Vad dessa miljontals Facebookanvändare gillar och pratar om måste väl rimligtvis också ge en fingervisning om vad befolkningen i stort intresserar sig för, eller?
Själv trodde jag det, ända till dess att jag såg den aktuella topplistan över vilka Facebooksidor som har flest fans just nu.
På sjunde plats hittar vi till exempel hallonlakritsskalle, en lösgodisbit från det svenska företaget Bubs. 
Nog för att jag också tycker att hallonlakritsskalle är gott, framför allt skumvarianten, men jag vägrar att tro att en av de saker som verkligen engagerar svenska folket mest är en seg liten sötsak.
På 18:e plats, strax under stora organisationer som Världsnaturfonden (plats 15) och Läkare utan gränser (13) hittar vi skådespelaren Per Oscarsson.
Det är naturligtvis inget fel på att gilla Per Oscarsson. Han var en av Sveriges mest folkkära aktörer i flera decennier innan han gick bort 2010. Men att han skulle vara det 18:e mest engagerande fenomenet och den femte mest omtalade personen i Sverige just nu låter minst sagt absurt.
Vem eller vad tror ni då toppar denna lista över svenska folkets, förlåt svenska Facebookanvändares, mest omtyckta företeelser för tillfället?
Kan det vara den omåttligt populära tv-serien Solsidan, eller kanske någon flickidol som Eric Saade, Ulrik Munther eller Danny? Om det är något flickidoler har så är det ju många extremt lojala fans.
Svar: nej. Den person som har i särklass flest fans på Facebook i Sverige just nu är ingen mindre än PewDiePie.
PewDie-vem? undrar du kanske. Egentligen heter han Felix Kjellberg, är 22 år gammal och bor i Göteborg. Genom att spela datorspel och samtidigt filma sina egna reaktioner med en kamera, har han lyckats bli en av världens populäraste personer på Youtube, och få fler än 717 000 fans på Facebook.
Före de sociala mediernas tid hade en sådan superstjärna synts och hörts överallt, på tv, i tidningar och i radion. Nu är han i stället en superstjärna i ett nästintill slutet universum, nämligen i de unga nätanvändarnas värld.
Fenomenet PewDiePie är ett av de tydligaste exemplen på hur vår offentlighet har blivit allt mer fragmentiserad och nischad. En massiv folkrörelse kan numera uppstå utan att majoriteten ens får höra talas om den.
I bästa fall leder denna nya, splittrade offentlighet till att fler nya, spännande subkulturer spirar och får näring, utan majoritetssamhällets godkännande.
I sämsta fall leder det till att mobbningsbeteenden mångfaldigas inom loppet av några timmar och urartar i fysiska oroligheter, så som ”Instagramupploppen” i Göteborg nyligen.
Facebook må vara en bristfällig mätare på vad som faktiskt engagerar svenskarna just nu men om det är något statistiken visar så är det vi går mot ett allt mer individualistiskt och svåröverskådligt, närmast anarkistiskt, kulturklimat.
I grunden tycker jag att den utvecklingen är ganska vacker.