Vid invigningen på Reginateatern fick publiken se smakprov av barnfilmer, kärlek som går utanför normen och holländsk kortfilm. Och höra ett löfte om att Uppsala ska göra ett nytt försök att bli Europas kulturhuvudstad långt fram i tiden.

För att en stad ska klassas som en kulturstad måste många dra sitt strå till stacken genom att förverkliga sina drömprojekt. Ett bra exempel på några som gör det är arrangörerna bakom Uppsala Internationella Kortfilmfestival. Det är kulturnämndens ordförande Ewa Edvardsson tacksam för. Titeln gick till Umeå senast, men Uppsala kommer försöka igen lovade hon i sitt invigningstal. År 2029 är det dags.

Men mest låg fokus förstås på film. Ett av årets huvudteman på festivalen är filmer som på olika sätt handlar om ”kärlek bortom normen”. På invigningen visades den norska filmen ”Skallamann”, som börjar med att en son kommer hem och berättar för föräldrarna att han hånglat med en skallig fet gubbe och blommar ut till en skruvad musikal.

Artikelbild

| Årets Uppsala Internationella Kortfilmfestival, den 33:e i ordningen, invigdes på måndagskvällen på Reginateatern.

Festivalchefen Niclas Gillberg förklarade att normbrytande kärlek är en fråga som arrangörerna brinner för och framhöll också att man i år lyckats få till en jämn fördelning mellan kvinnliga och manliga regissörer bland filmerna som visas.

Invigningspubliken fick också bland annat se filmen ”Zebra”, om en zebra som inte får ordning på sina ränder, ur barnfilmsprogrammet, den minimalistiskt tecknade ”Father and daughter” ur det holländska programmet och ”Tango” ur programmet ”Polska animerade klassiker”. Den 33e upplagan av Uppsala Internationella Kortfilmfestival är igång.