LĂ„t vara att vi bara Ă€r i början av juni â sommarens actionfilm Ă€r redan hĂ€r. âEdge of tomorrowâ, baserad pĂ„ den japanska romanen âAll you need is killâ, vrĂ€ker inte flĂ€skigt pĂ„ med superhjĂ€ltar eller Ă€ndlösa reboots. IstĂ€llet intar filmen en betydligt klĂ€dsammare, nĂ€stan naturalistisk ton, och Ă€r ta mig tusan den snyggaste 3D-produktion undertecknad sett pĂ„ lĂ€nge.
Vi slungas in i ett framtida krigsscenario, dÀr nyhetsbilder frÄn en utomjordisk invasion blandas med autentiska tv-klipp.
Jorden Ă€r sedan Ă„ratal under attack av högintelligenta utomjordingar, Ă€ven kallade âmimicsâ för sin förmĂ„ga att möta mĂ€nskliga soldatstyrkor. William Cage (Tom Cruise), en före detta reklamare och frivillig reservofficer som stigit i graderna, men saknar egentlig erfarenhet av eldstrid, finner sig plötsligt intvingad i just en sĂ„dan. UtgĂ„ngen Ă€r dödlig, men snart Ă€r han tillbaka pĂ„ krigsplatsen. Igen och igen â fĂ„ngad i en till synes hopplös tidsloop. Syftet med denna loop blir klart nĂ€r Cage bokstavligen stöter ihop med dekorerade elitsoldaten Rita Vrataski (Emily Blunt), och dĂ€rmed finner en allierad i jakten pĂ„ loopens lösning och krigets slut.
Det finns en alldeles egen charm hos filmer som lĂ„ter handlingen vĂ€va korsstygn i tiden - âSource codeâ och âMĂ„ndag hela veckanâ Ă€r andra bra exempel â och bjuder pĂ„ möjligheten att gĂ„ tillbaka och förbĂ€ttra hĂ€ndelseförloppet till perfektion. För har vi inte alla nĂ„got eget ögonblick dĂ€r vi önskat att utgĂ„ngen blivit annorlunda? HĂ€r gĂ€ller det för den gĂ„ng pĂ„ gĂ„ng Ă„terupplivade Cage att med stenhĂ„rd trĂ€ning gĂ„ frĂ„n noll till hundra i stridskompetens, och det Ă€r sĂ„ att man kĂ€nner av de tunga fallen och tröttheten i den egna kroppen. Tom Cruise kan tveklöst sitt actionregister men tar sig an Ă€ven det mer lĂ„gmĂ€lda med bravur. Utan stora Ă„thĂ€vor gror den dygnsupphackade kĂ€rleken mellan Cruises och Emily Blunts karaktĂ€rer. VĂ„r egen Dragomir Mrsic (âSnabba cashâ och âSnabba cash 2â) figurerar hĂ€r ocksĂ„ som fĂ„ordig soldat.
Den skamlöst vÀlgjorda 3D-produktionen Àr ytterligare en av filmens behÄllningar. HÀr handlar det om sÄ kallad Àkta 3D, det vill sÀga dÀr man filmat med tvÄ 3D-kameror och inte den sort dÀr effekten skapas digitalt i postproduktionen. De HR Giger-inspirerade kabelvindorna till utomjordingar kÀnns aldrig plastiga utan högst genuina, och nÀr Cage Ànnu en gÄng faller frÄn stridsplanet faller vi alla med honom.