Svenskhet, vithet, utanförskap - identitetsdebattens smÀllande dörrar och ursinniga grÀl Àr romanens klangbotten, men melodin som lösgör sig ur den Àr undvikande, tvivlande och ambivalent. Det Àr skönlitteratur, ingen politisk pamflett.
Den bitvis osannolika intrigen har drag av en thriller. BlÄögda HelÚne har vuxit upp som mobbad flicka i Rinkeby, hon Àr "van vid att inte slÀppas in", utfryst av det balla gÀnget i den högstadieklass dÀr bitchen Clarice Àr obestridd drottning. HelÚne bor efter skolan kvar hos sina förÀldrar i förorten medan hon pendlar till Stockholms universitet, dÀr hon lÀser litteraturvetenskap.
En dag fÄr hon höra att en lÀrare hon varit förÀlskad i pÄ högstadiet, Mona, har skrivit en roman om sin tid som eldsjÀl i förorten. LÀraren har redan tidigare utnyttjat HelÚnes klass som material för krönikor dÀr "fokus Àr pÄ hennes förmÄga att ömma för barn och hitta vackra vintageköp".
En falsk godhetsapostel som koketterar med att gulla med förortsbarn. Men Àven föremÄl för HelÚnes olyckliga kÀrlek. NÀr HelÚne fÄr nys om att Mona nu ska ge ut en roman med titeln "Utanförskapt", dÀr hon antar att hon sjÀlv figurerar, vÀcks hennes ursinne. LÀraren har nÀmligen en gÄng underkÀnt en novell HelÚne skrivit, och i samma andetag slagit fast hur den Àkta berÀttelsen om förorten ska vara.
"HelÚne, ingen vill lÀsa sÄnt dÀr navelskÄderi, de vill lÀsa om det som finns dÀr ute.
Hon sa dÀr ute, och pekade mot tv:n, som visade ett reportage frÄn RosengÄrd. Hon pausade, sa:
-Verkligheten".
HÀr satiriseras medelklassens törst efter socialrealistiska berÀttelser om underdogs och utanförskap, och det skulle kunna bli platt om det inte var för ambivalensen. HelÚne bÄde vill och inte vill vara som Mona. Hon bÄde hatar och beundrar. Samtidigt bÄde vill och inte vill hon skriva om den verkliga förorten, utan citationstecken. HÀr finns inga fingervisningar om vad hon "borde" tycka. Ingen moralism. Verkligheten Àr ett ingenmansland som HelÚne rör sig i, hon tillhör varken universitetet eller förorten. Rinkeby Àr platsen hon vill bort ifrÄn, men skulle vilja Àlska och skildra.
Av en slump trÀffar hon sin gamla plÄgoande Clarice som nu pluggar juridik. De kommer överens om en gemensam hÀmnd: HelÚne ska spökskriva en roman Ät Clarice, "den Àkta inifrÄnberÀttelsen frÄn ghettot". Den ska skÄpa ut Monas falska version. Det visar sig sÄ smÄningom att Clarice har sÀrskilda skÀl att vilja hÀmnas pÄ lÀraren.
Mycket i romanen sÀgs aldrig rakt ut. LÀsaren utlÀmnas Ät sin fantasi, eller kanske snarare Ät sina förutfattade meningar. Det outtalade Àr romanens styrka. HÀr varken bekrÀftas eller motsÀgs nÄgra fördomar.
Och romanens svagheter? Den dras med en del trovÀrdighetsproblem. HelÚne blir besatt av att komma över Monas manus, för att kunna stjÀla ur det. Sina egna minnen kommer hon inte Ät, det Àr "som om ett moln har lagt sig mellan mig och barndomen". Hon ber inte heller Clarice berÀtta om sina minnen, vilket man hade kunnat förvÀnta sig.
Hur HelÚne gör för att komma över manuset ska inte avslöjas hÀr, mer Àn att hon inte skyr nÄgra medel, och att alla manliga gestalter Àr staffagefigurer i kampen om tolkningsprivilegiet.
Ty lika mycket som "Klass" Àr en bok om att vÀxa upp i förorten, och om att göra en klassresa, Àr det en roman om svartsjuka och kvinnlig maktutövning.