Insändare Sedan två år tillbaka pendlar jag till jobbet med buss nummer 848, mellan Uppsala (hållplats Ekonomikum) och Morgongåva station.

Jag åker oftast med bussen som ska gå från hållplats Ekonomikum klockan 6.09 på morgonen och komma fram till morgongåva 6.50. Håller bussen tiden hinner jag fram till min arbetsplats med någon minuts marginal. Bussen kommer dock oftast till Ekonomikum runt 6.15 och då också lika sent fram till min slutdestination, alltså runt klocka 6.55. För inte så länge sedan kom den fram kl. 07.01. Vad det gör med min tidsmarginal behöver jag knappast kommentera. Detta skapar stress för mig dagligen, då jag inte vet om jag kommer att komma fram i tid till jobbet eller inte.

Under de två åren som min pendling har pågått har antalet passagerare på buss 848 ökat. Den uppfattningen har i alla fall jag fått. Det innebär alltså att det är fler personer som ska kliva av och på bussen under resans gång. Det vet jag – och förmodligen även UL – att sådant påverkar ruttens restid.

I Morgongåva finns företagen Adlibris och Apotea som båda har många anställda hos sig. Under första halvan av 2018 kommer båda dessa företag att utöka sina verksamheter. Om UL har tur så kommer det då att innebära ett fler nyttjar deras tjänst och att passagerarantalet ökar ytterligare.

Otur för mig dock.

Hemresan till Uppsala brukar gå ganska bra, men för några dagar sedan vet jag inte vad som hände. Bussen ”kröp” hem och kom fram till Uppsala station 17.19, men den borde ha kommit fram åtminstone 10 minuter tidigare.

Under den här tiden som jag pendlat med buss 848 har UL höjt priserna tre gånger på det 30-dagars UL-kort som jag köper varje månad. Prishöjningar, kan kanske vara motiverade, men bara så länge tjänsten som jag betalar för fungerar som den ska.

Vad kan man kräva av en tjänst som man betalar för?