Insändare Vi har två skolbarn. Sonen går i en kommunal skola, dottern i Uppsala Musikklasser. Trots att Musikklasserna har mångdubbelt fler avvikelser från det normala ”På onsdag ska treorna ha vita tröjor”, så har jag betydligt bättre koll på musikklassdotterns aktiviteter. Varför? Jo, de använder ett annat administrationssystem än Uppsala kommuns skolor.

Tydligen har kommunens system fler funktioner. Men är mer alltid bättre? Jag tror inte det. Genom att bara titta på detaljerna, men glömma de stora konsekvenserna, får många förändringar oväntade konsekvenser. Ett exempel är när någon (som inte är lärare) får en bra idé om hur skolan ska skötas. Kanske att alla barn har rätt till ett teaterbesök varje år. Detta leder till en ny reglering, vilket leder till administration.

Men vänta ett tag... Det är ju den ökade administrationen i skolan, som gör att lärarna flyr. Som bekant är vägen till helvetet är kantad med goda föresatser. Istället för att detaljstyras behöver lärarna få återerövra sin professionella domän. Ett litet steg på vägen är att kommunen vågar välja ett enklare administrationsverktyg.

Det är hög tid att kommunen börjar våga stå upp för sina lärare och ta ansvar för den stora bilden, inte endast detaljerna.