Fortfarande kan jag förundras över att det Àr sÄ populÀrt att lÀsa om fiktiva mordfall och att den rikliga utgivningen hÄller i sig. Det mÄste vara i mÀnniskans natur som fascineras över den ondska som kan slÀppas fram, i alla frÄn den rena psykopaten till vem som helst. Och jag lÀser gÀrna sjÀlv, Àven om kraven pÄ kvaliteten ökar ju mer man lÀser.
Tana French, numera bosatt i det Dublin som oftast stÄr i centrum för hennes berÀttelser, Àr absolut en som hÄller mÄttet. Hennes specialitet Àr att ge djuplodande psykologiska portrÀtt av sina huvudpersoner. Det gör hon ocksÄ i sin senaste, "InkrÀktare", hennes sjÀtte. Genom sina böcker har hon en ovanlig vana, att lÄta nÄgon ny av de tidigare medverkande fÄ vara i centrum. Denna gÄng Àr det Antoinette Conways tur. Hon fanns med Àven i förra "En hemlig plats" tillsammans med Stephen Moran som nu fÄtt lÀmna över. BÄda Àr orÀttvist illa sedda i poliskÄren och vill nu ha revansch. Men i lösningen av mordet pÄ en ung kvinna försvÄras inte minst av kÄrandan. Boken har det mesta som krÀvs för att man ska sluka den och vÀgra slÀcka lÀslampan pÄ kvÀllarna. Ska man njuta fullt ut av Frenchs böcker sÄ ska de lÀsas i kronologisk ordning.
Den förmÄgan har ocksÄ Anders Roslund som efter parkamraten Börge Hellströms bortgÄng sjÀlv fÄr ta ansvaret för kommissarie Evert GrÀns och infiltratören Piet Hoffman, ett udda par som behöver varann Àven i "Tre timmar". Denna gÄng hamnar skrupellösa flyktingsmugglare och andra samtida fenomen i fokus i Ànnu en mycket lÀsvÀrd och gripande historia. Roslund Àr en av vÄra absolut frÀmsta författare i genren och har man inte lÀst de tidigare Àr det hög tid, frÀmst dÄ "Tre sekunder" och "Tre minuter" som Àr de givna föregÄngarna.
En annan författare som jag med stor förtjusning ÄtervÀnder till gÄng pÄ gÄng Àr danske Jussi Adler-Olson. Liksom i utmÀrkta "Washingtondekret" lÄter han serien om Avdelning Q vila Àven i nya "Hon tackade gudarna". Eller nya för resten, pÄ svenska Àr den ny men den kom ut redan för tio Är sedan i Danmark. Det mÀrks en del dÄ den anknyter sÄ tydligt till aktuella hÀndelser Ären innan. Framförallt Àr det kriget i Irak som styr mycket av hÀndelserna. Jussi Adler-Olson har som vanligt fascinerande personer i huvudrollerna och historien Àr berörande och han kan sin samtidshistoria.
Danmark har ju en minst lika stark tradition av deckarutgivning som Sverige. Mads Peter Nordbo Àr inte översatt tidigare men hans "Flicka utan hud" ger stark mersmak. Bara miljön dÀr Grönland Àr skÄdeplatsen kÀnns frÀsch och intressant. Nordbo ger en initierad inblick i det grönlÀndska samhÀllet dÀr danskar och inuiter ska samsas, dÀr fornt möter modernt. Det har blivit till en lika spÀnnande som inkÀnnande berÀttelse som sitter kvar lÀnge.
Tyska Nele Neuhaus har etablerat sig ordentligt nu och kommer med sin tredje roman pÄ svenska "Annars skjuter jÀgaren mig". Tyckte att hennes förra "Stora stygga vargen" var lite svagare Àn debuten "Snövit ska dö". Men hÀr Àr hon igen och tvivlen ryker. LÄt dig inte luras av sagotitlarna, det Àr en rÄ och brutal verklighet som kommissarierna Pia Kirchhoff och Oliver von Bodenstein ska ta itu med. Denna gÄng riktar Neuhaus ocksÄ en tydlig kÀnga Ät vad hon menar Àr transplantationsindustrin dÀr anhöriga kan komma ordentligt i klÀm.
Mer svenskt dÄ. Som vanligt Àr det gott hantverk utan att det sticker ut sÀrskilt. Debuterande Karin Pilt bor i Uppsala men hennes "PÀrlbÀraren" utspelas frÀmst pÄ en fiktiv plats i Dalarna. HÀr fÄr hon skickligt med sÄ skilda saker som miljöhÀnsyn, bygdeskildring, sexuella trakasserier och en psykologisk blick för de inblandade. Henne lÀser jag gÀrna mer av, gÀrna förstÄs med handlingen förlagd till Uppsala, det Àr för fÄ i spÀnningsfiktionen som avlivas hÀr..
Man kan ju lite cyniskt sÀga att Ingrid Hedström hade "tur" med sin nya roman "Brandgata". Samtidigt som den lÄnar en del av historien av den stora branden utanför Sala 2014 sÄ flammade ju en ny storbrand upp dÀr. SÄ, Ànnu mer aktuell. Men Hedström behöver inte sÄ mycket draghjÀlp Àven om skildringen runt sjÀlva branden Àr mer spÀnnande Àn mordintrigen och en intressant internationell utblick höjer den.
Mikaela Bley kommer med tredje romanen, "Louise", om kriminalreportern Ellen Tamm. HÀr handlar det om intriger i kretsarna runt regeringen dÄ justitieministern anklagas för mordet pÄ sin pressekreterare. Lite lÄngsökt hÀr och var men initierat i övrigt och med tydligt kvinnofokus.
Det Àr det ocksÄ i "Sweet Lolita" av debuterande Kicki Sehlstedt. I fokus stÄr unga flickor som faller offer för sexualiserat vÄld. Sehlstedt gör en övertygande skildring av mekanismerna runt den typen av övergrepp och introducerar det udda paret Aida Svantesson och Kajan Berglund som Àr tÀnkta för en fortsÀttning. Starkt berörande skildring Àven om det ibland blir mer indignation Àn spÀnningslÀsning.
Ofta blir ju huvudpersonerna i böckerna nÄgra som man fÄr följa Är efter Är. För Mikael Ressem Àr det nu dags för sjÀtte boken om ambulanssjuksköterskan Erik Sandström i GÀvle, "Av jord Àr du kommen". Roligt med ett lite annat perspektiv och en annan plats Àn brukligt.
Jan MĂ„rtensson lĂ€r vĂ€l ha nĂ„got slags rekord i skrivna deckare, han kommer med en om Ă„ret och har sĂ„ gjort under lĂ„ng tid. Ăven i "Den engelske kusinen" Ă€r det förstĂ„s antikhandlaren Johan Kristian Homan som löser det hela. Med lika förstĂ„s flickvĂ€nnen och SĂ€pochefen Francine liksom siameskatten Cleo. UnderhĂ„llande och lĂ€rorikt.
FÄr skickliga Mari Jungstedt hÄlla pÄ lika lÀnge sÄ blir det kamp om antalet böcker. "Ett mörker bland oss" Àr hennes fjortonde om Anders Knutas och de andra pÄ Gotland. Tydlig semesterkÀnsla i bÄde anslag och miljö Àven denna gÄng dÀr relationerna Àr lika viktiga som bovspaningen.
Avslutningsvis ett par böcker som sticker ut lite i just de författarnas produktion. Jessica Fellowes Àr mest kÀnd för att ha skrivit om "Downton Abbey". I "Mysteriet pÄ Asthall" handlar det om det verkliga mordet pÄ Florence Nightingale Shore 1920 och kopplingen till de berömda systrarna Mitford. Initierad tidsskildring och mycket vÀlskriven som ska fÄ en fortsÀttning.
Michael Connolly Àr ocksÄ synnerligen produktiv. I "Nattskiftet" har han bytt bort Harry Bosch till förmÄn för polisen Renée Ballard, en minst lika hÄrdför men kvinnlig karaktÀr. Roligt med nya perspektiv och spÀnningsskildringen kan han ju.
SÄ dÀr, marsch till hÀngmattan och njut!