Hit till Stall Surmulen åker Anna Sellberg varje dag, ett välkommet avbrott i det ensamma skrivarbetet. Och det är i stallmiljön som hennes böcker utspelar sig. Tolv hästböcker har det blivit hittills. De första tre skrev hon när hon fortfarande gick på gymnasiet.
- När jag gav ut mina första böcker på 80-talet var attityden väldigt nedlåtande, inte minst från biblioteken och i recensioner. Idealen från 70-talet levde kvar, man skulle skriva realistiska skild­ringar om tonårsproblem, säger Anna Sellberg.
Men det är annorlunda nu, menar hon. Inställningen till barns läsande är generellt mer positiv - det viktiga är att barn läser, inte vad de läser.
- Och många har insett att det är viktigt med böcker om sådant som tjejer är intresserade av. Hästböcker är den enda genre där tjejerna är i majoritet. Tjejerna är hjältar, tjejerna övervinner svårigheter, det är tjejernas liv som är viktigt, säger hon.

Vi sitter och pratar i stallets sadelkammare. Träns och sadlar trängs om utrymmet och på bordet står kaffepulver och en urdrucken festis. Det är varmt. Ett element surrar. Anna Sellberg beskriver en vanlig intrig i sina böcker: ?flicka möter häst, problem uppstår, och så får de varandra på slutet?.
- Formen i mina böcker är ganska fast. Men i senare böcker har jag även skrivit in ett mysterium, en deckargåta. Relationerna till andra människor har också blivit viktigare. Huvudpersonen i min långserie, Sara, har exempelvis en pojkvän. De böckerna handlar också om skolan, relationen till hennes killtokiga lillasyster och till familjen, säger hon.
Trenden att den moderna hästboken handlar om mer än enbart hästar är tydlig, menar skolbibliotekarie ­Mimi Forssblad och barn- och ungdomsbibliotekarien Stella Chriath på Gränbybiblioteket i Uppsala.

I stället tar huvudpersonens sociala liv och relationer en allt större plats. Skilsmässor, mobbning, självmords­tankar och trassliga kärlekshistorier har fått en självklar plats i berättelserna. Den tuffa hierarkin i stallet, där äld­re flickor utövar makt över yngre, är också ett vanligt tema.
- Genren har utvecklats. Och det har i sin tur ökat kvaliteten på böckerna. I Sverige har vi många riktigt bra hästboksförfattare, säger Mimi Forssblad.
Hon räknar upp namn som Nan Inger Östman, Pia Hagmar, Lin Hallberg, Berit Härd, Gunilla Wolde och Heddi Böckman.
- I och med att kvaliteten har blivit bättre, har statusen ökat. Men fortfarande är den förhållandevis låg - det lever kvar en föreställning om att hästböcker är mindre bra litteratur, säger Stella Chriath.

Berit Härd, författare och före detta Uppsalabo, har skrivit fem romaner som utspelar sig i stallet. Hon värjer sig mot termen ?hästbok?. Förminskande, menar hon.
- Benämningen hästbok ger intryck av att det ?bara? handlar om hästar, när böckerna i stället tar upp viktiga saker i vardagen och även riktar sig till dem som inte rider, menar hon.
Visserligen tror hon att hennes främsta målgrupp finns bland ridande flickor i 9-10-årsåldern, men att alla barn som tycker om djur uppskattar berättelserna.

I sadelkammaren i stallet i Hågadalen äter Anna Sellberg en skorpa och funderar över om också hon tycker att hästbok är en missvisande benämning. Nej, bestämmer hon sig - hästbok ger en bra beskrivning av innehållet, hästen är trots allt fortfarande central.
- Däremot är det viktigt att ladda ordet med en positiv klang. Vi som skriver hästböcker får inte förminska oss själva. Inte säga att vi ?bara? skriver hästböcker, säger Anna Sellberg.
Sin senaste bok, Akta dig, Sara!, ger hon ut i hästbokklubben Pollux, med en upplaga på närmare 100 000 exemplar utgivna i sju länder. En spridning som skulle göra de flesta författare avundsjuka.
För många flickor är jag en viktig författare, de läser och påverkas av vad jag skriver. Men i det litterära rummet är jag osynlig och det är lite synd, för även hästböcker borde ha sin givna plats i bokvärlden, på samma villkor som alla andra ungdomsböcker, säger hon.

Hästböcker


Hästbokens vanligaste läsare är en flicka mellan 9-12 år. Men det finns även hästböcker för yngre och äldre läsare.
Ofta publiceras hästböcker i serier, där läsaren får följa samma huvudperson genom flera böcker.
De flesta barn- och ungdomsförlag, exempelvis Rabén & Sjögren, Bonnier Carlsen och B. Wahlströms, ger ut hästböcker.
Hästboksklubben Pollux, ägt av norska Stabenfeldt AB, har en målgrupp på flickor i åldern 6-16 år. Pollux finns i Sverige, Norge, Finland, Tyskland, Ungern, Tjeckien, USA, Kanada, Österrike och Schweiz. I Sverige finns cirka 30 000 medlemmar. De får minst 24 skönlitterära böcker per år. Böckerna finns inte att köpa i bokhandeln.