Konst i skuggan

Konstbegreppet stĂ€lls under lupp i ”Big eyes”. Susanne Sigroth-Lambe engageras av en film om en skapande kvinna i skuggan av en sĂ€ljande man.

Amy Adams spelar konstnÀren Margaret Keane, vars mÄlningar av storögda barn trollband massorna pÄ 1960-talet. Men eftersom hennes man tog Àran för dem förblev hon lÀnge okÀnd. Tim Burton berÀttar hennes historia i "Big eyes".

Amy Adams spelar konstnÀren Margaret Keane, vars mÄlningar av storögda barn trollband massorna pÄ 1960-talet. Men eftersom hennes man tog Àran för dem förblev hon lÀnge okÀnd. Tim Burton berÀttar hennes historia i "Big eyes".

Foto: Leah Gallo

recension2015-03-06 06:00
Det hĂ€r Ă€r en recension. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Den nyskilda Margaret kommer till San Fransisco tillsammans med sin dotter 1958. I bagaget har hon nÄgra mÄlningar av dottern. Hon lÀr kÀnna den utÄtriktade och charmerande Walter Keane som sjÀlv vill bli erkÀnd som konstnÀr. De gifter sig, men ingen vill ha deras tavlor. Walter hyr en vÀgg pÄ en bar för att stÀlla ut. Riktig fart pÄ affÀrerna blir det inte förrÀn han hamnar i handgemÀng med barÀgaren och en bild av det kommer i tidningen. Walter ljuger, sÀger att det Àr han som har mÄlat bilderna av de storögda flickorna - de Àr signerade Keane. Han fÄr Margaret att mÄla i hemlighet med argumentet att ingen skulle köpa en tavla mÄlad av en kvinna. NÀr tavlorna ökar i pris sÄ blir affischerna av dem ÄtrÄvÀrda - och överkomliga för en allt större publik.

FrÄgor om det bisarra i att en man skulle mÄla enbart storögda, lidande smÄ flickor glider Walter förbi, likt en flottig gÄs.

Det finns mÄnga berÀttelser om tragiska kvinnliga konstnÀrsöden i skuggan av manliga. Svenska Karin Larsson, exempelvis, var verksam under förra sekelskiftet och har först nu erkÀnts som en minst lika bra konstnÀr som sin man, Carl Larsson.

Tim Burton berÀttar engagerande en verklighetsbaserad historia om konstens och kvinnors villkor under Mad Men-eran i USA, 1960-talet. Allt gick att sÀlja med mördande reklam, Àven tavlor som etablerade konstkritiker avfÀrdade som kitsch.

Verklighetens Walter Keane beundrades av konstnĂ€ren Andy Warhol, som efterapade konceptet att massproducera konst. Även regissören sjĂ€lv, Tim Burton, lĂ€r ska vara ett Keane-fan. Hans animerade figurer i filmerna ”Corpse Bride” och ”Nightmare Before Christmas” drag av de obehagligt storögda barnen.

Amy Adams gör ett lyskraftigt portrÀtt av Margaret, en skapande kvinna i skuggan av en bredkÀftad entreprenör som görs av en kraftigt överspelande Christoph Waltz. Han Àr filmens svagaste lÀnk, men egentligen Àr han en typisk Burton-figur, sÄ hysteriskt missförstÄdd och sÄ obegÄvad pÄ samma gÄng.

En knivsudd surrealism kryddar berÀttelsen. Som nÀr Margaret hÄller pÄ att knÀckas under sin livslögn och upplever att alla pÄ snabbköpet har de karaktÀristiska ögonen som hon brukar mÄla.

Ytterst Ă€r nog detta en film om makten över konsten. Vem har rĂ€tt att definiera den, konstnĂ€ren, kritikern eller den som ska sĂ€lja den vidare? Men ”Big Eyes” Ă€r ocksĂ„ en film för alla som nĂ„gon gĂ„ng hört sitt förslag till förĂ€ndring göras till chefens eget i dennes mun.

Film

kkkk

Big Eyes

Regi: Tim Burton

Royal

LĂ€s mer om