Bengt Blads stora passion är bilar. I över 40 år har han lagat och rustat upp äldre fordon och sedan 1990-talet huserar han i en verkstad utanför Uppsala. Han är mekanisk fackman inom plåtslageri och känd som ”plåtguru”. Numera kan han också kalla sig författare då han nyligen gav han ut titlarna Plåtslageri och Karosseriarbeten. I dag finns det mer böcker än bilar i verkstaden.
– Jag drömde egentligen aldrig om att skriva böcker även om jag nu kanske uppskattar författarlivet mer än att krypa omkring på det kalla verkstadsgolvet, säger Bengt Blad.

Intresset för bilar har han haft med sig sedan han var barn. Under lektionerna på folkskolan brukade han i smyg teckna bilmodeller i stället för att lyssna på läraren. På 1970-talet studerade han under en period på läkarlinjen i Uppsala men kärleken till bilar var starkare.
– I stället arbetade jag som brevbärare i åtta år men jag trivdes aldrig med de tidiga morgnarna. Att sluta en statlig anställning var ju lätt vågat på den tiden. Chefen frågade mig om jag visste vad jag höll på med.

Och kanske finns det ett samband mellan att läka människor och arbeta med bilar på det hantverksmässiga sätt som Bengt Blad har gjort. För 45 år sedan köpte han sin första brittiska sportbil, en MGB, och sedan dess har han arbetat med otaliga bilmodeller.

I det ombonade vardagsrummet med utsikt över verkstaden längre bort på grusvägen har han i över sex år skrivit på det som nu blivit Plåtslageri och Karosseriarbeten. Det är ett omfattande arbete. Böckerna är så tunga att de är svåra att bära med en hand. Över 1500 sidor med skisser och bilder redogör för relevanta frågeställningar som ska hjälpa och guida mekanikern.

Titlarna har han gett ut på sitt eget nystartade Blad Förlag. Han påpekar att självutgivningen är ett sätt för författare att själva styra produktionen och därmed få större chans att faktiskt kunna livnära sig på sitt arbete.
– Sen var det också ett sätt att slippa bli refuserad. Böcker om smalare ämnen riskerar ofta att sållas ut, säger Bengt Blad.

Trots att han nu kanske har lämnat verkstadslivet bakom sig medger han att jakten på kunskap aldrig riktigt tar slut.
– Det är ett livstidslärande att arbeta med bilar. Det kan hända att jag skriver en tredje del som riktar in sig mot större och mer komplicerade plåtarbeten.