Taxistrul och frustration med färdtjänsten

Brukarna borde få vara med när färdtjänsten upphandlas, skriver Magnus Hedman och Mattias Persson.

Brukarna borde få vara med när färdtjänsten upphandlas, skriver Magnus Hedman och Mattias Persson.

Foto: Josef Nylén/Arkiv

Insändare2019-10-22 06:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Det har varit en upphandling gällande färdtjänst och omsorgsresor inom Uppsala kommun, som inte var väl underbyggd, varvid tre taxibolag slogs om att få köra taxi i Uppsala. Det var Taxi 100 000 (Taxi Uppsala), Taxi Kurir och Trend-Taxi. Det var Trend-Taxi, som vann upphandlingen. 

Det jag kan tycka, är att det är upphandlingen i sig som är fel, då jag menar att upphandling när det gäller människor, är nästintill brottsligt. Man borde utgå från fungerande resor, istället för det lägsta priset. UNT har tidigare skrivit om taxistrulet i Uppsala, där har man kunnat läsa att barn inte kommit i tid till fritids och skola, jag tror att någon stackare hade väntat mer än 2 timmar på sin skolskjuts! 

Långa väntetider, känslor av irritation, ilska och frustration har de senaste veckorna kretsat i mångas medvetande i Uppsala. Jag, Magnus, har varit försenad till mitt arbete på en daglig verksamhet, mellan en halvtimme till nästan två timmar, jag har kommit för sent i flera veckors tid och bara kommit i tid när familjen kunnat skjutsa mig till jobbet. Dessa irriterande förseningar berör oss brukare, det är vi som kommer i kläm, och drabbas, det tas dålig hänsyn till oss.

Jag, Magnus Hedman och även Mattias Persson, har beställt låga bilar, men det kommer höga bilar istället, och det skall vara låga bilar eftersom det är lätt för oss att göra oss illa i de stora, eller att vi inte alls kommer in i dem. 
Vi fick inte ens veta om att en ny upphandling var i faggorna, förrän den redan var klubbad och klar, och då var det så dags att meddela oss vad som hade skett – när vi inte kunde göra något åt det! 

Man behandlar oss som småbarn (eller paket) och talar över huvudet på oss, istället för att tala direkt till oss, och fråga hur vi vill ha det. 
Varför denna bristande hänsyn!? Det får vara nog med denna röra, det är flera aktörer som är delaktiga i det här. Frågan nu torde vara hur vi skall lösa situationen!