Kontrasterna Ă€r det första som slĂ„r emot besökaren i den stora salen. I mitten av rummet ett spiralformat torn som pĂ„ en gĂ„ng Ă€r stĂ„tligt och lite sjabbigt. Formen Ă€r stolt medan materialet â tĂ€ckande presenningar med mönster av murat tegel och byggstĂ€llningar â har en ton av konstnĂ€rsdrivet galleri, dvs. mer drivet av (över)entusiasm Ă€n budget. PĂ„ tornets vĂ€ggar klottrade slagord och en stor logga frĂ„n ett kĂ€nt dataspel. PĂ„ vĂ€ggen alldeles intill: Kazimir Malevich suprematistiska mĂ„lning âBlack and whiteâ, ett av de mest ikoniska verken i Moderna museets samling. I rampen som lĂ„ter besökaren bestiga âSamtidens Babels torn, av nyzeelĂ€ndska Simon Denny, i samarbete med Alessandro Bava, fortsĂ€tter spelet mellan poler som inte alls förefaller sĂ€rskilt frĂ€mmande för varandra.
Sovjetiska propagandaaffischer, surrealistiska teckningar av Magritte, Philippe Starcks blĂ€nkande lampa med form av en AK-47:a, plastgubbar och modeller frĂ„n den dystopiska ungdomsfilmen âThe Hunger Gamesâ, en Facebook-logotyp i graffiti, en skiss pĂ„ Deutsche Banks konferenscenter dĂ€r rummen bĂ€r namn efter kĂ€nda konstnĂ€rer, en hooverboard frĂ„n âTillbaka till framtidenâ, den ryska konstruktivisten Vladimir Tatlins bevingade maskin âLetalinâ, videos med angreppsförklaringar av hackernĂ€tverket Anonymous och högvis med poesi.
Moderna museet har de senaste Ären visat en rad exempel pÄ den samlande eller sorterande konst som lÀnge har stÄtt lÀngst fram pÄ den internationella konstscenen. Den elektroniska revolutionen, internet, har pÄ nÄgra fÄ decennier förÀndrat vÄrt varande i grunden. Lite förenklat kan man uttrycka det som att det tidigare var viktigt för en mÀnniska att söka information, medan vi nu i tillgÀnglighetens tid mÄste lÀra oss att sortera den. Vi mÄste kvalitetsbestÀmma, vÀrdera, ifrÄgasÀtta och skapa analogier och orsakssamband.
Det Àr förstÄs egentligen inget nytt. Ett trovÀrdigt perspektiv har alltid varit bÀttre Àn en absolut sanning, eftersom den absoluta sanningen till sin natur Àr förljugen. Den strida informationsströmmen har bara förtydligat komplexiteten. Den konst som Àr hamstrande, arkivbyggande eller kanske hellre, och jag gillar verkligen det hÀr ordet, privatencyklopedisk utgÄr frÄn att varje mÀnsklig Äsikt, varje beslut, varje infall, varje innovation i nÄgon mÄn alltid Àr en följd av en samtidsarkeologisk utgrÀvning i det flöde och de strukturer som omger en.
Stora samhĂ€llsomvĂ€lvande hĂ€ndelser och fenomen Ă€r viktiga eftersom de blir gemensamma referenspunkter i vĂ„r kommunikation. Internets födelse 1989 Ă€r ett exempel som dessutom sammanfaller med bĂ„de Berlinmurens och den sydafrikanska apartheidregimens fall och en storslagen dröm om en öppen och enad vĂ€rld. Moderna museets sommarutstĂ€llning âEfter Babelâ tar avspark i den vĂ€rld som skapats sedan mĂ€rkesĂ„ret-89 och vill belysa nĂ„gra spĂ„r i det stora mĂ„ngsprĂ„kiga pussel som vĂ„r heterogena samvaro innebĂ€r. UtstĂ€llningen blickar dessutom tillbaka mot en tidigare referenspunkt som det omvĂ€lvande och frihetstörstande 1960-talet, ocksĂ„ vid sidan av den sentida romantiseringen, innebar och spinner löst vidare pĂ„ utstĂ€llningen âPoesin mĂ„ste skrivas av alla! FörĂ€ndra vĂ€rlden!â som arrangerades pĂ„ museet 1969 och var fylld av politiska slagord och utopier.
Det Àr en rÀtt storslagen vision att, med hjÀlp av nio konstnÀrer vars ursprung Àr spritt över vÀrlden, lyfte fram den globala, lÀs mindre eurocentriska, vÀrld som har (eller kunde ha, beroende pÄ vad man vill fokusera pÄ) vÀxt fram efter 1989. Tilltalet Àr givetvis dubbelt. NÀtets potential som sammanbindande frihets- och solidaritetsprojekt utmanades som bekant, som modernachefen Daniel Birnbaum skriver i en katalogtext, ganska omgÄende av den lika stora potentialen som panoptiskt övervakningsverktyg.
Det Ă€r ocksĂ„ den ovan nĂ€mnda dualismen som Ă€r kĂ€rnan i âEfter Babelâ. Babels torn representerar enligt sagan mĂ€nniskans övermod, som gud bestraffade genom att skingra mĂ€nskligheten med olika sprĂ„k som skiljde oss Ă„t. Med Internet, dĂ€r engelskan sĂ„ sjĂ€lvklart blev en dominant, nĂ€rmade sig mĂ€nskligheten den ensprĂ„kiga gemenskapen. Men pĂ„ bekostnad av vad? SprĂ„k och dialekter Ă€r en mĂ„ngfald som rymmer oĂ€ndligt mycket som en stolpig skolengelska inte kan ersĂ€tta.
Moderna museet söker, skulle man kunna slĂ„ fast, den godartade globalisering som vi egentligen inte har talat om sedan Attac-rörelsens rop pĂ„ skuldavskrivningar var en angelĂ€genhet som faktiskt diskuterades i det offentliga. Det kĂ€nns mest som ett vackert minne, men i Simon Dennys myllrande torn, utstĂ€llningens sjĂ€lvklara centrum, finns det en lĂ„g röst som viskar bakom de frĂ€cka kombinationerna och den cyniska frĂ€nheten â kanske Ă€r utopiernas tid inte ohjĂ€lpligt förbi.