WheredoIendandyoubegin – On Secularity

Gibca 2017

9/9-19/11

Artikelbild

| Klimatsmart konsthöst. Bigert & Bergström framför verket Tornado Diverter.

1 Redan i helgen öppnar Göteborgs internationella konstbiennal, som sedan starten 2001 fått ett fint rykte som en av Europas mest spännande yngre biennaler. I jämförelse med de stora drakarna, som biennalen i Venedig, har Gibca profilerat sig genom att aktivt söka det politiska och köra ner fötterna i den skitiga samhällsmyllan. Årets övergripande tema är det sekulära samhället, med följdfrågor om hur det ska upprätthållas på ett sätt som är inkluderande och demokratiskt relevant. Ingen dålig ambition! Att söka det komplexa hör till vår tids stora utmaningar.

Bilden av krig

Bonniers konsthall

2 Propaganda, hot och livsviktig dokumentation. Bilden av krig kan vara väldigt mycket, och framstår i vår bildstormande tid som ett relativt flytande begrepp. Bonniers konsthall samlar ett 30-tal internationella konstnärer på temat, och förväntningarna är på topp. Bonniers konsthall brukar göra väldigt ambitiösa satsningar, och med ombyggnad, lägre utställningstakt och ny chef är det sannolikt att man vill visa att man fortfarande lever upp till kraven. Det drar möjligen ihop sig till en ovanligt politisk konsthöst.

Artikelbild

| Den indiska konstnären Shilpa Gubcas verk både deltar i och har gett namn åt årets upplaga av Göteborgs internationella konstbiennal.

ITSENÄISYYS

Petri Hytönen, Kaarina Kaikkonen, Kirsi Kaulanen, Susanna Majuri, Pia Sirén

Uppsala konstmuseum

23 september - 19 november

3 Det stora 100-årskalaset håller långsamt på att ta slut, och som finländare vet man bortom alla tvivel att stora fester följs av stora baksmällor. Det gäller med andra ord att passa på. Firandet av Finlands första sekel som nation har föranlett ovanligt många finska inslag i utbudet. I utställningen ”Itsenäisyys” lockar Uppsala konstmuseum med några av grannlandets främsta. Kaarina Kaikkonens textila interventioner brukar exempelvis inte lämna någon oberörd.

Manipulera världen

Aktivera Öyvind Fahlström
Moderna museet

21 oktober-21 januari

4 Den nästan maniskt mångsidiga Öyvind Fahlström var med när det begav sig, och hängde på 60-talet i New York med Robert Rauschenberg, John Cage, Yvonne Rainer och andra kolleger som hah formulerade om konstbegreppet tillsammans med. Om inte eftermälet efter den för tidigt döda konstnären hade strulat så mycket skulle Fahlström vara betydligt bättre ihågkommen än han är. Det är helt i sin ordning att Moderna museet försöker råda bot på problemet genom en ambitiöst upplagd samlingsutställning som utgår från Fahlströms tankar om manipulation och teatralitet.

Bigert & Bergström

Artipelag

27 oktober– 25 februari

5 Med tanke på de rådande omständigheterna, läs: att vi håller på att köra planeten käpprätt åt helvete, är det egentligen obegripligt att klimathot och ekologi inte är ett vanligare motiv inom konsten. Mats Bigert och Lars Bergström är med sitt envetna klimat- och hållbarhetsutforskande ett stort och lysande undantag. Det ska bli spännande att se en sammanfattning av duons arbete. Tricket som de ständigt återanvänder är att undvika de mest självklara vägarna. Du måste inte nödvändigtvis koldioxidbanta för att vara klimatsmart.

Dada

Bildmuseet, Umeå

17 november-20 maj

6 För unga människor som blir intresserade av konst brukar dadaismen vara det som leder vidare från Picasso, Matisse, Salvador Dalí, Christer Strömholm eller någon av de andra gubbarna som trängs i konsthistorien. Det är inte så konstigt. Genom att vända den skenbart rationella världen ryggen blev dadaismen en rejäl spottloska rakt i ansiktet på en vanvettigt krigande mänsklighet. Inget är mer punk än att hoppa runt och sjunga nonsensord med en strut på huvudet. Dadaismen fortsätter dessutom att fascinera när man sedermera vuxit upp. Strunta i skidresan och åk till Bildmuseet i Umeå istället.

Anna-Lisa Thomson till minne

Stipendiater 2017
Uppsala konstmuseum

2 december-14 januari

7 Ni vet den där känslan som om några månader kommer att framkalla minnen av de senaste veckornas hemska regnoväder som något somrigt och fint. Just när den slår in med sin mest förödande kraft brukar det dyka upp en liten, välhängd utställning med några nya namn som gör underverk för humöret. Tja, det är i varje fall så det sett ut de senaste åren då juryn som delar ut stipendiet till Anna-Lisa Thomsons minne har gett intryck av att ha förnuftet i behåll. En småskalig men fin presentation av löftesrika namn för framtiden kan faktiskt utföra mirakel i decembersörjan.

Curator Linda Wallenberg och Uppsala konstnärsklubb

Åhuset

2 december-17 december

8 Jag har både tjatat och bett om att Uppsala konstnärsklubb ska styra upp sina utställningar med hjälp av en professionell curator. Och fått medhåll både inifrån och utifrån klubben, som med blandad framgång strävar efter att vara en samlingsplats för Uppsalas professionella konstutövare. Höstens kanske mest glädjande utställningsnyhet måste vara att konstnärsklubben har anlitat Linda Wallenberg för att curatera en utställning i december. Wallenberg har också hjälpt Domkyrkan att välja verk till den pågående Bill Viola-utställningen, vilket är en av orsakerna till att skruva upp förväntningarna.