hyresrätter! Och släng in en ishall & biltema med när ni ändå är igång.
Janne Kallin, 10 aug 2010 kl 18:27
Ständigt samma
Så fort det ska byggas protesterar närboenden, och samtidigt klagas det på att det finns för få hyresrätter, för få lägenheter för unga och studenter. Uppsala växer, och fler bostäder behövs. Som boende i staden får man räkna med att det kommer nya grannar ibland.
Samtidigt blir trafiksituationen värre för varje år, bilismen tar över mer och mer. För att bryta den trenden krävs både smidigare kollektivtrafik och att folk i större utsträckning kan gå eller cykla till skolor/arbete/service.
För att det ska fungera måste staden bli lite tätare och lite högre, annars får vi en stad med bilköer, trafikleder och rondeller i oändlighet, med isolerade bostadsområden som kräver bil så fort man ska någonstans.
Anders Johansson, 09 aug 2010 kl 11:04
Fel statistikuppgifter
Simon du har fel faktauppgifter.
Följande kommer från SCB:s hemsida om befolkningsstatistik:

"Under 2009 ökade Sveriges folkmängd med 84 335 personer. Det är den största folkökningen sedan 1946.
Huvudorsaken till att folkökningen blev så stor var att antalet invandrare var mycket större än antalet utvandrare. Det faktum att antalet födda var fler än antalet döda bidrog också till folkökningen, dock inte i samma ut-sträckning. Lite förenklat kan sägas att folkökningen till 75 procent berodde på invandringsöverskottet och till 25 procent på födelseöverskottet."
Samuel Palmér, 08 aug 2010 kl 21:49
Vore väl bra
och mest rättvist om våra egna ungdomar får råd till en bostad för ett rimligt pris först, innan de nytillkomna skall ha bostad på våra skattepengars bekostnad eller? Idag är det upp och nervända världen!
Det vore väl rimligt och billigast om nytillkomna utnyttjade de tomma bostäder som redan finns runt om Uppsala, i småorterna innan man bygger nytt eller bygger om andra bostäder i Uppsala eller?
Jan Karlsson, 08 aug 2010 kl 19:12
Åtgärda bostadsbristen.
Spräng broarna över valloxen så att Arlanda inte är tjugofem minuter bort och stockholm fyrtiofem minuter bort. med två timmar bilkö till Arlanda och tre timmar bilresa till Stockholm så kommer Uppsala snabbt att krympa till hanterbara nivåer.

Var ska Uppsala expandera förresten? På mellansveriges bästa åkerjordar?
Varifrån skall vi då hämta maten när den gratis oljan tar slut?
Varifrån kommer de nya uppsalaborna? Då det föds trettiotusen färre personer än vad det dör årligen i Sverige.
Simon Åslund, 08 aug 2010 kl 14:13
@Elyse
Lägenheterna som byggs är inte för folk som flyttar hemifrån. Det har du rätt i. Men de som flyttar dit lämnar ofta en lägenhet som unga människor då kan flytta till istället. Dessutom så får varenda lägenhet en hyresgäst så uppenbart är det ju ett behov som fylls och varför ska man inte bygga dyra lägenheter med hög standard om nu folk vill ha det?
Per Olsson, 08 aug 2010 kl 11:26
Alla bostäder behövs
1. När folk vill flytta till Uppsala måste vi svara upp. Vi vet alla att stillestånd = tillbakagång. Och vem vill bo i en stad på dekis?
2. Hyresregleringen gör att det inte byggs hyresbostäder. Om vi tar bort den kan även privata bygga, låt vara i övre segmentet.
3. Alla bostäder som byggs leder till flyttkedjor som frigör andra bostäder, även hyresrätter. En stor del av problemet är bristande rörlighet. Fler lgh ökar rörligheten.
4. Sluta straffbeskatta andrahandsuthyrning och uthyrning av egna bostaden. Det ger många nya bochanser.
5. Snabba på planprocessen. Idag är det patetiskt långa ledtider.
6. Se positivt på Uppsalas utveckling. Med en positiv grundhållning blir det färre magsår ;-}
Magnus Åkerman (M), 07 aug 2010 kl 21:04
Problemet...
... är väl att de lägenheter som byggs inte är till för de som vill hyra. De lägenheter som byggs gynnar bara de som vill byta sin redan existerande lägenhet/villa mot något annat. Under tiden måste folk acceptera att de kan behöva pendla i några år eftersom läget just nu ser ut som så att det inte är möjligt att få en hyrestrea i främre Luthagen på ett kick.
Elyse Dahlberg, 07 aug 2010 kl 20:45
Länet är större än "lilla Uppsala"!!!
Välkommen till oss i NordUppland!!!
Gemensamt har vi inom länet satsat på exempelvis "UL/Upptåget" för Länets bästa iochmed är det perfekt att pendla till Uppsala och ett jobb och samtidigt få bo "hemma i det Sköna Norduppland"11!!!!!!
"Tänk till"!!!
Denna satsning med UL/Upptåget var ju för att vidga Länet och erbjuda boene utanför det "trånga Uppsala" ett attraktivare boende änn det trånga Uppsala!!.
"Stora uppsala" har ju inte begripit detta och de vill ju inte begripa så de "mobbar ju bara på"!
Vi ute i Norduppland kan ju erbjuda förträffliga boende för alla - såväl "Barnfamiljer som för oss lite äldre"!!
Välkommen till oss i TIERP!!!
Thore Näsström, 07 aug 2010 kl 19:04
Arbetslösheten är låg i Uppsala
Ett av de främsta skälen till att så många vill flytta till Uppsala är att regionen har så låg arbetslöshet. Det hänger ihop med stadens tillväxt, eftersom fler invånare betyder fler kunder till fler verksamheter. Dels ökar det mångfalden/utbudet av varor och tjänster i staden, dels ökar det antalet arbetstillfällen.

Med ett ökande utbud kommer en ökad attraktivitet som allt fler vill ha nära till. Att de flyttar in i staden betyder att de inte behöver bil i samma utsträckning, vilket även minskar utsläppen.
Eric Thärnström, 07 aug 2010 kl 12:40
Per Olsson
Vem har sagt Malmberget? Kunde du inte hitta något ställe längre bort?

Jag pratar om Knivsta-Alsike-Storvreta-Vattholma-Vänge-Järlåsa-Gunsta-Örsundsbro-Alunda-Skölsta eller mindre orter ännu närmare Uppsala mm

Alla grönområden behöver ju inte bebyggas i Uppsala, man kan bygga i utkanterna av stan också!

Uppsala blir mest staden för nyinflyttade studenter och nytillkomna. Stan behöver växa med omtanke och i den takt det finns jobb i stan så inte fler bara flyttar hit och blir bidragsberoende, det gynnar inte staden och dess tillväxt eller attraktionsvärde.
Jan Karlsson, 07 aug 2010 kl 12:12
Växtvärk
Ytterst kan man beskylla Plan- och bygglagen för bostadsbristen, samt de passiva politiker som vägrar göra något åt den.

Det behövs fler hyresrätter, men samtidigt är frågan om ett riktat investeringsstöd egentligen gör så stor skillnad i det långa loppet. Det behövs istället en lagförändring som gör det lättare att bygga så att behoven kan tillgodoses även efter nästa mandatperiod.

Planmonopolet, som per definition inte är inriktat på att anpassa sig för verkliga behov, måste bli smidigare och försöka göra det bästa av situationen genom enklare handläggningsprocesser.

Det finns mycket att göra för den politiker som verkligen vill.
Eric Thärnström, 07 aug 2010 kl 11:17
Uppsala en bra stad
Vill bara säga till karlsson att folk vill inte flytta till Malmberget utan dom vill flytta till Uppsala och då ska dom få göra det också och då behövs det bostäder. Städer med befolkningsbrist har det för att folk inte vill flytta dit. Var glad att Uppsala är en atraktiv stad som du redan bor i (antar jag).
Per Olsson, 07 aug 2010 kl 11:01
Uppsala har 8 800 bostäder för lite
är rubriken.

det borde kanske vara att flytta till andra orter runt om Uppsala, där bostäder i överflöd stått tomma länge och deras kommuner inte vill något heller att man flyttar dit och dessutom får ni betydligt billigare priser och hyror där.

Som att säga att Uppsala har
3 st Systembolag för lite
2 st Stadiumbutiker för lite
1 st OnOff butik för lite
2 st Kvantumbutiker för lite
1 st Polisstn för lite
3 st Vårdcentraler för lite
1 st Socialkontor för lite
100 st platser för uteliggare/bostadslösa för lite
Tomtens önskelista kan göras lång och se olika ut vem som skriver dem!
Jan Karlsson, 07 aug 2010 kl 10:21
Ola, läs om Blodstenen vad andra också tycker!
Var försiktig med byggandet
Bra insändare! Vi måste ha många skog- och grönområden blandat med vanlig stadsbebyggelse. Det är ingen naturlag att alla städer alltid måste växa, och de måste inte heller växa ?sammanhängande?
Jan Karlsson, 07 aug 2010 kl 10:09
Ola, läs om Blodstenen vad andra också tycker!
Var försiktig med byggandet
Bra insändare! Vi måste ha många skog- och grönområden blandat med vanlig stadsbebyggelse. Det är ingen naturlag att alla städer alltid måste växa, och de måste inte heller växa ?sammanhängande?
Jan Karlsson, 07 aug 2010 kl 10:10
Ola, läs atikeln i UNT
vad andra Uppsalabor också tycker! Inte bara jag som du enkelt påstår!

(Exploatera inte Blodstenen!
Naturområden vid Blodstenen ska schaktas bort och försvinna. Det är förskräckligt att kommunens fastighetsnämnd har beslutat att naturområdet ska få exploateras.)

Jan Karlsson, 07 aug 2010 kl 10:06
Ola Sventon
Jag lever i verkligheten och inte i drömmarnas värld.
Håller med Miro, att det borde byggas fler billiga hyresrätter så våra unga medborgare har någon rimlig chans att flytta, då de ofta heller inte har eller får något jobb numera.
Se man byggandet i Uppsala som kommunen planerat med gatorna runt våra nya affärscentra och Bolandsgatan med omnejd och dessa rondeller, så blir man inte imponerad av all trafik och trångt om utrymme. Det byggs för fort och ogenomtänkt. Det borde byggas mer utanför stan, varför inte några stora bostadsområden som typ Gottsunda-Stenhagen, men en bit utanför Uppsala, nu när vi har upptåget-SJ-busslinjer utanför stan. Då blir det billigare boende och det behöver inte ta mer än 15 min att åka in till centrum. Snart kommer väl 12 våningshus att byggas centralt också?
Jan Karlsson, 07 aug 2010 kl 10:02
pengar...
Det är väl självklart att det byggs för lite. Då blir ju efterfrågan större, och därmed högre priser. Det är ju jättebra för fastighetsägare och byggbolag!
Mikael Kristoffersson, 07 aug 2010 kl 9:59
Jan karlsson vill väll att det byggs mindre
Det nog bara du med din inskränkta bild av verkligheten som vill att det byggs mindre. Är du rädd att kommunen skall bygga på din tomt så EPA traktorn ute i björklinge inte kan stå på din gård längre eller vad är det om?
Ola Sventon, 07 aug 2010 kl 9:40
Äldre inlägg »

1752259_preview.jpg?1337671200080_

De räds inte tuff mäklarmarknad

Det finns drygt 200 registrerade mäklare i Uppsala i dag. Och det fortsätter att etableras nya firmor i stan. Senast i raden är Roi  fastighetsmäkleri. Frågan är om det behövs fler mäklare i Uppsala.

på jobbet

1515365_preview.jpg

24 UNT: Fyris senap expanderar

>> Läs mer: Fyris senap i nytt samarbete

Kontakta oss

Nyhetschef ekonomi: Roger Berglund
E-post: ekonomiredaktionen@unt.se
Tel: 018-478 15 70