• fredag 28 november 2014
Klart: Hit åker Sirius på läger - försäson... Fotbollsbloggen Fotbollsbloggen
Vädersponsor:

Individ och natur möts i Franzéns konst

Dag Franzéns målningar inbjuder till långsamt betraktande, tycker Sebastian Johans.

Tre personer i en båt. Figurerna är grovhuggna och kunde vara hämtade från en bilderbok med konstnärliga anspråk, eller möjligen från en expressionistisk träskulptur eller en grottmålning (den minsta gestaltens keps undantagen). En av de stora pekar uppåt mot en disig himmel där solen markerar sin närvaro som en smått klassisk apelsin mitt i det blå. Bakom gestalterna i den enkla båtformen lyser vattnet orangeskimrande. Ännu längre bakom bryter en horisontlinje av skog bryskt av och markerar upptakt inför himlen. Det finns en gemenskap ombord på farkosten och man frestas att utropa familj och lägga till ett utropstecken, men det är kanske bättre att bara låta gruppen, som besår av en mindre och två stora gestalter, vara ett sammanhang. Det handlar nämligen inte om ett kärnfamiljskväde.

Målningen, Till havs, är mycket representativ för den utställning som Dag Franzén just nu visar på Galleri Strömbom. Två eller tre gestalter ovanpå eller invid vatten. Klart markerade solar, ofta med en solgata eller spegling i vattnet som pendang. Tyst gemenskap. Relationer.

Färgerna, ofta många lager av akylfärg, inbjuder till långsamt betraktande och håller sig liksom motiven inom ett snävt fält och bidrar till ett övergripande lugn. Jordig naturromantik med ett fast islag av humor, skulle man möjligen kunna sammanfatta det hela. I varje fall om man med jordig också menar något som kan vara vått.
Några giclée-printar tryckta på duk sticker ut och tillför med sina övertydligt fotografiska inslag ingenting, men i övrigt är helheten fängslande tajt.

Dag Franzén verkar ständigt återkomma till figurerna som samspelar i anslutning till vatten och det skulle gå att tolka honom utifrån ett far och son-perspektiv som kraftigt idealiserar och ständigt återkommer till den korta stunden av gemenskap vid årorna eller fiskespöet, men det är en onödig begränsning. Är det någon ”Papa” som inte kan undvikas i sammanhanget så är det Hemingway. Åtminstone hälften av målningarna kunde fungera som illustrationer till densammes klassiska novell Den dubbelhjärtade floden, eller någon annan text som handlar om mötet mellan en formbar individ och en mäktig men förvånande tystlåten natur.

 

 

 

Kultur & Nöje