Det Àr inte alldeles enkelt att förestÀlla sig hur utmanande och radikalt minimalismens starkt reducerade formsprÄk faktiskt var nÀr ismen etablerades mot slutet av 1960-talet. Donald Judds stringenta konstaterande av form, Sol LeWitts lek med enkla geometriska figurer, Frank Stellas lika enkla som effektiva linjer och rörelsens avstÄndstagande frÄn bilden av konst som ett symboltyngt historieberÀttande framstÄr som den mest sjÀlvklara av alla de fonder som den samtida konsten arbetar mot i dag. Det Àr bara att titta pÄ Moderna museet, dÀr arkitekten Rafael Moneos byggnad med sin tydliga bas i en enkel rektangulÀr form kÀnns som allra mest skrÀddarsydd för minimalismens uttryck.
Det Ă€r med andra ord inte sĂ€rskilt lĂ€tt att tugga om minimalismens historia pĂ„ ett sĂ€tt som blir överraskande eller skakande. I utstĂ€llningen âObjekt och kroppar i vila och rörelseâ luftar Moderna museet en stor del av sin egen fina samling pĂ„ temat och tar fasta pĂ„ den bredd som Ă€ndĂ„ finns inom ismen, och lyfter fram hur den vĂ€xte fram parallellt med en avantgardistisk kroppsdefinierande scenkonst. Att bestĂ€mma kroppen i relation till omgivningen handlar i förlĂ€ngningen om att definiera liv i förhĂ„llande till död, dvs. om den kanske största av alla stora frĂ„gor. Och i samma rörelse framstĂ„r minimalismen inte lika kall och distanserad som den ibland har anklagats för att vara. Att stĂ€lla en konstnĂ€r som Eva Hesse, som anvĂ€nde rörelsens reducerade former men inte spikade sin estetik som en reaktion mot den abstrakt expressionismens stormande kĂ€nslor, till skaran Ă€r i all enkelhet ett övertygande argument.