insändare Att UL och SL har ständiga problem med tågtrafiken är inte direkt någon ny nyhet, men när ska det ta stopp?

I år har det blivit så mycket värre än förgående år. Det är korta tåg där du får stå och klämmas med folk som står och andas rak in i ditt ansikte, och skulle det av någon anledning börja brinna eller liknande så kommer folk att bli ihjältrampade.

Själv kommer jag för sent till mitt arbete var och varannan dag, något som tågbolagen inte tycks vill känna till märkligt nog. Skickar in felanmälningar på felanmälningar, ringer kundtjänst till och från. Det svar man får tillbaka är ”Vi är ledsna över detta, men du vet väl om att du kan skicka in resegaranti?” – Jo tack, jag har pendlat i flera år och vet att jag kan skicka in resegaranti.

Du får precis samma svar från SL som UL eller ett svar som ”Du vet väl om att du kan ta en taxi och skicka in kvitto?”. Jag vet detta, men att ta taxi från Uppsala till Stockholm tur och retur och ligga ute med ofantligt mycket pengar? Skulle inte tro det!

De höjer priserna kraftigt men ingen förbättring sker. Det är gamla slitna spår, signalfel och växelfel hela tiden – när ska man åtgärda detta? När ska man ta sitt ansvar? UL och SL skyller enbart på varandra och var finns Trafikverket i allt det här? Sorgligt...

Jag har bett om att få prata med en chef på UL där en tjej på kundtjänst lovar att hennes chef ska ringa mig efter tre arbetsdagar. Nu har det gått veckor. Ringer upp kundtjänst ännu en gång och frågar varför ingen har tagit sitt ansvar och kontaktat mig? Jag får prata med en annan tjej som menar på att det absolut inte går till på det viset och att man aldrig får eller ska ha en kontakt med en chef. Vem talar sanning och vem talar osanning?

Om ingen förbättring sker och ingen vill ta sitt ansvar i detta, kommer jag i fortsättningen att ta bilen vilket känns tråkigt då jag är mycket miljömedveten!