• torsdag 23 mars 2017
  • Familjeannonser
  • Grannar
  • Lokusjobb
  • Lokus
  • Grannar
  • Evenemangsguiden
  • Uppgång.se
Uppsala fortsätter att leverera Jons hiphopblogg Jons hiphopblogg
Vädersponsor:

De regisserar med feministisk twist

De kommer från Uppsala, träffades på designskola och regisserar nu film tillsammans. Nathalie Hallman och Johanna Nyberg har ett gemensamt formspråk: retronostalgi med en feministiskt twist vilket gett dem många priser.

– Sen jag var liten har jag konsumerat otroliga mängder film. Det har varit alla möjliga slags filmer men jag har alltid haft en dragning till eskapistiska berättelser av typen Jurassic park och Edward Scissorhands. Jag älskar obskyra filmer, de är den bästa verklighetsflykten, säger Nathalie Hallman.

Så länge hon kan minnas har hon sprungit på bio och hon har drösvis med vhs och dvd:er hemma.

– Jag har alltid gillat storytelling – också i böcker – och sett det som en chans att få uppleva något annat än mitt eget liv, säger Nathalie Hallman, vars filmintresse utvecklades mer och mer under tonåren.

På nyårsafton för tre år sedan gav hon sig själv nyårslöftet att se en film om dagen – varje dag. Och det har hon hållit sedan dess. Ibland blir det kortfilm.

Egentligen hade hon tänkt bli grafisk designer och art director men insåg under utbildningen på Beckmans designskola att hon ville kombinera sitt gigantiska filmintresse med en karriär.

– Det var då jag insåg att filmregissör var den enda vägen jag ville gå.

Under utbildningen gjorde Nathalie Hallman examensfilmen "Ivy Vigilante", en surrealistisk historia i sprakande färger om en kvinna som struntar i normer och lagar och försöker förstå sin destruktiva personlighet.

Filmen är en hommage till de filmregissörer som inspirerat Nathalie: Quentin Tarantino, David Lynch, Dario Argento och Wes Anderson och har blivit prisbelönt med fem utmärkelser på Sveriges kortfilmsfestival, silver i UNICA-festivalen och nominerad på festivaler som Berlin fashion film festival, Raindance i London, Oaxaca, Turin, Tallin och Stockmotion.

Det var under utbildningen som Nathalie Hallman och Johanna Nyberg, bägge från Uppsala, möttes och insåg att de hade ett gemensamt intresse för kitsch, film, konst och vulgära motiv. Johanna har bland annat arrangerat nattklubbar med filmiskt tema inom Uppsalas nationsvärld.

– Nej, vi kände inte varann från Uppsala. Men vi fann varann, kanske för att bägge är så långt ifrån diskbänksrealism som man kan komma, säger Nathalie Hallman.

Också Johanna Nybergs examensfilm "Comedians" har det gått bra för; nyligen fick hon reda på hon är en av vinnarna i Sundance Ignite What’s Next 2017 som är en tävling för nya lovande filmskapare.

– I våra berättelser blandas hej vilt referenser från italiensk 70-tals skräck, ståupp, modefilm och konst. Vi vill använda det visuella formspråk som en gång i tiden användes för att objektifiera kvinnan och istället sätta det i en feministisk kontext, säger Nathalie Hallman.

Nyligen bestämde de sig för att bli en regissörsduo och bilda produktionsbolaget, Cherry Cobra med siktet inställt på reklamfilm, musikvideo, mode och konstfilm. De har just fått kontrakt med Hobby film, ett av Stockholms större produktionsbolag som gör både reklamfilm och långfilm. Det betyder att Nathalie och Johanna får pitcha (sälja in filmidéer) på reklamfilmer i Sverige och på europeiska marknader.

Men är det en dröm för er att få göra en långfilm?

– Ja, på lång sikt. Fast det har varit fantastiskt att få göra film som är långt ifrån konventionell svensk film. Men det är otroligt svårt och speciellt för kvinnliga regissörer. Filmer av kvinnor får en annan innebörd genom att den är gjord utifrån en kvinnlig blick. Sådana är det brist på. En övervägande majoritet av regissörer är fortfarande män, säger Nathalie Hallman.

– Det finns så många duktiga kvinnliga regissörer inom reklamfilm som inte alls får samma exponering och utrymme som deras manliga kolleger. Vi vill vara med och se till att det förändras, säger Johanna Nyberg.

 
 

Läsarkommentarer:

De regisserar med feministisk twist

Kultur & Nöje

Annons