En hejdlös blandning – precis som det ska

Sebastian Johans trillar, som vanligt, över nÄgra favoriter nÀr han vadar igenom Liljevalchs vÄrsalong, som i Är domineras av mÄleri.

"En skön kÀftsmÀll." Sebastian Johans gillar Johannes Höglunds mÄlning.

"En skön kÀftsmÀll." Sebastian Johans gillar Johannes Höglunds mÄlning.

Foto:

Recension2017-01-14 09:05
Det hĂ€r Ă€r en recension. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

FÄ utstÀllningar Àr sÄ vÀderkÀnsliga som Liljevalchs anrika vÄrsalong. För andra Äret i rad Àr Liljevalchs av publiken sÄ Àlskade vÄrsalong utlokaliserad till Stockholms centrum i vÀntan pÄ en utbyggnad av hemmaarenan pÄ DJurgÄrden, och kanske Àr det dÀrför som Ärets upplaga har en liten bismak av mellanÄr. Eller ocksÄ beror det bara pÄ att vÀdret nÀr jag stiger in i de fullt funktionsdugliga lokaler man har skakat fram pÄ Brunkebergs torg Àr sÄdÀr överjÀvligt grÄtt, kallt och intetsÀgande alldaglig som vi pÄ ren överlevnadsinstinkt glömmer att vintern brukar vara. Det lÄter kanske futtigt, men det pÄverkar faktiskt. Liljevalchs VÄrsalong ska vara ett vÄrtecken som fÄr sin besökare att spana efter den första snödroppen och förvÄnat kisa mot solen som om den brann för första gÄngen. Den kÀnslan vill inte riktigt infinna sig i en omgivning som mest liknar en isande grÄ hÀftmassa som lindas runt den olyckliga betraktarens skalle.

Sensmoralen i det ovanstÄende Àr förstÄs att VÄrsalongen Àr en konceptualiserad upplevelse, men Àn en konventionell utstÀllning, och dÀrför kommer med en uppsÀttning ganska tydliga förvÀntningar.

Det ska vara en hejdlös bandning av högt, lĂ„gt, brokigt och monokromt. Det ska finnas bottennapp som fĂ„r en att undra hur juryn – i Ă„r konsthallschefen MĂ„rten Castenfors, Ernst Billgren, Charlotte Gyllenhammar och utropstecknet Magnus Uggla – egentligen har resonerat. Och det ska finnas höjdpunkter, nĂ„gra givna och nĂ„gra överraskande. Det ska dessutom gĂ€rna gĂ„ att spĂ„ra Ă„tminstone en tendens till ett dominerande tema. I Ă„r Ă€r det bilden av stad, byggnader och intrikata fasader. Möjligen en pĂ„minnelse om de civilisationens strukturer som ska hĂ€rbĂ€rgera en civiliserad mĂ€nniska i en tid som i allt högre utstrĂ€ckning rör sig mot det ociviliserade.

Är det nĂ„got som utmĂ€rker Ă„rets salong i förhĂ„llande till de senaste Ă„rens upplagor sĂ„ Ă€r det den stora dominansen av mĂ„leri. Den mĂ„lade bilden breder ut sig pĂ„ bekostnad av fotografi, ready-mades, videos och installationer. OcksĂ„ det kunde ses som en jakt pĂ„ trygghet och tradition. Det inskickade materialet lĂ€r förstĂ„s ha dikterat villkoren, men det Ă€r Ă€ndĂ„ lite synd. VĂ„rsalongen huvudsakliga funktion Ă€r att med sin stora, trogna publik agera inkastare och fĂ„ sin publik att botanisera vidare i konstlivet, och det Ă€r alltid fint om den kan överrumpla sina betraktare med nĂ„gra snĂ€ppet mer komplicerade verk som ett löfte inför framtida upptĂ€ckter.

Den primÀra uppgiften för en besökare Àr emellertid inte att spÄna samtidstendenser utan att jÀkta runt bland de 295 utvalda verken för att snubbla över sina favoriter. För mig blir exempelvis Johannes Höglunds stora gröna mÄlning, lika mycket exakt regnskogsutsnitt som abstrakt komposition, en skön kÀftsmÀll. Precis som Lena Flodmans precisa leksaksstilleben i keramik, Therese Olssons maskinstickade tröjor med inspiration frÄn klassiska matförpackningar och Lars Nybergs mycket skickligt utförda torrnÄlsgravyrer som visar tunna och försynta men ÀndÄ sanslöst pÄtagliga vÀxter.

Och helheten dĂ„. Tja, det berör förstĂ„s pĂ„ vilka glasögon man vĂ€jer att betrakta med. Precis som konsthallschefen MĂ„rten Castenfors har konstaterat sĂ„ saknas det extatiska inslaget pĂ„ Ă„rets salong, vilket Ă€r synd. Inte minst för att de stora emotionerna gĂ€rna lĂ€gger sig som ett förlĂ„tande flor över den lite kantiga ojĂ€mnhet som Ă€r salongens natur. Den stora dominansen av mĂ„leri för ocksĂ„ med sig att förhĂ„llandevis mĂ„nga verk Ă€r av det – för en jury – gĂ€ckande slag att de gör sig mycket bĂ€ttre pĂ„ fotografier Ă€n i verkligheten. Det bör i varje fall vara förklaringen till att en del av de mest haltande bilderna kvalat in.

Att Salongen Ă€r sĂ„ bildbaserad ger den ocksĂ„ en kĂ€nsla av att vara en uppföljare till höstens ovĂ€ntat trevliga tv-program ”KonstnĂ€rsdrömmen”, dĂ€r Castenfors agerade domare och expert tillsammans med jurykollegan Ernst Billgren (som dessutom fungerade ovĂ€ntat bra i smĂ„ pedagogiska inslag dĂ€r han förklarade olika tekniker i sin ateljĂ©, rĂ€kna med nĂ„gon typ av uppföljare, förhoppningsvis dĂ„ i en mer konstvĂ€rldsorienterad ram). Att se strĂ€ckan mellan habilt amatörmĂ„leri och mer uppenbart professionella alster har faktiskt nĂ„got av ett egenvĂ€rde. Om inte annat för att det blir en pedagogisk resa ocksĂ„ för betraktaren.

Med sin eklektiska blandning av amatörer och yrkesverksamma, och med sina hopp mellan genrer och olika nivÄer, blir vÄrsalongen ocksÄ en nÀstan föredömlig modell av hur mycket bÀttre en helhet alltid blir om man tar den pÄ stort allvar och hÀnger med omsorg.

VÄrsalongen 2017

Liljevalchs/Brunkebergstorg, Stockholm

PÄgÄr till 5 mars