En liten saga i upphandlingstider

Bilar har huvudrollen i Jörgen Caesars upphandlingssaga.

Bilar har huvudrollen i Jörgen Caesars upphandlingssaga.

Foto: Anders Wiklund/TT

Insändare2019-10-26 06:15
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Det var en gång en ofantlig organisation som skulle köpa in bilar till den operativa verksamheten.

Den ofantliga organisationenen tillsatte en stor grupp duktiga inköpare som skrev ihop en offertförfrågan som skickades ut till ledande billeverantörer i organisationens hemområde. Specifikationen innehöll en exakt beskrivning av antalet bilar som önskades.

Tre billeverantörer svarade med offerter:

Den stora tyska leverantören med det fina prestigemärket WMB erbjöd 100 bilar till det kraftigt rabatterade priset 700.000 per styck.

Den medelstora svenska leverantören med den klassiska modellen Hyolvo svarade att man gärna levererade sin fina X-modell för 400.000 stycket.

Den lilla leverantören Biltjänst AB hade 100 stycken prima Volgabilar av årsmodell 1962 som man erbjöd sig att betala 100 kronor per styck för att bli av med.

Den ofantliga organisationens ytterst kompetenta inköpare jublade och valde Biltjänst, trots att man visste att Biltjänst vid en tidigare upphandling av packmopeder för läkemedelstransporter misslyckats kapitalt. Dom hade säkert lärt sig från föregående misslyckande.

Erbjudandet från Biltjänst innebar ju en besparing på över 70 miljoner jämfört med det stora alternativet.

När bilarna skulle levereras visade det sig tyvärr att dom inte riktigt fungerade eftersom motorerna hade rostat ihop, så man fick ställa in den operativa verksamheten under några veckor. Men vad gjorde väl det när man hade sparat så mycket pengar åt skattebetalarna.