Kanske förknippar du genast orden ”att leva bra” med en massa måsten. Som att äta rätt mat (läs: avstå från mycket av det du tycker är gott) och att hålla din fysik i trim (svettas i motionsspåret eller på ett gym). Men det är inte bara vad vi gör som styr vår livslängd utan också vad vi tänker.
– Alla vet vad man ska äta för att må bra och vad man ska avstå från. Alla vet att rökning är farligt och att man ska motionera för att kroppen ska hålla länge. Vi har en enorm kunskap om vad vi kan göra för att hålla oss friska, säger Barbro Beck-Friis, professor i geriatrik.
Vad vi stoppar i oss, hur vi sköter vår kropp och vad vi utsätter den för i arbete eller på fritiden, allt detta kallas för miljöfaktorer och dem kan vi styra. Genom att välja livsstil kan vi påverka vår livslängd. Det är knappast någon nyhet för någon i dagens upplysta samhälle.

Ett exempel: Den vanligaste dödsorsaken i västvärlden är hjärt- och kärlsjukdomar. En människa som har ett stillasittande jobb och dessutom skyr fysiska aktiviteter på fritiden, löper dubbelt så stor risk att drabbas av någon av dessa sjukdomar, än den som håller fysiken i gång.
Vi vet med säkerhet att vi kan förlänga medellivslängden genom att förebygga och bota sjukdomar. Det har vi varit framgångsrika med hittills. De senaste 150 åren har medellivslängden i Sverige ökat från 47 år till 81 år, några år mindre för män, några fler för kvinnor.
Vi börjar tangera människorasens maxålder som ligger ungefär vid 115 år. På 50-talet när Barbro Beck-Friis var nykläckt läkare, fanns ungefär 100 människor i Sverige som fyllt 100 år. De var rariteter och kungen hade inte så mycket att göra när han undertecknade gratulationskorten som än i dag skickas till den som fyller 100. I dag glöder pennan. Det finns 1 200 människor som är 100+ i landet och fler lär det bli. Det finns forskare som förutspår att hälften av de barn som fötts sedan år 2000 blir minst 100 år gamla.
Människans maxålder kan vi inte göra mycket åt.

I våra gener sitter också dispositionen för att drabbas av sjukdomar. Därför finns ingen garanti för att vi verkligen får ett långt liv om vi sköter både kost och motion. Men varför spela rysk roulette med sitt liv? Vill du maximera din livslängd så gäller det att sköta sig.
Och inte bara det. Barbro Beck-Friis är övertygad om att också en tredje faktor styr både vår livslängd och vårt välbefinnande, nämligen förnöjsamhet. Denna förnöjsamhet är helt oberoende av om du är rik eller fattig, sjuk eller frisk.
Vad är då förnöjsamhet och hur kan det påverka oss så positivt att vi till och med lever längre? Okej, det är inte vetenskapligt bevisat, men det finns mycket som talar för att Barbro Beck-Friis övertygelse stämmer. En lugn och harmonisk människa har till exempel en lagom stressnivå i kroppen. En frustrerad och negativ person har troligen en för hög. Och man vet att en för hög stressnivå (för hög produktion av stresshormoner) påverkar immunförsvaret negativt.
Enligt Barbro är en förnöjsam människa en som kan acceptera sina tillkortakommanden och inte gräma sig över dem. En person som har förmågan att anpassa sig till den verklighet han eller hon befinner sig i. Det är en person som kan hitta glädje i små ting och bygga kärleksfulla relationer.
– Kan man inte visa kärlek till människor så går det utmärkt att visa den till ett djur. En relation som också innebär beröring är väldigt viktig för oss.

Hur uppnår man förnöjsamhet? Det finns säkert många, många sätt. Barbro Beck-Friis föreslår detta:
- För att vidmakthålla det sociala nätverket, relationer, är det väldigt viktigt att aldrig sluta bry sig. Kort sagt: Bry dig om dina medmänniskor.
- Djur ger alltid rätt svar, gläd dig därför åt dem och skaffa dig gärna en relation till ett eller flera djur.
- När du vaknar på morgonen, lista allt det roliga du ska göra under dagen.
- Prioritera hårt, gör framför allt saker som du tycker är värdefulla för dig själv.
- Se till att träna hjärnan. Liksom kroppen behöver den gymnastisera för att hålla länge och är den i form så är det lättare att vara en förnöjsam människa.
- Vårda och träna din självkänsla och se till att du kan bestämma över ditt liv så mycket som möjligt utan att skada andra.