– Alla känner till detta verk och har känslor för musiken och det dramatiska innehållet. För min del blir operan aldrig tråkig och det går alltid att hitta något nytt i den. Men det var Petra ( Brylander, chef för Uppsala stadsteater reds anm.) som frågade om jag ville sätta upp den.

Den tyska regissören Anna Bergmann berättar livfullt och med många gester om hur hon har tänkt med denna operaklassiker. Berättelsen om den fattiga och frihetslängtande fabriksarbeterskan Carmen och de två männen, den plikttrogne Don José och charmören och tjurfäktaren Escamillo, är ett triangeldrama kryddat med passion och svartsjuka.

Men här ska också finnas ett drag av frigörelsesträvan med mörka undertoner av ren kvinnomisshandel.

Artikelbild

| Musikdiskussion. Musikarrangören Tobias Schwenke diskuterar musikens utformning med sångerskan Frida Österberg.

– Jag tänker mig att Carmen kunde vara vilken kvinna som helst, säger Anna Bergmann.

Det ska bli en fusion mellan musikteater och teater, något både för den operaovana och för den som verkligen tycker om det klassiska verket. Handlingen är uppdaterad till vår egen nutid istället för det ursprungliga 1800-talet. I den här versionen är Don José polis som inledningsvis sitter på polisstationen och tänker tillbaka på att han har dödat en människa.

– Länge är det Don José som har berättarperspektivet och de övriga rollfigurerna gör entré på scenen som en sorts gengångare från hans förflutna. Först mot slutet blir berättarvinkeln Carmens, säger Anna Bergmann.

Den tyska teatermusikern Tobias Schwenke har skapat nya arrangemang till Bizets välkända musik, en del elektronförstärkta. Men mycket kommer publiken att känna igen. Den första gången "Habaneran" dyker upp på scenen spelas den med en speldosa, till exempel.

Artikelbild

| Privat. Frida Österberg är utbildad musikdramatisk sångerska, men också utbildad skådespelare.

– Det finns en speciell musikalisk kraft i att arbeta med både skådespelares röster och sångares i en gemensam föreställning. Det mesta av musikarrangemangen hade jag gjort före repetitionstiden, men något har vi också arbetat fram under tiden, säger han.

– Det handlar om att plocka fram det bästa ur allas uttrycksmedel. Vi måste också anpassa oss till att vi har bara sex musiker med och som bland annat spelar gitarr, slagverk och klaviatur. Vi har inte en hel symfoniorkester.

Artikelbild

| I rollen. Frida Österberg repeterar Carmen i mask och kostym.

Tobias Schwenke har skrivit och orkestrerat musik för teaterscenen i många år, bland annat för några av Berlins mest kända teaterscener som Maksim Gorkij-teatern och Berliner Ensemble.

– Det är musiken som är det centrala i föreställningen och med den vill jag förklara hur Carmen tänker om kärleken och livet, säger Anna Bergmann.

– Hon vill uttrycka sin sexualitet och älska vem hon vill. Don Jose är kontrollerad men hon vill spränga gränser, berättar Frida Österberg om sin roll som Carmen.

Nyligen har hon avslutat sin skådespelarutbildning vid Stockholms dramatiska högskola, men innan dess utbildade hon sig till operasångare vid Högskolan för scen och musik i Göteborg. Det är inte första gången hon sjunger i operan "Carmen". På Stockholmsoperan har hon haft rollen som Carmens väninna Mercedes för några år sedan och rollen som Carmen gjorde hon i Oxford Town Hall 2009.

– Det jag verkligen gillar i den här cross-overversionen är att rollen som Carmen kan sjungas mer direkt och rakt på än i en klassisk operauppsättning. I Annas uppsättning är ingen entydigt god eller entydigt ond, utan det mesta är i en sorts gråzon. Föreställningen kommer nog att ställa fler frågor än den skriver publiken på näsan vad deras sympatier ska ligga, säger hon och går för att byta om till dagens repetitioner.

Premiär blir på lördag 23 september.