Publicerad: 2010-02-14 07:00, senaste uppdaterad: 2010-04-01 07:04
Läs upp
Kaj Kumpula, Luthagens bygg, om att beställa hantverkare utan att bli lurad
Foto: Staffan Claesson
Laddar...

Viktigt vara överens med hantverkaren

Byggjobbare som lämnar ett halvfärdigt jobb, vägrar att rätta till fel, eller kanske tar handpenningen och sticker. Skräckhistorierna om hantverkstjänster är många. Men den vanligaste orsaken till tvister är att man inte har kommit överens ordentligt om vad som gäller innan arbetet startar.

FAKTA
Tänk på detta innan du anlitar bygghjälp:
  • Undersök om det krävs bygglov.
  • Var noggrann med underlag och avtal, anteckna allt som ni kommer överens om. Bestämmer ni att det ska utföras ytterligare arbeten, skriv ett tilläggsavtal. Avtalet bör också säga när arbetet ska vara klart och eventuella viten vid förseningar. Konsumentverket har tagit fram en mall för ett hantverksavtal som man också kan få hos Konsument Uppsala.
  • Ta referenser på hantverkaren och kontrollera firmans försäkringar.
  • Se till att avtalet omfattar garantier. Köp inga tjänster svart, då har du ingen möjlighet att få rättelse om du är missnöjd.
  • Slutbetala inte förrän allt är besiktigat och klart.

    Under 2009 var det 487 personer som kontaktade Konsument Uppsala med ärenden som har med reparation och underhåll av bostäder att göra. Två på listan var köp och försäljning av bilar som stod för 285 kontakter med konsumentvägledarna.


    Boende är den i särklass största kategorin bland de ärenden som konsumentvägledarna får på sitt bord. Och reparation och underhåll är den underkategori som genererar flest konsumentklagomål. Rekommendationen från både konsumentvägledarna och från branschen är att skriva ett avtal när man anlitar en hantverkare så att båda parter är på det klara med vad som ska utföras.
    - Det är en fördel för konsumenten och en fördel för hantverkaren. I många fall är orsaken till klagomålen problem i kommunikationen, säger Ewa-Lena Schweitz på Konsument Uppsala.
    Under 2009 var det 487 personer som hörde av sig till Konsument Uppsala med frågor som hade med hantverkstjänster att göra. De senaste åren har det dessutom varit en stadig ökning av dessa ärenden. En förklaring till ökningen är att Rotavdraget gjort att fler utnyttjar hantverkstjänster.

    Kaj Kumpula som driver Luthagens Bygg i Uppsala ser till att alltid skriva ett avtal innan han sätter i gång med ett jobb.
    - Det är en trygghet både för mig och för kunden. Jag skriver ner allt som ska göras i offerten. Det ska finnas så lite frågetecken som möjligt, säger han.
    Det betyder också att han redan från början försöker tala om vad som kan gå snett och om det är något som kan generera merkostnader.
    - På somrarna är det mycket arbeten med att lägga om tak. Och då vet man inte hur takstolarna ser ut innan man börjar. Då får man skriva en klausul att man kanske måste byta dem om det är rötangrepp, säger Kaj Kumpula.

    Att det finns många som har dåliga erfarenheter av att anlita hantverkare visas också genom de förmedlingstjänster som börjar dyka upp. Internetsajten Bra Byggare är en tjänst som garanterar kvalitetssäkring av de anslutna hantverkarna. Här kan man specificera vilket jobb man vill ha utfört och får tillbaka tips på hantverkare inom olika yrkeskategorier som kan tänkas lämna anbud på arbetet.
    Johan Leth, vd och grundare för Bra Byggare, betonar också vikten av att man skriver ett avtal innan man sätter i gång.
    - Då tydliggör man vad projektet faktiskt omfattar. För konsumenten kan det vara ett livsprojekt med höga förväntningar på både resultat och kvalitet samtidigt som man har dålig insikt om vad saker och ting kan kosta och hur lång tid det tar. För hantverkaren är det bara ytterligare ett jobb i mängden. Det är som upplagt för besvikelser, säger Johan Leth.

    För att få som hantverkare få vara med i förmedlingstjänsten krävs att man inte står på Konsumentverkets svarta lista. Dessutom görs en kreditkoll och en kontroll av F-skattesedel, momsregistrering och ansvarsförsäkring för företaget. Alla kunder har dessutom möjlighet att betygsätta arbetet, vilket gör att man kan se hur nöjda tidigare kunder har varit. Och om det visar sig att någon hantverkare misskött sig kan denne bli avstängd från förmedlingen.
    - Det finns exempel att det har förekommit bluffakturor, att en hantverkare vägrat åtgärda fel som är konstaterade av besiktningsman, det finns de som fått ett förskott och stuckit med pengarna eller att någon har stulit i det hus där man varit. Och det är skäl för oss att stänga av firman och se till att de inte får bli medlemmar igen, säger Johan Leth.

    Av: Johan Heimer johan.heimer@unt.se

    Kontakta oss

    Nyhetschef ekonomi: Roger Berglund
    E-post: ekonomiredaktionen@unt.se
    Tel: 018-478 15 70

     

         

     

     

    Seriebloggen

    Svart humor på vit bakgrund. Se fler på Isabelle Söders blogg »