– Det är speciellt för mig att presentera en repertoar här på Uppsala stadsteater för sista gången, både roligt och vemodigt, säger Linus Tunström.

– Om det finns ett gemensamt ord för repertoaren så är det överlevnad i omvälvande tider. Det intressanta är att hitta kraft och motstånd när allt gungar omkring en och det hoppas jag att man ska kunna göra.

En modern klassiker inleder säsongen, Lars Noréns "Natten är dagens mor" i regi av Hugo Hansén, som just nu är på Stockholms stadsteater.

Regissören Sunil Munshi menar att han med sin uppsättning av Brechts "Den goda människan i Sezuan" avslutar en triptyk om att tro.

– Pjäsen handlar om ont och gott, att det är svårt att vara god och lukrativ på samma gång. Men också hur vi kan leva tillsammans.

Ronny Danielsson, som senast satte upp musikalen "La cage aux folles", ska regissera en annan musikalklassiker, "Spelman på taket", med Lars Väringer i huvudrollen som Tevje.

– Det blir Uppsalas största musikalsatsning hittills. Men kanske inte med så mycket glitter. Handlingen känns aktuell idag, den utspelas i en judisk by i pogromernas Ryssland. En familj tvingas lämna den mot sin vilja, berättar han.

Birgitta Egerbladh är en flerfaldigt prisbelönad koreograf, regissör och kompositör. Hennes föreställning har än så länge inget namn.

– Jag brukar improvisera med ensemblen och alla ska få göra den drömroll som de inte fått göra hittills, berättar hon.

Och gör själv ett litet solo, "Lappkast" med sitt karaktäristiska kroppsspråk rymmande oro och en hel del humor.

Nyxxx är ett scenkonstkollektiv med medlemmar i Köpenhamn, Malmö och Stockholm. Deras projekt "Nattens gudinna" riktar sig främst till tonåringar.

– Vår målgrupp är van att interagera med medier och vi vill att de fortsätter med det även på teatern, säger Albin Werle när han skisserar en föreställning med ljud, om händer och kontakt.

Gertrud Larsson som tidigare bland annat skrivit "Den flygande handläggaren" direkt för Uppsala stadsteater håller på att skriva en ny pjäs.

– Det är en svart komedi med musik som ska handla om Bert Karlsson och den ska få titeln "Främling". Bert är en fascinerande och motsägelsefull person. Pjäsen tar avstamp i att han är Sveriges största entreprenör när det gäller asylboenden.

Till kommande begivenheter hör också en föreställning av Juvenalorden och ett franskt drama, "Det är inte hela världen".