Sprudlande effekter

Teosofi och vetenskap hör inte ihop men gĂ„r utmĂ€rkt att förena. Sebastian Johans blir glad av Christine Ödlunds knastertorra men bubblande konst.

Installationsvy. "Aether & Einstein" av Christine Ödlund visas pĂ„ Magaisn III under vĂ„ren.

Installationsvy. "Aether & Einstein" av Christine Ödlund visas pĂ„ Magaisn III under vĂ„ren.

Foto: Christian Saltas

Konst2016-02-13 18:31
Det hĂ€r Ă€r en recension. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Det finns nÄgot djupt fÀngslande över de dÀr sanslöst pilliga bÄtmodellerna som sjömÀn ofta tillverkade under sina lÄnga resor förr i tiden. Inte nödvÀndigtvis i de skalenliga och minutiöst utförda skeppen i sig, men i det envetna, meditativt maniska behovet av att reproducera sin verklighet, och i förmÄgan att utgÄende frÄn ett begrÀnsat material skapa detaljerade reproduktioner som Àger en viss autenticitet och giltighet. NÀsduken som blir ett segel, tÀndsticksasken som blir en kabyss och det gamla tuggummit som blir en fint utmejslad galjonsfigur skulle kunna beskrivas som det ultimata sÀttet att kombinera passion och besatthet för att manifestera sin plats i vÀrlden eller som ett slags lÄgmÀld men essentiell artikulation av existens, om man sÄ föredrar.

KonstnĂ€ren och kompositören Christine Ödlund skapar visserligen inte skeppsmodeller, men hennes sĂ€tt att gripa, artikulera och forma det som utgör hennes bĂ„de konkreta och idĂ©mĂ€ssiga verklighet pĂ„minner om den rĂ„barkade sjöbusens ovĂ€ntat finmotoriska strĂ€vanden. Men för Ödlund Ă€r verklighetens början och slut inte dĂ€cket pĂ„ en tremastad bark, utan en snĂ€ppet mer svĂ„rgripbar kombination av en allomfattande mystisk teosofi och en strikt registrerande naturvetenskap. Det Ă€r i varje fall de tvĂ„ spĂ„r som möts, eller ja, korsbefruktar varandra, i den mycket ambitiösa ”Aether & Einstein”, som under hela Ă„ret kommer att pĂ„gĂ„, vĂ€xa och förĂ€ndras i den stora utstĂ€llningssalen pĂ„ Magasin III. Den stora luftiga salen har blivit bĂ„de ett tempel och ett laboratorium dĂ€r den mĂ„ngsidiga Ödlund prövar sin verklighet i en rad olika medier. Mest lĂ€ttbetraktade Ă€r förmodligen de tvĂ„, pĂ„ en gĂ„ng snarlika och vĂ€sensskilda, videor som blinkar Ă„t varandra frĂ„n tvĂ„ av rummets hörn. I den ena dansar en grupp smĂ„ jĂ€rnflisor styrda av en magnet som trakteras av konstnĂ€ren, som dĂ€rmed kontrollerar varje liten ormande rörelse. I den andra rör sig nĂ„gra ormbunkar pĂ„ ett likartat, men autonomt, sĂ€tt i en video dĂ€r verkligheten gĂ„r 900 gĂ„nger snabbare Ă€n normalt. ”Cryptogami” och ”Astral Flight Adapter”, som filmerna heter, utgör ett snyggt svĂ€vande möte mellan natur och kultur, och sĂ€ger sammantaget nĂ„got om den förbindelselĂ€nk mellan olika system och vĂ€rldar som Ödlund stĂ€ndigt söker.

Rummets sjĂ€lvklara fixpunkt utgörs emellertid av den altarlika installationen ”Xylem Floem”, som flankeras av tvĂ„ fĂ€rgrika blyglasfönster som Ă€r fyllda av ockulta och kemiska symboler. Installationen kan enkelt beskrivas som ett labb dĂ€r konstnĂ€ren undersöker hur en grupp vĂ€xter kommunicerar med varandra och möjligen ocksĂ„ med oss. Inne i den blomtĂ€ckta strukturen hittar vi utrustning som registrerar ljud och annan kommunikation frĂ„n vĂ€xterna, som naket visar oss bĂ„de blad och rötter. PĂ„ vĂ€ggarna i resten av rummet hĂ€nger teckningar och mĂ„leri som pĂ„ ett likartat sĂ€tt griper och borrar sig ner i detaljer som kanske, Ă„tminstone kanske, kan öppna en kanal mellan oss och den levande materia vi oftast avskriver som tyst omgivning.

PĂ„ ytan kan Christine Ödlunds konst, med undantag för en del vĂ€ldigt sinnligt mĂ„leri, framstĂ„ som knastrande torr, men för den som tar sig tid har den samma sprudlande effekt som en minttablett i en flaska med lĂ€sk i förekoleexperimentet – bubblande!

Konst

Aether & Einstein

Christine Ödlund

Magasin III

PÄgÄr till 5 juni