• söndag 23 april 2017
  • Familjeannonser
  • Grannar
  • Lokusjobb
  • Lokus
  • Grannar
  • Evenemangsguiden
  • Uppgång.se
Vädersponsor:

Nya chefer ska ge konstnärlig kraft

De konstnärliga visionerna ska vara drivande i nya Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm. Bland de nya genrecheferna finns konstnären Marianne Lindberg De Geer och tonsättaren Sarah Riedel.

Kulturhuset och Stadsteatern är ett sedan första juli. Med arkitekten Peter Celsings vision om ett allkonsthus för ögonen sjösätter nu vd:n Benny Fredriksson och kulturborgarrådet Madeleine Sjöstedt (FP) sin nya organisation.

Benny Fredriksson betonar att de flesta av de åtta delcheferna själva är utövande konstnärer, det är själva poängen.
-Huset måste få ett eget liv, de olika uttrycken måste spetsas. Om fem år hoppas jag kunna säga att det här hade jag inte kunnat drömma om ens i min vildaste fantasi.

De olika cheferna får varsin egen budget som dock ska tas fram genom förhandlingar med honom själv. Därutöver finns en gemensam pott för snabba samarbeten. Tillsammans har de olika verksamheterna i dag 450 miljoner kronor att dela på. Madeleine Sjöstedt ger inga direkta löften om mer:
- Jag kan tänka mig det. Men samtidigt handlar det om att hantera pengarna på rätt sätt och se till att de verkligen går till den konstnärliga verksamheten.

I nya Kulturhuset Stadsteatern tillhör alla scener alla genrer, betonar Benny Fredriksson. Koreografen Kenneth Kvarnström vill ha dansföreställningar sex dagar i veckan, de nya musikcheferna Sarah Riedel och Nils Landgren är lika ivriga. Samtidigt verkar de nya chefernas första möte ha resulterat i samarbetsvilja. Benny Fredriksson avfärdar alla farhågor om den nya organisationen som en tungfotad elefant.
- Möjligheten att kunna göra saker snabbt är avgörande. Det får inte dröja två år innan man kan presentera hur världen ser ut.

Den norske regissören Eirik Stubo tar vid som chef för Stadsteatern efter Benny Fredriksson vars höga produktionstakt som teaterchef ökat biljettförsäljningen men fått slutkörda medarbetare att tala om överproduktion och brist på eftertanke.

TT Spektra: Hur blir det i framtiden?
-Nu blir det ju en lite annan situation eftersom även dansen går in på stora scenen, men det finns något bra med en hög aktivitetsnivå. När man kommer till en teater där folk jobbar för lite blir de ofta lite neurotiska, det de gör måste bli så bra. Här finns i stället en avspändhet i det att man vet att man har så många chanser, säger Eirik Stubo.

Stadsteaterns "kvalitetsmusikaler", som Stubo kallar dem, lär bli kvar. Däremot lär Eirik Stubo inte kolla biljettförsäljningen i realtid på det sätt som Benny Fredriksson gjort.
-Jag tror det är lite speciellt för honom. Det finns skärmar runt om i huset där man kan se hur många biljetter som sålts. Jag tror att om man utgår för mycket från det kan det bli lite trist, men lika trist är det att inte ha någon publik. Jobbet handlar om att hitta rätt balans.

 
 

Kultur & Nöje

Annons